Rychlonabíjecí stanice mohou být zdravotním rizikem, v Evropě je už přes milion dobíjecích bodů, Tesla překvapila výdrží baterie a Opel nebo Corvetta se chlubí futuristickými koncepty. Tak vítejte u fNews.
fNews #322 – DC nabíjecí stanice mohou ohrozit zdraví
Podcast v audio formě
- přehrát tuto epizodu (mp3)
- odebírat podcast (RSS)
- odebírat podcast na Spotify
- odebírat na Apple Podcasts
Studie univerzity v Kalifornii poukázala na zajímavý problém. Zatímco provoz elektromobilu je na rozdíl od spalovacích vozů bezemisní, a tedy šetrný k přírodě i zdraví lidí, tak pro nabíjecí stanici to nutně neplatí. Studie měřila výskyt a víření mikročástic v okolí rychlonabíjecích stanic a zjistila přítomnost jemného prachu v rozmezí 7,3 až 39 mikrogramů na metr krychlový. Běžné hodnoty jsou v Kalifornii přitom mezi 3,6 až 12,4. Důvodem může být především velmi silné chlazení. Riziko je přitom nejvyšší přímo v bezprostřední blízkosti stanice. Během nabíjení na rychlonabíječce tak raději odstupte dále, nebo zůstaňte ve voze.
Pokud pominete zdravotní rizika, jistě vás potěší pokořený milník milionu veřejných nabíjecích stanic v Evropské Unii. Zajímavé je, že o polovinu z toho se postaraly tři země: Nizozemsko (19,7 %), Německo (18,7 %) a Francie (17,5 %). Česko má v provozu 7 069 veřejných bodů, což stačí na 14. příčku. V přepočtu na provozované elektrifikované vozy jsme v průměru unie. Lišíme se však strukturou. 70 % připadá na AC dobíjení, 20 % na DC a 10 % na ultrarychlé nad 150 kW. V unii je však průměr 83 % AC nabíjení.
V poslední době se s Teslou pojilo jen málo pozitivních zpráv. Dnes však jednu máme. Australský servis se totiž pochlubil, že pracoval na Tesle Model 3 Standard Range z roku 2021, která měla najeto téměř 410 tisíc kilometrů, přitom reálná kapacita baterie u ní byla stále 88–90 %. To je na daný nájezd velmi dobrá hodnota. 71 % času auto využívalo AC nabíjení a sloužilo jako Uber. Klíčové komponenty jsou stále původní a v pořádku, zatímco u spalovacího auta by se dalo počítat s možnými opravami motoru či převodovky.
A nakonec se pojďme podívat na futuristický výhled do budoucnosti. Vision Gran Turismo propojuje reálný svět s tím virtuálním. Automobilky totiž spojují síly se Sony a do hry Grand Turismo přináší koncepty, na kterých ukazují vize supersportů budoucnosti. Nejde o auta, kterých se dočkáme na silnici, ale jako koncepty slouží pro inovace v oblasti výkonu, aerodynamiky i elektrického pohonu. Podívat se tak můžeme třeba na Corvette CX a CX.R Vision Gran Turismo. Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo bude přitom vidět i fyzicky už začátkem září na autosalonu v Mnichově.
Jak se vám koncepty líbí? Chtěli byste něco takového vidět v reálném provozu, nebo vás tyto prototypy nechávají chladnými? Dejte vědět do komentářů a sledujte fDrive.cz.
