Jak Audi elektrifikuje Dakar? Auto bude nabíjet za jízdy

1
Jak Audi elektrifikuje Dakar? Auto bude nabíjet za jízdy
Fotografie: Audi
  • Audi chystá prototyp k účasti na Rally Dakar
  • Disponovat bude třemi motorgenerátory, jeden bude dobíjet vůz rovnou za jízdy
  • Stejný motorgenerátor už automobilka nasadila do letošního ročníku Formule E
  • Světová premiéra vozu je naplánována na červenec, krátce poté vyjede na testy

V prosinci minulého roku vyšlo na svět vskutku nečekané prohlášení: Audi ke konci sezóny 2021 ukončí působení ve Formuli E. V soutěži, kterou pomáhalo stavět na nohy. Alan McNish, šéf týmu, rozhodnutí automobilky tehdy komentoval slovy: „Do toho, čeho jsme ve Formuli E dosáhli, jsme vložili spoustu vášně a důvěry. Formule E nám mimo jiné umožnila vlastní transformaci ze společnosti zabývající se výrobou aut se spalovacími motory v továrnu na elektromobily. Nyní se připravujeme na další technologický krok, který bude součástí toho, kde se nacházíme.“ Další směr? Rally Dakar a návrat na nejslavnější vytrvalostní závod světa 24 hodin Le Mans.

Od oznámení uběhlo 5 měsíců, během kterých Audi učinilo pokrok ve vývoji zcela nového elektřinou poháněného prototypu, s nímž chce dobýt Dakar. A ač i s odstupem času spojení slov Dakar a elektrický pohon lidově řečeno tahá za uši, podle posledních zveřejněných informací samotnou automobilkou to vypadá, že pasáž zmiňovaného prohlášení týkající se budoucích ambicí Audi nebyla vůbec přehnaná. První testy jsou již naplánovány a uskuteční se přibližně v polovině roku. Zběsilému tempu ve vývoji pochopitelně pomohly i bohaté dosavadní zkušenosti, apriori získané ve Formuli E. „V rámci dakarského projektu zůstáváme v Audi věrni své filozofii přinášet do motorsportu průlomové technologie, které jsou zlomové pro budoucí pro použití v komerčních vozech. Jako příklad můžeme uvést technologii pohonu quattro z naší rallyové historie, zatímco dnes budeme v extrémních podmínkách Dakarské rally testovat komponenty pro příští elektrické pohony,“ říká v nedávno vydané tiskové zprávě Julius Seebach, výkonný ředitel Audi Sport. Muž, který je zodpovědný za všechny aktivity značky na poli motorsportu.

Výhoda ve spojení projektů Formule E a vývoji elektrického prototypu pro Dakar však není pouze jednostranná. Zatímco know-how poputuje především směrem z formulové série, opačně zase před sezónou putoval od píky vyvíjený motorgenerátor MGU, který měl za úkol podpořit vystoupení týmu v poslední sezóně 2021. Zároveň tak Audi může otestovat jeho účinnost v závodním režimu a navrhnout případná vylepšení pro jeho budoucí využití na rally.

„Jeden MGU umístíme na přední nápravu a druhý zase na tu zadní. Třetí motorgenerátor bude sloužit jako generátor elektrické energie pro nabíjení akumulátorů během jízdy. Pochopitelně budeme muset udělat nějaké modifikace, protože v poušti nás čekají jiné výzvy než ve městě, když závodíme ve Formuli E. Připravit se musíme na skoky, písek a velmi dlouhé etapy. Můžeme ale každopádně stavět na expertize z Formule E a také z našeho prototypu e-tron quattro pro Le Mans,“ doplňuje technické detaily Andreas Roos, projektový manažer Audi pro DTM.


Stejně jako MGU si bude Audi vyvíjet i vlastní baterie. Pro potřeby účasti ve Formuli E zatím automobilka nebyla nucena investovat zdroje do tohoto odvětví. Každý z účastníků totiž využívá standardizovaných baterií, jejichž jednotným dodavatelem je pro druhou generaci aut McLaren Applied Technologies. Pro účely jízdy na Dakaru nicméně půjde o to, vytvořit pohonné ústrojí jako jednu ucelenou jednotku. A vzhledem k absenci jakékoli nabíjecí infrastruktury podél trati budou na tyto jednotky vyvíjeny speciální požadavky. Jediné místo, kde bude možné „napíchnout“ auto k externímu zdroji, budou cílové destinace jednotlivých etap. I zde však budou muset do akce čtyřválcové spalovací motory TFSI, které budou potřebnou energii vyrábět.

„Tenhle motor je neuvěřitelně účinný a unikátní svou spotřebou a velikostí. Důležitá věc je, že náš pohon je plně elektrický. Spalovací motor je použit pouze za účelem dobití baterií při speciálních etapách. S ohledem na nemožnost dobíjet v poušti musí být baterie dobíjena za jízdy,“ dodává Roos.

Ještě dodejme, že na prototypu nyní pracují inženýři v Neuburgu na Dunaji. Zveřejnění je naplánováno na červen, zatímco světová premiéra proběhne v červenci. Poté přijde na řadu další série testů před tím, než se Audi začátkem roku 2022 postaví na start slavné Rally Dakar, která opět začne v Saudské Arábii.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Nechápu smysl spalováku co jen vyrábí z benzínu energii pro baterie. Vodík do elektra jo, spalovací motor jako centrála do elektra jo (obojí má malou baterku na špičky). Ale proč proboha spalovák + velká baterka a teprve pak elektromotor? To je taková výhoda mít o tunu větší váhu v pouštním písku? Když vyvinuli superúsporný a efektivní čtyřválec, tak je mnohem efektivnější ho použít jako přímou hnací jednotku, ne?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze