Porsche přibližuje jeho bezdrátové nabíjení elektromobilů. Tuto budoucnost chceme

12
Porsche přibližuje jeho bezdrátové nabíjení elektromobilů. Tuto budoucnost chceme
Fotografie: Porsche
  • Porsche jako první automobilka na světě zavádí bezkontaktní nabíjení elektromobilu výkonem až 11 kW
  • Stačí zaparkovat nad podlahovou deskou a systém začne automaticky přenášet energii
  • Porsche plánuje bezdrátové nabíjení zkombinovat s autonomním parkováním

Už v září Porsche oznámilo, že nový Cayenne Electric bude prvním vozem značky s možností indukčního nabíjení a ještě na autosalonu v Mnichově jsme se podívali technologii na zoubek (viz video níže). A nyní automobilka odtajňuje další technické detaily, které vás jistě budou zajímat.

Nové elektrické Porsche Cayenne se umí nabíjet bezdrátově!

Základem systému je každopádně podlahová nabíjecí deska, která se připojuje přímo do elektrické sítě. Auto a deska si při prvním použití vymění data a heslo pro bezpečný provoz, což zabrání zneužití. Podlahová deska také obsahuje Wi-Fi modul, díky němuž Cayenne pozná, že se blíží. Na displeji pak řidič vidí zelený bod auta a zelený kruh desky – snadno tak zjistí, zda je vůz správně zarovnán.

Princip je jednoduchý, ale efektivní – dvě měděné cívky, jedna v autě a druhá v desce, vytvářejí magnetické pole a indukují napětí. Aby bylo nabíjení rychlé a účinné, převádí podlahová deska síťové AC na DC a z něj vytváří vysokofrekvenční AC o frekvenci 85 kHz a napětí 2 000 V. Software přitom neustále koriguje drobné vychýlení cívek – tolerováno je až 10 cm posunu, což usnadňuje parkování. „Tento přístup zajišťuje, že se přenese dostatek energie, i když nejsou vysílací a přijímací cívky dokonale zarovnány,” vysvětluje Dominik Scherer, vývojový inženýr.

Bezdrátové nabíjení Porsche

Přestože je mezi deskou a přijímačem v autě mezera 12 až 18 cm, systém dosahuje účinnosti přes 90 %, což je podle Porsche srovnatelné s klasickým AC nabíjením. Bezpečnost je pak zajištěna stínicí deskou a detektory cizích objektů či živých bytostí. Jakmile systém detekuje kovový předmět nebo pohyb pod vozem, nabíjení okamžitě zastaví. „Porsche je v současnosti jediným výrobcem automobilů na světě, který nabídne bezkontaktní nabíjení s inovativním 11kW jednodeskovým systémem,“ dodává Christian Holler, vedoucí oddělení nabíjecích systémů ve společnosti Porsche.

Porsche navíc oznámilo, že pracuje na dalším kroku – kombinaci autonomního parkování a bezkontaktního nabíjení. Řidič by jen přicouval k garáži, stiskl tlačítko a auto by se samo zaparkovalo nad deskou, spustilo nabíjení a připravilo se na další jízdu.

Bezdrátové nabíjení Porsche

Porsche plánuje, že systém bude dostupný v Evropě od roku 2026, následně i na dalších trzích. Líbilo by se vám bezdrátové nabíjení i ve vašem autě? Budeme rádi, když se s námi podělíte o názor v diskuzi pod článkem.

Diskuze ke článku
Kazimír Kovář
Kazimír Kovář
Možná mě někdo opraví, ale hádám že těch 90 procent bude efektivita jenom toho jednoho kroku, nějak se mi nechce věřit, že 2 transformace v desce a třetí v autě vlezly do těch 90ti procent..
Ale jinak je to super vývoj, těch možností kde se pak dá pohodlně dobít, protože co si budem, nesahat na kabel je lepší než sahat.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 14. 11. 12:42
Účinnosti přes 90 %, což je srovnatelné s klasickým AC nabíjením, tím chtějí říct, že v klasickém kabelu Wallboxu se ztratí 10% energie? Porsche, Porsche!
Až přestanou vykládat pohádky, tak bych snad měl zájem, ale zatím jsou to jen pohádky pro děti.
Stačí nabíjet telefon a jsou s tím problémy.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze