Mazda e-Skyactiv X – benzíňák, diesel, nebo hybrid?
test

Mazda e-Skyactiv X – benzíňák, diesel, nebo hybrid?

První jízdní dojmy s vylepšenou verzí

Pro ty, kteří jezdí převážně po městě, má Mazda elektromobil MX-30. Jinak ale nabízí jen mild-hybrid e-Skyactiv X, jenž má navíc zajímavou technologii spalovacího motoru. Jeho druhá generace by měla být ještě úspornější a my jsme si vyzkoušeli, jak je to ve skutečnosti.

Není žádnou novinkou, že Mazda jde při vývoji pohonů vlastní cestou. Vyráběla vozy s Wankel motorem, když ostatní automobilky nad technologií zlomily hůl. Zatímco ostatní automobilky se snažily snížit spotřebu downsizingem a přeplňováním, Mazda se držela atmosférických motorů s běžným objemem. A v roce 2018 přišla s motorem Skyactiv-X, který kombinuje princip zážehového a vznětového motoru. Navíc jej doplnila mild-hybridním systémem, ale zatímco většina automobilek používá 48V systém, Mazda 24V. Nyní přichází s vylepšenou verzí e-Skyactiv X 186, kde číslovka značí výkon v koních. Měl jsem možnost se projet v Mazdě 3 s tímto motorem, tak se pojďme podívat, jak funguje.

Skyactiv X je kříženec zážehového a vznětového motoru

Začněme ale tím, jak tento systém funguje obecně. Skyactiv X je původně zážehový motor, který využívá unikátní princip řízeného vznětu. Zatímco ve vznětovém motoru není zapalovací svíčka a směs nafty a vzduchu se vznítí díky tlaku a teplotě, technologie Mazdy funguje jinak. V motoru jsou zapalovací svíčky jako v běžných zážehových motorech, může tedy fungovat jako zážehový motor. A v některých případech tak i fungovat musí, například než se dostatečně zahřeje, případně když neběží v režimu, který není optimální pro tuto funkci. Cílem ale je, aby co největší část jízdy běžel v režimu SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), tedy svíčkou řízeného vznětu.

e-Skyactiv X je navíc mild-hybrid

V podstatě jde o to, že se nejprve stlačí velmi chudá směs, poté se do horní části stříkne menší množství bohaté směsi, která se zažehne svíčkou a následně se vznítí i chudá směs ve zbytku prostoru válce. Díky tomu dochází k rovnoměrnějšímu a efektivnímu prohoření, což vede ke snížení spotřeby a emisí. Výsledkem je spotřeba a odezva spíše jako u vznětových motorů a zároveň lineární výkon, rychlejší topení v zimě a čistší spaliny jako u benzínových motorů. Tuto unikátní technologii spalovacího motoru navíc Mazda kombinuje s mild-hybridním systémem, který efektivitu ještě zvyšuje.

Druhá generace e-Skyactiv-X má vyšší výkon a nižší spotřebu

Současná druhá generace motoru e-Skyactiv X dostala vylepšenou motorovou hlavu, optimalizované časování sacích ventilů a byl mírně snížen kompresní poměr. Vylepšen byl i software mild-hybridního systému. Tyto úpravy vedly k navýšení výkonu o 6 koní na 186 a zároveň ke snížení spotřeby a emisí dle WLTP. Konkrétně v Mazdě 3 z 5,8 l/100 km na 5,3 l/100 km. Je to mimo jiné i tím, že po úpravách se výrazně rozšířila oblast, kdy motor může běžet v režimu SPCCI. Ale dost už teorie, pojďme se na to podívat v praxi. Tento motor jsem si totiž vyzkoušel v Mazdě 3.

Mazda 3 e-Skyactiv X

První část testu spočívá v průjezdu Prahou z Dolních Počernic až na Zličín. V městském provozu je logicky přínos tohoto systému nejnižší, protože na rozdíl od plného hybridu auto nedokáže jet jen na elektrický pohon. Odpadá tedy hlavní výhoda v podobě popojíždění v koloně jen na elektřinu s vypnutým motorem. Zároveň, alespoň u verze s manuální převodovkou, se motor ani při zpomalování nevypíná za jízdy. Jediný přínos oproti běžným pohonům je, že po automatickém vypnutí na křižovatce naskočí spalovací motor až po povolení brzdového pedálu, zatímco běžně to je už při sešlápnutí spojky. To o nějakou tu sekundu prodlouží čas, kdy je spalovací motor vypnutý, ale ne nijak výrazně. Za Prahou je spotřeba podle palubního počítače 6,5 l/100 km, což na průjezd hlavním městem v hustším provozu není špatné, ale plné hybridy (i jednoduché bez externího nabíjení) takový provoz zvládnou mnohem úsporněji.

V Rudné ale vyjíždím na kombinovaný okruh, který využívám v rámci testu Zaostřeno na spotřebu. A tady už je znát hlavní výhoda technologie. Při běžném stylu jízdy na horní hranici rychlostních limitů běží prakticky pořád. Výjimkou je pouze brzdění motorem, kdy spalování neprobíhá vůbec, nebo když otáčky motoru spadnou na volnoběžné třeba při řazení. Jedu klidným stylem jízdy, takže nezkouším dynamiku, ale auto jde ochotně za plynem a motor je tichý. Výsledkem je spotřeba 5,2 l/100 km podle palubního počítače, tedy desetinu pod oficiální hodnotou WLTP. Nejúspornějším vozem s plně hybridním pohonem bez externího nabíjení byla na tomto okruhu Toyota Corolla se spotřebou rovné 4 litry na 100 km, ale třeba Hyundai Kona Hybrid jej jela za 4,8 l. Mazda 3 tedy tak výrazně nezaostala, byť má jen mild-hybridní technologii.

Nakonec zkouším krátký okruh po okreskách extrémně úspornou jízdou a dostávám se na rovné 4 litry na 100 km. Bez vynulování pokračuji z Rudné zpět do Dolních Počernic, kam přijíždím se spotřebou 4,5 l/100 km včetně průjezdu opět celou Prahou a v odpolední špičce. Motor e-Skyactiv X tedy posunul efektivitu spalovacího motoru dál, než je běžné, jen je škoda, že jej zatím Mazda kombinuje pouze s mild-hybridní technologií. Ale třeba se dočkáme i full-hybridu nebo ideálně plug-in hybridu, což by v kombinaci s přístupem Mazdy mohl být velmi zajímavý pohon. Zatím víme jen o plug-in hybridu MX-30, který má přijít přibližně za rok a mít pod kapotou rotační Wankel motor, takže opět půjde o unikátní řešení, jak je u Mazdy zvykem.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Klady
  • tichý chod motoru
  • vysoký výkon vzhledem k objemu
  • nízká spotřeba mimo město
Zápory
  • minimální úspora ve městě
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze