V běžném testu už jsme crossover Hyundai Kona Hybrid měli a kolega Patrik o něm napsal, že je to volba rozumu. Potvrdí to i svojí úsporností? Pojďme se na to podívat v testu zaostřeném na spotřebu.
Technické parametry Hyundai Kona Hybrid
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 165 × 1 800 × 1 550 mm, 1 880 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 103 (77 + 32) kW, 141 (105 + 43) koní, točivý moment: 14 Nm |
Nádrž | 38 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 4,3 l / 100 km |
Cena od | 609 990 Kč |
Jak si můžete přečíst v katalogu výše, Hyundai Kona Hybrid má palivovou nádrž o objemu 38 litrů a s kombinovanou spotřebou dle ekvivalentu NEDC 4,3 l/100 km by na ni měla teoreticky ujet 883 kilometrů. Cena startuje na 609 990 Kč včetně DPH, ale ve výbavě Style, ve které byla testovaná verze, se dostanete na 729 990 Kč. To na crossover segmentu B není málo, ale v současné době platí akční sleva o 50 tisíc korun, takže jsou ceny trochu příznivější.
Palubní počítač Hyundai Kony Hybrid ukázal pěknou spotřebu 4,8 l/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Hyundai Kony Hybrid ukázal pěknou spotřebu 4,8 l/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na takřka rovné 4 l/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici ukázal palubní počítač jen o téměř litr a půl více, konkrétně 5,4 l/100 km, a při dálniční rychlosti 130 km/h už byl nárůst o necelý další litr, a sice na 6,3 l/100 km.
Do nádrže se po testu vešlo 34 litrů, takže reálná spotřeba vyšla na 5,6 l/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 606,7 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle tankování. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 82 kilometrů a spotřeba tam byla 4,8 l/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, které v tomto testu převládaly. Do nádrže se po testu vešlo 34,22 litrů, takže reálná spotřeba vyšla na 5,64 l/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 81,9 km) | 4,78 l/100 km | 794 km |
Mimo město (90 km/h) | 3,95 l/100 km | 962 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 5,35 l/100 km | 710 km |
Dálnice (130 km/h) | 6,3 l/100 km | 603 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 4,8 l/100 km | 791 km |
Celý test (606,7 km) podle tankování | 5,64 l/100 km | 673 km |
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o objemu palivové nádrže, který je cca 38 litrů.
Test probíhal v rozmezí teplot 14 až 21 °C, tedy v podstatě v ideálních teplotách.
Komentář Marka Tomíška:
Ačkoliv má Hyundai Kona Hybrid stejný systém pohonu jako hybridní Ioniq, je mezi nimi značný rozdíl v úspornosti. Ten je daný nejspíše tím, že tento hybridní systém dobře funguje ve velmi aerodynamické karoserii Ioniqu, ale s vyšší karoserií Kony už si neporadí tak efektivně. To potvrzuje zjištění, že Kona je velmi úsporná v nízkých rychlostech, ale už na rychlostní silnici spotřeba výrazně stoupne.
Na rozdíl od Ioniqu je to tedy auto spíše do městského a příměstského provozu, ale dálnice Kona už nezvládá tak úsporně. Co mi chybělo, což nemá ani Ioniq jako základní hybrid, je regulace rekuperace pomocí pádel pod volantem s možností vypnutí rekuperace a umožnění neutrálního plachtění s vypnutým motorem. Například Ioniq Plug-in hybrid toto umožňuje.
Obecně je Kona docela příjemné auto, ale překvapila mě malým prostorem uvnitř. Na první pohled vypadá jako poměrně velké auto, ale jde opravdu o segment B a uvnitř je mnohem méně místa, než by se podle vzhledu mohlo zdát.
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz