Desatero elektromobilisty

Zásady pro lepší elektromobilní život
Desatero elektromobilisty
  • Přinášíme praktické desatero řidiče elektromobilu
  • Pokud budeme pravidla všichni dodržovat, bude ježdění s elektromobilem nejen v Česku příjemnou záležitostí

V Česku jsou zatím elektromobily vzácností. Jejich počet se však rychle zvyšuje a v nejbližších letech nás čeká jejich masové rozšíření. Jízda elektromobilem může být velmi příjemná věc, ovšem jen pokud budeme všichni dodržovat pár jednoduchých zásad. Máte elektromobil půjčený, nebo ho vlastníte? Přečtěte si naše desatero elektromobilisty.

1. Neparkujte u nabíječek, pokud nenabíjíte

Ano, je sice hodně pohodlné zaparkovat prakticky kdykoliv na volném parkovacím místě, často velmi výhodně umístěném, ale pokud nenabíjíte, nedělejte to. Vyhrazená místa pro elektromobily u nabíjecích stanic využívejte pouze v případě, že chcete skutečně nabíjet. U většiny stanic jsou pouze dvě parkovací místa a pokud jedno z nich bezdůvodně zaberete, můžete některého elektromobilistu dostat do potíží, pokud přijede ke stanici a bude potřebovat rychle nabít, ale nebude moci. Řídíte-li spalovací automobil, na těchto místech neparkujte nikdy. Pokud na místě pro elektromobily vidíte spalovací auto, nechte takovému hříšníkovi za stěračem edukativní lísteček.

2. Když už nenabíjíte, přeparkujte

Parkovací místa u nabíjecích stanic nejsou určena pro dlouhodobé parkování. Jakmile máte nabito, přeparkujte nebo odjeďte, abyste neblokovali nabíjecí místa. Nikdy nevíte, kdy je bude někdo potřebovat.

3. Nabíjejte rychle, jen když to skutečně potřebujete

Většina rychlonabíječek v Česku dokáže nabíjet stejnosměrně jen jedno auto. I pokud to druhé využívá druhý volný kabel, musí počkat, až se nabijete vy. Pokud víte, že u stanice budete parkovat delší dobu (třeba 3–4 hodiny) využijte i na rychlonabíjecí stanici pomalejší střídavé AC nabíjení skrze Typ 2 (Mennekes). Pokud po vás bude někdo potřebovat opravdu rychle nabít, bude moci. A i vašim bateriím se to bude líbit, neb časté rychlonabíjení jim může lehce zkrátit životnost.

4. Rychlonabíječky nepoužívejte při takřka plné baterii

Rychlonabíjecí stanice dokáží nabíjet opravdu rychle, jen když je baterie zhruba pod 80 % kapacity. Poté se nabíjení výrazně zpomalí a třeba z 90 na 100 % to trvá stejně dlouho, jako z 0 na 70 %. Při takto nabité baterii je tedy zbytečné nabíjet, ale pokud opravdu potřebujete, protože vás čeká dlouhá cesta bez možnosti nabití, použijte AC nabíjení skrze Typ 2 (Mennekes) – rychlost nabíjení bude podobná. Případně při rychlonabíjení počkejte.

Volkswagen e-Golf

5. Automaticky uvolňujte nabíjecí kabel

Elektromobily při nabíjení automaticky zamykají nabíjecí kabel, aby ho nebylo možné z auta vyjmout. Některé elektromobily však umožňují zapnout funkci automatického uvolnění nabíjecího kabelu po dokončení nabíjení. I když tedy nejste přítomni u auta, může si někdo další kabel vytáhnout a nabít svůj elektromobil. Vždy je ale lepší nabíjení sledovat třeba přes mobilní aplikaci a pokud možno při úplném nabití přeparkovat.

6. Nechte na sebe kontakt za předním sklem

Pokud si při nabíjení na nabíjecí stanici potřebujete někam odběhnout, hodí se nechat za sklem lísteček s vaším telefonním číslem. Určitě to pak dělejte v případě, že víte, že nebudete u nabíjecí stanice v momentě ukončení nabíjení. Nikdy nevíte, kdy k nabíječce přijede někdo, kdo potřebuje urgentně nabít, aby mohl pokračovat v cestě. Pokud již u sebe nabíjíte poslední jednotky procent, pomůžete dalšímu uživateli tím, že vás bude moci kontaktovat a poprosit, zda můžete přijít a odpojit se. A příště to může pomoci zase vám.

7. Přidávejte nové nabíjecí stanice do mapy stanic

I když na tom na fDrive.cz pracujeme, prozatím neexistuje jednotná mapa nabíjecích stanic. Informace jsou roztříštěné a poměrně často i neaktuální. Do problémů se můžete dostat zejména tehdy, pokud spoléháte na to, že nabijete u stanice, která je na mapě, ale v reálu už tam není. Hlavně mimo velká města si tedy ověřte z více zdrojů, že tam nabíjecí stanice skutečně je.

Volkswagen e-Golf

Pokud objevíte novou nabíjecí stanici, zadejte ji do celosvětové otevřené mapy nabíjecích stanic OpenChargeMap.org nebo hojně používaného PlugShare. Obě služby jsou zároveň výborným zdrojem informací v případě, že se chystáte vyjet s elektromobilem mimo Česko.

Další mapy, ze kterých se vyplatí čerpat informace, jsou tyto:

8. Netrubte na chodce

Elektromobily jsou extrémně tiché a je to jedna z jejich největších předností. Lidé na to však zatím nejsou zvyklí a zejména na velkých parkovištích u nákupních center se stává, že si lidé vykračují po silnici s vozíkem a vůbec neslyší, že za nimi už nějakou tu dobu pomalu jedete. V takovém případě netrubte – akorát je vylekáte nebo nazlobíte. Pokud ho vaše auto má, aktivujte umělý zvuk motoru (některá auta ho mají zapnutá ve výchozím stavu), výrazněji zatočte koly (to většinou nějaký zvuk vydá), nebo se jednoduše vykloňte z okénka a požádejte je, aby uhnuli.

9. Plánujte, zejména při jízdě na dálnici

Nabíjecích stanic je hlavně mimo velká města v Česku stále málo a pokud se s elektromobilem vydáváte někam dál a nemáte velký dojezd, trasu si dopředu naplánujte a pro případ potřeby nabít si zjistěte, kde se nachází nabíjecí stanice. Myslete také na to, že dojezd elektromobilů na dálnici je oproti městskému či meziměstskému provozu často o více než třetinu nižší. Pokud má váš elektromobil například praktický dojezd necelých 300 km, na dálnici počítejte s třetinou až polovinou dojezdu. Spotřebu si na dálnici dopředu vyzkoušejte a počítejte s ní při plánování vašich tras.

10. Myslete za druhé, elektromobil je pro ně příliš svižný

Díky svému maximálnímu točivému momentu dostupnému kdykoliv je elektromobil mnohem svižnější než většina běžných aut, zvláště pak ve městě. Pokud rádi rychlou akceleraci využíváte a děláte „myšky“, myslete za druhé. Často nepředpokládají, že se v pruhu vedle nich, kde před vteřinou nic nebylo, může tak rychle objevit jiné auto.

Šťastné elektrické cestování přeje tým fDrive.cz!

Partnerem fDrive.cz je půjčovna elektromobilů E-CARS RENT.
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze