Hyundai Kona Hybrid
test

Hyundai Kona Hybrid

Touha, nebo rozum?
1

Korejská automobilka má své nabídce nejen Ioniq, který nabízí hned několik alternativních druhů pohonů, ale také Konu. Tu lze zakoupit s klasickým spalovacím motorem (naftovým i benzinovým), ale také jako elektromobil, který jsme v redakci už několikrát měli. Poslední motorizací v nabídce je hybrid. A právě na něj se dnes podíváme.

Designové stránce se moc často nevěnuji, ale hned při převzetí vozu mě světle modrý lak v kombinaci s černým oplastováním bouchnul do očí. A to pořádně, ale pozitivně. Líbí se mi! Dle mého jde o roztomilou kombinaci, která si na nic nehraje a minimálně mě zvládla udělat radost, kdykoli jsem sedal do auta. Testovaný kus stál na 18palcových kolech z lehké slitiny se speciálním designem a obut byl do pneumatik Michelin Pilot Sport 4. Hybridní Kona sází na stejný design jako její elektrický i spalovací sourozenec, žádný velké výstřelky nečekejte. Pokud se vám líbí například Kona Electric, s hybridní variantou nejspíše nebudete mít problém.

V interiéru je znát, že se Hyundai snažil nabídnout atraktivní cenovku. Používané jsou tedy výhradně levné neměkčené plasty, a to v celém interiéru. Veškeré uspořádání je však velmi jednoduché. Ovládání klimatizace stále provádíte pomocí hardwarových tlačítek, zatímco ostatní funkce jsou integrovány do displeje infotainmentu o velikosti 10,25 palce. Díky službě LIVE Services, kterou Hyundai poskytuje na pět let zdarma, máte přímo v infotainmentu aktualizované informace o čerpacích stanicích, cenách paliva, ale také o parkovacích místech. Pokud byste raději používali Apple CarPlay nebo Android Auto, samozřejmě můžete.

Displej o velikosti 4,2 palce najdete také před volantem: skládá se ze dvou budíků, přičemž ten vpravo ukazuje rychlost, ten vlevo zase využití výkonu/rekuperaci. Pokud byste rádi měli přehled o otáčkách motoru, v hybridní Koně máte smůlu. Osobně s tím žádný problém nemám. Sednete do auta, nastartujete, zařadíte režim „D“ a vyrazíte. A jestli právě využíváte elektrický pohon, nebo spalovací, popřípadě jaké máte otáčky motoru, vám může být docela jedno. Zatímco dříve bychom si bez otáčkoměru nedokázali řízení představit, dnes, kdy jsou automatické převodovky dostupné i v neprémiovém segmentu, tato potřeba odpadá.

Prakticky veškerý prostor kolem voliče převodovky slouží jako úložiště pro vaše věci. Jsou zde dva držáky na nápoje a další prostory, kam si můžete dát klíče, peněženku a tak podobně. A stále máte místo váš telefon, který lze bezdrátově nabíjet. Po stránce ergonomie nemám co vytknout, což ostatně platí nejen pro vozy Hyundai, ale Kia nebo Škoda Auto.

Přeplňovaný vs. atmosférický motor

Hyundai Kona Hybrid má pod kapotou 1,6litrový benzinový atmosférický čtyřválec. Jedná se o stejný motor, který najdete například v plug-in hybridním Ioniqu. Spalovací motor spolupracuje s elektromotorem a dohromady nabízejí výkon 141 koní, který se přes šestistupňovou převodovku DCT posílá na přední kola. Taková jsou data, ale jaká je skutečnost?

Kona Hybrid se mi den ode dne líbila více a více, ovšem záleží, co přesně od vašeho auta chcete. Pokud hledáte městský crossover na každý den, sice bez emocí, ale na druhou stranu s možností objednat jej ve spoustě zajímavých spotřeb a také s nízkou spotřebou a vysokou spolehlivostí, může Kona dávat smysl. Pokud je většina vašich cest ve městě, hybridní verze může být dobrou volbou o trochu více. Že by však tato motorizace ušetřila velké množství nákladů na palivo? To si nemyslím, ale k tomu se dostaneme.

Podobně jako už jednou zmíněný Hyundai Ioniq plug-in hybrid, i Kona Hybrid je na Eko mód poměrně „líná“. Plynový pedál klade odpor, aby spotřeba nebyla tak vysoká. Ani při přepnutí do režimu Sport nečekejte nějaké zázraky, nicméně citlivost plynového pedálu a ochota motoru zrychlovat je lepší. Podvozkově jsem rozhodně problém neměl. Kona není dokonalá žehlička nerovností, ale není ani tvrdá. Je taková, jaká má být: nenáročná, jednoduchá na ovládání a vlastně ani servis by nemusel být díky přítomnosti atmosférického motoru nic strašného.

Vraťme se však ještě ke spotřebě. Kromě městských cest výhodu hybridního auta prakticky nevyužijete. Ostatně, více jak 350 najetých km, z nichž jen malá část byla ve městě, znamenalo spotřebu 6,2 litru na sto kilometrů. Za to jistě bude jezdit i spalovací verze, která v základní nabídce, se stejnou motorizací jen s přítomností turbodmychadla, vyjde o sto tisíc korun levněji. A to je pak otázka pro vás, zda se vám taková investice vyplatí, nebo ne. Pro hybrid hraje atmosférický motor a nějaká ta úspora paliva ve městě, ale tím to končí. Parkování v Praze na zónách se už na hybridní auta nevztahuje a ani další benefity mě nenapadají.

Touha, nebo rozum?

Snad cena by mohla být zajímavým lákadlem. Hybridní Kona startuje na 559 900 Kč včetně DPH. Taková Toyota, která má s hybridním pohonem větší zkušenosti, má v nabídce například C-HR, které vás však vyjde už na 699 900 Kč. Pokud bych sám přemýšlel o hybridním autě, nejspíš bych vybíral u Toyoty nebo Lexusu. A C-HR by bylo velkým favoritem. Na druhou stranu: rozumím tomu, že cena je až na prvním místě a Hyundai ji umí nabídnout velmi zajímavou. Však i nejvyšší výbava Premium vás vyjde o 50 tisíc levněji než Toyota C-HR. A to už si nejeden fanoušek Toyoty rozmyslí, jaké auto bude stát v jeho garáži.

Vyhřívaná, ale i klimatizovaná sedadla v Koně můžete mít, stejně jako vyhřívaný volant nebo bezdrátové nabíjení chytrého telefonu. Adaptivní tempomat funguje dobře a nabízí i jednu vychytávku: zastavíte na semaforech, berete do ruky telefon a odepisujete na SMS. V tu chvíli se auto před vámi rozjede, aniž byste o tom věděli. Kona na vás pípne a sdělí vám, že je čas vyrazit. Zdánlivě banální, ale příjemná funkce. Pokračovat bych ve výčtu šikovných funkcí mohl dále – od hlídání jízdního pruhu přes parkovací kameru až po hlídání mrtvého úhlu.

Touha, nebo rozum? Pokud se budeme řídit čistě rozumem, sáhl bych právě po Koně. Pokud bych však dal na touhu, hybrida bych kupoval u Toyoty a v případě nutnosti mít v garáži Konu, bych šel cestou jiné motorizace. Jak mi jednou řekl kamarád: „Dokázal bych vyjmenovat deset důvodů, proč je doma lepší mít praktické auto než kupé pro dvě osoby nahoře bez. Ale auta jsou o emocích!“ Tak co myslíte, že má v garáži? A s Hyundai Kona Hybrid je to podobné. Nabízí hned několik věcí, kvůli kterým si ji stojí koupit, ale pokud chcete hybrid, porozhlédl bych se u jiné značky.

Technické parametry Hyundai Kona Hybrid

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 165 × 1 800 × 1 550 mm, 1 880 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon141 (105 + 43) koní, točivý moment: 14 Nm
Baterie1,56 kWh, konektory: Mennekes
Spotřeba?
Infotainment10,2" dotykový displej
Cena od599 990 Kč
hyundai-kona-hybrid
Klady
  • přehledný interiér
  • cena
Zápory
  • menší zavazadlový prostor
  • hybridní verze nedává moc smysl
Diskuze ke článku
Pavel
Nesouhlasím s názorem, že v autě s automatickou převodovkou netřeba otáčkoměr. Technicky zaměřený člověk s trochou citu pro pístový motor tu informaci potřebuje. Že je mezi námi stále více technických nevzdělanců je věc jiná. Jezdil jsem s hybridní Corollou s otáčkoměrem a velice jsem si užíval ovládání vozu tak, aby spalovací motor měl co nejměnší otáčky = nejmenší spotřebu a exhalace. Pak jsem zkusil Camry bez otáčkoměru. Ta absence otáčkoměru způsobila, že jsem o Camry přestal uvažovat. Sterilní jízda pro trubce, ktří mohou akorát zírat na zelené či červené pole, aniž by věděli, co se vlastně děje a zároveň se cítili "ekologicky".

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze