Evropa má milion nabíječek. Česko drží tempo a sází na rychlost

Evropa má milion nabíječek. Česko drží tempo a sází na rychlost
Fotografie: PRE
  • Evropská unie překročila hranici 1 000 000 veřejných dobíjecích bodů pro elektromobily
  • Česko má 7 069 nabíječek a drží krok s unijním průměrem v poměru aut k infrastruktuře
  • Domácí síť je více zaměřená na rychlé a velmi rychlé dobíjení než zbytek EU

Jak víme díky aktualizovaným informacím portálu cistadoprava.cz, které čerpají ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva, v červenci dosáhla Evropská unie významného milníku. Poprvé v historii překročil počet veřejných dobíjecích bodů pro elektromobily hranici jednoho milionu – evidováno jich bylo konkrétně 1 005 080. Tři země přitom zajišťují více než polovinu celé infrastruktury, konkrétně jde o silnou trojku Nizozemsko (19,7 %), Německo (18,7 %) a Francie (17,5 %).

Česká republika drží krok

Na mapě Evropy se ale neztrácí ani Česko. Aktuálně má v provozu 7 069 veřejných dobíjecích bodů, což stačí na 14. příčku v EU. Při přepočtu na délku silniční sítě jsme 19. a v přepočtu na obyvatele 20. Důležité však je, že v poměru vozidel k nabíjecím bodům se ČR pohybuje velmi blízko unijního průměru. V EU připadá na jeden veřejný dobíjecí bod 11,5 elektrifikovaných vozů, v Česku 11,1. U čistě bateriových elektromobilů činí tento poměr 7,0 (v EU 7,1), u plug-in hybridů 4,1 (v EU 4,4). Podobně jsou na tom i země jako Polsko, Švédsko nebo Rakousko.

Veřejné dobíjecí body v zemích Evropské unie

Česko se ale liší strukturou. Z celkových 7 069 bodů totiž připadá 69,6 % na běžné AC stanice, 19,9 % na rychlé DC do 149 kW a 10,4 % na velmi rychlé UFDC nad 150 kW. V EU přitom převažují běžné AC (82,9 %), zatímco rychlé DC tvoří jen 7 %.

Dobíjecí infrastruktura v ČR na síti TEN-T
Dobíjecí infrastruktura v ČR na síti TEN-T

V České republice je aktuálně provozováno 49 tisíc osobních bateriových elektromobilů. Rostoucí zájem zákazníků – jak při nákupu nových vozidel, tak na trhu ojetin – se logicky promítá i do vyšší poptávky po veřejném dobíjení. Dynamický růst registrací elektromobilů v posledních dvou letech navíc způsobil, že se poměr vozidel k infrastruktuře zvýšil téměř na úroveň unijního průměru. Je však důležité připomenout, že na rozdíl od tankování konvenčních vozidel je veřejná dobíjecí infrastruktura využívána spíše jako doplňková možnost, což potvrzují i závěry našeho letošního průzkumu,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

O většinu veřejných dobíjecích bodů v tuzemsku se nepřekvapivě starají velcí energetičtí hráči: ČEZ (30,8 %), Pražská energetika (24,6 %) a E.ON Drive (11,6 %). Mezi další provozovatele patří Innogy Energo, ŠKO-ENERGO, Lidl, Teplárny Brno, Tesla či MOL. Pokud chcete vidět, kde všude jsou nabíječky k dispozici, s jakým výkonem atp., můžeme doporučit naši mapu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze