Nová studie nevládní organizace Transport & Environment se týká porovnání provozu nákladních vozidel spalujících e-palivo (syntetické palivo) s čistě elektrickými. V typickém případě by nákladní vozidlo poháněné e-dieselem během celé životnosti emitovalo téměř třikrát více emisí skleníkových plynů než srovnatelné nákladní vozidlo jezdící čistě na elektřinu, která se nabíjí z evropského energetického mixu.
Už podle grafu je vidět, že klasické dieselové nákladní vozidlo emituje 1 514 tuny CO2, to samé vozidlo jezdící na e-diesel v typickém evropském prostředí 608 tun CO2 a v případě elektrického nákladního vozidla to vychází v evropském energetickém mixu na 211 tun CO2. V nejlepším případě, kdy se 100% obnovitelná energie používá pro výrobu e-paliva a elektrické energie pro nabíjení, vychází e-dieselový nákladní vůz o 41 % hůře než jeho elektrický konkurent. Dokonce navzdory vyšším výrobním emisím způsobeným výrobou baterií vypouštějí nákladní vozidla s naftovým motorem během své životnosti mnohem vyšší emise skleníkových plynů než ty elektrické. Důvodem je, že většina emisí skleníkových plynů vzniká během fáze jízdy a nákladní vozidla mají vysoký kilometrový výkon.
Evropská komise má na konci roku 2022 revidovat normy CO2 pro nákladní automobily, a proto výzkumná skupina zkoumala možnosti ropného průmyslu z pohledu výroby potřebného množství e-paliva. Zjistila, že evropská produkce e-paliv jen pro silniční dopravu dosáhne v roce 2035 6 milionů tun. To by však v roce 2035 pokrylo pouze 6 % celkové poptávky po palivech jen pro nákladní automobily. Ovšem zcela by chybělo palivo například pro lodní dopravu nebo letecký průmysl.