Koncern FCA (Fiat Chrysler Automobiles), pod něhož mimo jiné spadají italské automobilky Alfa Romeo a Maserati, nedávno oficiálně stvrdil fúzi s francouzskou skupinou PSA. Nově utvořené uskupení nese název Stellantis a rázem se stalo čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě. Zajímavě se nicméně situace vyvíjí i na poli motorsportu, kde dříve samostatné entity nyní musí reorganizovat své programy.
Rozhodnutí „kam kdo“ zatím není ani zdaleka jasné. Jak se ale podařilo zjistit the-race.com, směrem do formule E s velkou pravděpodobností zamíří jedna ze značek Alfa Romeo či Maserati. Záležet ale bude i na dalších okolnostech. Není tajemstvím, že Alfa Romeo se snaží o znovu navázání spolupráce se Sauberem v F1 coby titulárním partnerem. Část týmu přitom Fiat odkoupil už v roce 2018 kvůli přetrvávajícím finančním problémům tehdejšího Sauberu. Po nadcházející sezóně italskému výrobci končí veškeré závazky vůči šampionátu F1, a tak spekulace nabírají na obrátkách.
Sauber Motorsport and Singha Corporation will add another chapter to their history together as the two brands announce an extension of their partnership for the 2021 season – the third year of this relationship. 🤝
— Alfa Romeo Racing ORLEN (@alfaromeoracing) January 29, 2021
Read more 📲 https://t.co/baOOuhWYwn pic.twitter.com/wNlpbHSMPr
Těm přidávají i nejnovější rozhodnutí vzniklého uskupení Stellantis. Bývalý generální ředitel Peugeotu, Jean Philipe Imparato, se pomalu zabydluje na podobné pozici v Alfě, přičemž je o něm známo, že je velkým propagátorem elektromobilů. Dokonce na adresu elektrického pohonu prohlásil, že je pro budoucí motorsport naprostou nezbytností. O přesunu z F1 se už tak dokonce začalo šuškat v kuloárech formule E. „Přijít a žádat o 200 milionů eur na chod programu v motorsportu je naprosté bláznovství. Bez elektrifikace je motorsport mrtvý,“ sdělil svůj názor Imparato v roce 2019 autocar.co.uk.
Vstupu nahrává i příchod nové generace vozů formule E spolu s úpravou stávajících pravidel. Vedení série navíc zavádí nové postupy, které by měly výrobce motivovat k zavázání se k účasti na dobu čtyřletých cyklů. To je období fungování jedné generace vozů formule E. Tento krok by měl eliminovat scénář, který se odehrál na konci minulého roku. Konec po sezóně 2021 tehdy oznámily automobilky BMW a Audi. Pouhý rok před nástupem nové generace aut.
Výsledek této rozehrané partie bychom se měli dozvědět zanedlouho. Termín pro podání registrací na sezónu 2022/23 je totiž stanoven na konec března. Prozatím vůli pokračovat projevily týmy Mahindra a DS Automobiles (rovněž patřící pod křídla Stellantis). Zájem se ale očekává i od Nissanu, Mercedesua Porsche. Pro Alfu Romeo je termín šibeničním a nemusí stačit k vyjasnění všech aspektů.
Proto může do hry promluvit i druhá značka – Maserati. I když u ní je vstup do šampionátu elektrických formulí méně pravděpodobný, má se za to, že si vedení automobilky vytvořilo úzké vazby s klíčovými manažery formule E. Ani Maserati nemá k elektrifikaci daleko. Jen letos budou uvedeny elektrifikované modely GranTurismo a GranCabrio. Svůj přístup k elektřině navíc dokládá i vizí Folgore. Ať tak či onak, měl by nově vzniklý koncern Stellantis do budoucna provozovat dva separátní týmy. To, pod jakými značkami, budeme vědět za pár týdnů.