Kamiony jezdící na e-paliva jsou špinavější než jejich električtí konkurenti

2
Kamiony jezdící na e-paliva jsou špinavější než jejich električtí konkurenti
Fotografie: Škoda Auto
  • E-palivo bude v roce 2035 dostupné jen pro 6 % nákladních aut
  • I nejekologičtější výroba e-paliva je špinavější než bateriové nákladní auto

Nová studie nevládní organizace Transport & Environment se týká porovnání provozu nákladních vozidel spalujících e-palivo (syntetické palivo) s čistě elektrickými. V typickém případě by nákladní vozidlo poháněné e-dieselem během celé životnosti emitovalo téměř třikrát více emisí skleníkových plynů než srovnatelné nákladní vozidlo jezdící čistě na elektřinu, která se nabíjí z evropského energetického mixu.

Studie Transport & Environment

Už podle grafu je vidět, že klasické dieselové nákladní vozidlo emituje 1 514 tuny CO2, to samé vozidlo jezdící na e-diesel v typickém evropském prostředí 608 tun CO2 a v případě elektrického nákladního vozidla to vychází v evropském energetickém mixu na 211 tun CO2. V nejlepším případě, kdy se 100% obnovitelná energie používá pro výrobu e-paliva a elektrické energie pro nabíjení, vychází e-dieselový nákladní vůz o 41 % hůře než jeho elektrický konkurent. Dokonce navzdory vyšším výrobním emisím způsobeným výrobou baterií vypouštějí nákladní vozidla s naftovým motorem během své životnosti mnohem vyšší emise skleníkových plynů než ty elektrické. Důvodem je, že většina emisí skleníkových plynů vzniká během fáze jízdy a nákladní vozidla mají vysoký kilometrový výkon.

Evropská komise má na konci roku 2022 revidovat normy CO2 pro nákladní automobily, a proto výzkumná skupina zkoumala možnosti ropného průmyslu z pohledu výroby potřebného množství e-paliva. Zjistila, že evropská produkce e-paliv jen pro silniční dopravu dosáhne v roce 2035 6 milionů tun. To by však v roce 2035 pokrylo pouze 6 % celkové poptávky po palivech jen pro nákladní automobily. Ovšem zcela by chybělo palivo například pro lodní dopravu nebo letecký průmysl.

Související články
Diskuze ke článku
Jindřich Díte
Jindřich Díte
No jistě bateriová autí je ekologický, aspoň podle EU, takže když doslouží, tak ho hodím klidně do moře ono se tam zcela ekologicky rozloží.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze