Vše z autosalonu v Ženevě

Hybrid oproti dieselu ušetří desítky tisíc korun i tuny emisí, tvrdí Toyota

Hybrid oproti dieselu ušetří desítky tisíc korun i tuny emisí, tvrdí Toyota
1
  • Modelovým příkladem se stala firemní flotila deseti hybridních Aurisů
  • Předpokládalo se, že ročně auta najezdí 20 tisíc kilometrů
  • Podle průzkumu Ústředního automotoklubu nemá navíc 70 procent dieselů v pořádku filtr pevných částic
  • Průměrný dieselový motor znečistí životní prostředí ročně zhruba 2,3 tunami emisí, hybrid jich vypustí asi o tunu méně

Automobilka Toyota, pod níž spadá i Lexus, je průkopníkem na poli hybridních technologii. Často si Toyota dělá různé průzkumy, jako je třeba srovnávací test hybridu proti dieselu.

Více než 100 tisíc korun může ušetřit firma, která si do svého vozového parku nakoupí na tři roky desítku aut s hybridním pohonem, ve srovnání se stejným počtem běžných dieselových vozů. Do ovzduší zároveň unikne o celých 19 tun emisí CO2 méně. Tak zní informace, kterou Toyota zveřejnila.

Firemní flotila deseti hybridních modelů Toyota Auris 1,8 s výkonem 136 koní, spotřebou 3,5 litrů a ročním nájezdem 20 tisíc kilometrů ušetří na palivu majiteli za tři roky zhruba 114 tisíc Kč ve srovnání s flotilou běžných dieselů. Za pět let už je to 190 tisíc korun. Jeden hybrid tak za tři roky provozu ušetří více než 11 tisíc korun. Do vzduchu přitom vypustí 81 gramů CO2 na kilometr, kdežto průměrný diesel 113 gramů.

Hybridní pohon je založen na kombinaci elektromotoru s benzínovým motorem. Hybridy se samy dobíjejí při brzdění, při kterém se vytváří energie, a není je tím pádem nutné už nijak extra dobíjet. Hlavními výhodami hybridních vozů jsou především nízká spotřeba paliva a nízké provozní náklady, příznivá pořizovací cena a zároveň vysoká zůstatková hodnota. Hybrid je rovněž šetrnější k životnímu prostředí.

Dieselový motor je oproti tomu méně ekologický i ekonomický. Mnoho studií z poslední doby přineslo důkazy o tom, že emisní stopa dieselových motorů přímo ohrožuje lidské zdraví. Oxidy dusíku a pevné částice výfukových plynů naftových motorů jsou označovány za tiché zabijáky. Podle průzkumu Ústředního automotoklubu nemá navíc 70 procent dieselů v pořádku filtr pevných částic. Nesprávně fungující nebo chybějící filtr vypouští do ovzduší o 90 procent více sazí a dalších rakovinotvorných látek.

I přes tato měření mnohé české firmy žijí při nákupu aut stále v zajetí mýtů a zastaralých informací. Myslí si, že jsou hybridy složité a drahé. Hybridy se už ale cenově vyrovnají vozům s běžným pohonem, jsou extrémně spolehlivé, mají mnohem nižší spotřebu paliva a nepoměrně nižší náklady na provoz – odpadají složité díly a např. brzdové komponenty se mění méně často,“ říká fleetový manažer Toyoty Jiří Maláček.

Průměrný dieselový motor znečistí životní prostředí ročně zhruba 2,3 tunami emisí, hybrid jich vypustí asi o tunu méně, ukázalo také měření Toyoty. Bez zajímavosti jistě není ani to, že dosavadní celosvětové prodeje více než 10 milionů vozů s hybridním pohonem pomohly ušetřit již 29 miliard litrů benzínu a do ovzduší se díky nim dostalo o 77 mil. tun emisí CO2 méně. Nejen spotřeba pohonných hmot, ale i množství vypouštěných emisí přitom začíná být pro řadu firem rozhodujícím faktorem a součástí parametrů řady výběrových řízení.

Častou obavou při pořízení hybridního vozu je životnost baterie. Záruka na baterie u hybridních aut však může být i 10 let, takže přežije klidně i provoz celého auta. Dlouhou životnost zaručuje vlastní chladící systém. Akumulátory se za posledních 20 let v servisech vyměňovaly pouze po závažných nehodách. Nejlepší důkaz odolnosti přišel nedávno z Vídně. Rakouský taxikář totiž s Priusem druhé generace překročil milion kilometrů bez sebemenší poruchy.

Zdroj: tisková zpráva

Diskuze ke článku
Alien5
Jak vite jsem zastancem EV a hybridu ale kolik se spotrebuje paliva na prevoz a energie na vyrobu baterii? V provozu jsou urcite cistci uspornejsi o tom zadna..

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze