Už před 8 lety se Formule 1 vydala zcela novým směrem. Směrem downsizingu a hybridních technologií. Nyní se o slovo hlásí elektrický pohon, na což F1 opět reaguje a na elektro technologiích začíná být pozvolna závislá. Trend elektrifikace je přitom vnímán rozličně. Někteří jej kvitují, jiní mu přejí rychlý zánik. Do první skupiny se ale řadí společnost McLaren Applied Technologies, donedávna dceřinka McLarenu, která provozuje tým v F1.
Nová sezóna F1 přináší po delší době výraznější změny pravidel. Už nyní ale probíhají práce na finalizování pravidel pro rok 2026. Téma úpravy regulí zaznělo i na nedávném zasedání Světové rady motorsportu. Výsledkem jednání jsou čtyři pilíře, okolo kterých nový rámec vznikne. Jsou jimi – zachování V6 motorů o objemu 1,6 litru, vyřazení regenerativní jednotky MGU-H, navýšení výkonu ERS na 350 kW a zavedení rozpočtového stropu.
Nejen pro nás, fanoušky motorsportu, je onen zvýšený výkon ERS zajímavým údajem značícím možný budoucí přerod. „Tohle je směr, kterým se má F1 ubírat,“ myslí si Richard Saxby, šéfinženýr McLaren Applied Technologies. „Mohu citovat Toto Wolffa (šéf Mercedesu F1), jenž zmínil, že Formule E nepřevezme F1. Naopak F1 se stane Formulí E. Takže kvóta rozložení 50/50 (výstupní výkon ERS a spalovacího motoru) tu je a já si myslím, že by F1 neměla přeskočit rovnou do elektropohonu,“ vysvětluje Saxby v rozhovoru Craiga Scarborougha na YouTube kanálu Petera Windsora.
„Máme tu jistou fanouškovskou základnu, které se líbí hluk motorů a má na F1 ráda dramatické okamžiky. To jí poskytují spalovací motory. Tyhle jednotky rovněž nabídnou jistou míru účinnosti. Ta se pohybuje okolo 50 procent, ale vždy záleží, jak zvládnete nastavit nejrůznější parametry. Cíl 50/50 si myslím není tak vzdálený.“
Inženýrům to dá zabrat
Tlak směrem k plné elektrifikaci je velký, nicméně přinejmenším stejné množství úsilí bude nutné vyvinout při vývoji technologií. Omezujícím faktorem jsou bateriové systémy. Jejich nejlepší verze nedokáže generovat výstupní výkon, který by se vyrovnal hybridním jednotkám používaným v F1. Další výzvou pro inženýry podle Saxbyho bude i přesunutí elektromotorů do přední části aut. Jedině tehdy prý bude možné generovanou energii vůbec využít.
„Samotné poskládání všech částí systému bude asi tou největší výzvou. Pak jsou tu nároky na bezpečnost. Tady totiž začínáte zasahovat do určitých oblastí, kde převažuje bezpečnost, a proto bude třeba hodně diskutovat. Předek aut se podle mě bude muset změnit. Dojde ke změně aerodynamiky, baterie budou muset být také nějak chlazené a v neposlední řadě dojde k nárůstu hmotnosti. Je tu hodně překážek, jimž budou muset inženýři čelit, ale nemyslím si, že by je týmy F1 nedokázaly překonat. Většina z nich výzvu přijme a vytvoří něco obzvláště unikátního,“ říká Saxby.
McLaren Applied Technologies, dříve součást skupiny McLaren, byl v roce 2021 prodán investiční skupině Greybull Capital. V blízké budoucnosti se proto očekává změna názvu společnosti. Ve vedení i nadále zůstal bývalý šéf týmu B.A.R F1 Nick Fry. Firma i po vlastnické změně vyvíjí a vyrábí komponenty pro elektrifikaci a telemetrii.