Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic je dalším vozem, který prošel naším testem spotřeby, kdy jsme zkoumali odběr elektrické energie na okreskách, ve městě a na dálnici. Díky obří baterii, která disponuje kapacitou 108,4 kWh, lze s lehčí nohou na pedálu akcelerátoru ujet klidně i 500 km na jedno nabití, což je skvělá hodnota. Tu však slibuje výrobce a my jsme se rozhodli zjistit, jak je to ve skutečnosti. Verze 450 4Matic disponuje pohotovostní hmotností 2 695 kg, takže je jasné, že jsme do rukou dostali pěkně tučného cvalíka, který i kvůli svým velkým rozměrům vyžaduje zkušenějšího řidiče za volantem.
Technické parametry Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 125 × 1 959 × 1 718 mm, 2 805 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 265 kW, 360 koní, točivý moment: 800 Nm |
Baterie | 121 kWh (118,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 580 km |
Cena od | 3 377 110 Kč |
Cena vozu činí v základu 3 275 470 Kč, což odpovídá neskutečně bohaté výbavě a vysokému výkonu této verze. Jak to už ale bývá, leckdy si prémiové automobilky neodpustí několik desítek příplatků. Nelze se tak divit, že námi testované provedení se s cenou dostalo až na 4 103 900 Kč. Za ně se však z EQS SUV stane nadmíru luxusní koráb, kterému nechybí ve výbavě absolutně nic.
Palubní počítač u EQS SUV 450 4Matic ukázal spotřebu 20,4 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle spotřebu 20,4 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hranici 22 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 18,9 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 20,7 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na 23,55 kWh/100 km.
Reálná spotřeba u Mercedesu-Benz EQS SUV vyšla na 23,16 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 93 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem 12 kilometrů a spotřeba tam byla 17,3 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 21,6 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vozu si Mercedes-Benz odebral 21,54 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 23,16 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 12 km) | 17,3 kWh/100 km | 626 km |
Mimo město (90 km/h) | 18,9 kWh/100 km | 573 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 20,7 kWh/100 km | 523 km |
Dálnice (130 km/h) | 23,55 kWh/100 km | 460 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 20,4 kWh/100 km | 531 km |
Celý test (93 km) podle nabíjení | 23,16 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 22 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 22 až 24 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 108,4 kWh.
Komentář autora:
I na dálnici se dá v rozumných rychlostech dostat k nájezdu 450 km v rámci jednoho nabíjecího cyklu. Díky velké kapacitě baterie by i velmi rychlé přesuny neměly baterii vozu vyčerpat dříve, než po ujetí 300 km. Velkým překvapením byla spotřeba ve městě, kde vůz odebral 17,3 kWh na 100 km. Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic ale není úplně typické městské auto, a tak jeho revírem budou okresní silnice a dálnice. Na nich se nich se cítí jako doma a kdo se bude pohybovat na hranici rychlostních limitů platných v ČR, ten na jedno nabití ujede vysokou porci kilometrů.
Vysokonapěťovou baterii lze nabíjet střídavým proudem o výkonu maximálně 22 kW. Kdo upřednostňuje spíše rychlonabíjení, ten bude moci využít nabíjecí výkon max. 200 kW. Mercedes-Benz totiž stejně jako třeba BMW stále spoléhá na 400V architekturu, což je u vozu s cenou okolo čtyř milionů Kč nevýhoda.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz