Reálná spotřeba elektrické energie a dojezd Mercedesu-Benz EQS SUV 450 4Matic
test

Reálná spotřeba elektrické energie a dojezd Mercedesu-Benz EQS SUV 450 4Matic

Zaostřeno na spotřebu
2

Středně výkonná verze vlajkového modelu EQS SUV nabízí výkon 360 koní a velkou baterii s využitelnou kapacitou 108,4 kWh. Kolik kilometrů se dá s luxusním korábem ujet nejen na dálnici a v poměrně letních teplotách? Otestovali jsme to pro vás v dalším díle seriálu Zaostřeno na spotřebu.

Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic je dalším vozem, který prošel naším testem spotřeby, kdy jsme zkoumali odběr elektrické energie na okreskách, ve městě a na dálnici. Díky obří baterii, která disponuje kapacitou 108,4 kWh, lze s lehčí nohou na pedálu akcelerátoru ujet klidně i 500 km na jedno nabití, což je skvělá hodnota. Tu však slibuje výrobce a my jsme se rozhodli zjistit, jak je to ve skutečnosti. Verze 450 4Matic disponuje pohotovostní hmotností 2 695 kg, takže je jasné, že jsme do rukou dostali pěkně tučného cvalíka, který i kvůli svým velkým rozměrům vyžaduje zkušenějšího řidiče za volantem.

Technické parametry Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 125 × 1 959 × 1 718 mm, 2 805 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon265 kW, 360 koní, točivý moment: 800 Nm
Baterie121 kWh (118,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 580 km
Cena od3 377 110 Kč

Cena vozu činí v základu 3 275 470 Kč, což odpovídá neskutečně bohaté výbavě a vysokému výkonu této verze. Jak to už ale bývá, leckdy si prémiové automobilky neodpustí několik desítek příplatků. Nelze se tak divit, že námi testované provedení se s cenou dostalo až na 4 103 900 Kč. Za ně se však z EQS SUV stane nadmíru luxusní koráb, kterému nechybí ve výbavě absolutně nic.

Palubní počítač u EQS SUV 450 4Matic ukázal spotřebu 20,4 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle spotřebu 20,4 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hranici 22 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 18,9 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 20,7 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na 23,55 kWh/100 km.

Reálná spotřeba u Mercedesu-Benz EQS SUV vyšla na 23,16 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 93 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem 12 kilometrů a spotřeba tam byla 17,3 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 21,6 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vozu si Mercedes-Benz odebral 21,54 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 23,16 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 12 km) 17,3 kWh/100 km 626 km
Mimo město (90 km/h) 18,9 kWh/100 km 573 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 20,7 kWh/100 km 523 km
Dálnice (130 km/h) 23,55 kWh/100 km 460 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 20,4 kWh/100 km 531 km
Celý test (93 km) podle nabíjení 23,16 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 22 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 22 až 24 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 108,4 kWh.

Komentář autora:

I na dálnici se dá v rozumných rychlostech dostat k nájezdu 450 km v rámci jednoho nabíjecího cyklu. Díky velké kapacitě baterie by i velmi rychlé přesuny neměly baterii vozu vyčerpat dříve, než po ujetí 300 km. Velkým překvapením byla spotřeba ve městě, kde vůz odebral 17,3 kWh na 100 km. Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic ale není úplně typické městské auto, a tak jeho revírem budou okresní silnice a dálnice. Na nich se nich se cítí jako doma a kdo se bude pohybovat na hranici rychlostních limitů platných v ČR, ten na jedno nabití ujede vysokou porci kilometrů.

Vysokonapěťovou baterii lze nabíjet střídavým proudem o výkonu maximálně 22 kW. Kdo upřednostňuje spíše rychlonabíjení, ten bude moci využít nabíjecí výkon max. 200 kW. Mercedes-Benz totiž stejně jako třeba BMW stále spoléhá na 400V architekturu, což je u vozu s cenou okolo čtyř milionů Kč nevýhoda.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Petr David
Petr David
Dovolím si otázku - o jaké auto se tedy jednalo? V titulku je EQS SUV 450 4Matic, technický popis zmiňuje EQS SUV 450+. To jsou dvě různá auta, která se liší v tom nejpodstatnějším - pohonu (2 vs 1-motorový) a kapacitě baterie.
Roman Havlín
Roman Havlín
450 4Matic. Omlouvám se, vlozil jsem špatný katalog. Co nejdříve napravím.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze