„Elektromobil ještě není nic pro mě. Nejsem sice úplně „ropák“, ale provoz elektroauta by pro mě znamenal spoustu času navíc a ten nemám. Bydlím v činžovním domě v centru a kancelář mám mimo obchodní centra. Nejsem jeden z těch manažerů, co pendlují mezi garáží rodinného domu v satelitu a nabíjecí stanicí v garážích korporace. A nejsem ani typ, co rád bivakuje na pumpě při čekání na volnou dobíječku.“ Něco podobného jste asi už slyšeli, nebo si to možná sami myslíte.
Co je Nimbee ve zkratce
- Rychlonabíjecí mobilní baterie s kapacitou 42 kWh
- Elektromobil nabije o zhruba 37 kWh, což je průměrně zhruba 200 kilometrů dojezdu
- Maximální výkon 40 kW
- Konektory CCS a ChaDeMO
- Baterii si objednáte přes mobilní aplikaci. Baterii přiveze elektromobil
- Startovací cena je 6 Kč za kWh
Když nemůžete nabíjet doma, je provoz elektromobilu náročnější
A faktem je, že na těchto slovech je trochu pravdy. Jezdit elektromobilem nebo plug-in hybridem, když máte možnost nabíjet doma, ideálně i v práci, je jednoduché a na pohodlnost si rychle zvyknete. Dokonce ušetříte čas oproti provozu auta na tradiční paliva, se kterými musíte zajíždět k čerpacím stanicím. S elektromobilem ale máte každý den ráno plnou nádrž, pokud máte nabíjení doma. A s plug-in hybridem máte třeba každé ráno nabito alespoň tolik, abyste na elektřinu zvládali většinu svých každodenních cest jako například do práce a z práce. Když ale bydlíte v bytě a nemáte možnost nabíjení doma, je situace jiná.
Dlouhá doba nabíjení a nedostatek dobíjecích míst vedou všechny průzkumy v kolonce „největší vnímané obavy.“ A tak se vedou laické i odborné debaty, kdy by mohla elektroauta v pohodlnosti doplnění energie dohonit ta se spalovacími motory. Jedna služba, která vznikla v Praze, tu debatu celou postaví na hlavu. Dokážete si představit, že by čerpací stanice jezdila za vámi? Pokud jde o nabíjení elektromobilů, je to nejen možné, ale dokonce vznikl projekt, který tuto službu bude nabízet.
Revoluční start-up Nimbee vznikl v Česku
Jan Šamal ze společnost Nimble Energy se podle vlastních slov trápil pocitem, že země, která dala světu v osmdesátých letech oskarové ropáky, stále drží pozici na chvostu rozvoje elektromobility, ale zdaleka to není jen ekonomickými hledisky. Podle dostupných studií jsou Češi jediní z Visegrádské čtyřky, koho prostě ekologičtější provoz auta nezajímá. Jsme země, kde bezemisní provoz nehraje, na rozdíl od módnosti, téměř žádnou roli v rozhodování a elektroauto si prostě koupíme, až to bude dostupné a pohodlné. Tady se žádné trendsetterství nepěstuje. Šamal, zvyklý pohybovat se mentálně spíš na úrovni Evropy než Mostecké uhelné pánve, se nechtěl smířit s tím, že si zase počkáme, až to za nás vymyslí v Německu. Sám se začal zabývat myšlenkou, jak to udělat, aby z provozu elektromobilu zmizely starosti s nabíjením a rozhodl se vytvořit platformu, na které svoji službu přinese nejdřív celé Evropě, ale dost možná i dál. A to z té nejméně pravděpodobné země uprostřed Evropy.
Nic totiž už nebude jednodušší, než si nabít elektroauto. A to v zásadě kdekoliv a kdykoliv. Třeba právě u vás před domem nebo zatímco budete na jednání či na nákupech. Ta služba se jmenuje Nimbee a poprvé si ji budete moci vyzkoušet už v létě 2021. Co přesně Nimbee je? V zásadě Wolt pro elektroauta, služba mobilního rychlého dobíjení, krmení energií na zavolanou. Podobně jako u Liftaga nebo Uberu si objednáte přistavení mobilní nabíjecí stanice k vašemu vozu přes aplikaci. Ve vaší nepřítomnosti vám pak z pojízdné baterie nabijí auto. Levnější to bude v noci, ale za rozumné peníze se bude dát Nimbee využít kdykoliv přes den. Startovací cena bude činit 6 Kč za kWh. Po registraci na webu Nimbee získáte 20 kWh zdarma na vyzkoušení.
Od objednání po dobití sledujete celý proces v aplikaci v mobilu, nemusíte se o to jinak vůbec starat. Samotná nabíječka pak na ulici působí spíš jak z budoucnosti. Je to monolit trochu připomínající ten ze sci-fi románu Vesmírná odysea. Šířka nabíječky Nimbee pak je přibližně půl metru. Je umístěna na speciálně vyrobeném přívěsu s vlastním hydraulickým ramenem pro precizní a bezpečnou manipulaci v ulicích města. Je vždy přivezena na předem smluvené místo flotilou elektromobilů Nimbee. Přes mobilní aplikaci na dálku odemknete váš elektromobil, kurýr do něj zapojí kabel a svoje auto (i kabel a zároveň tím i baterii) pak přes aplikaci zase zamknete. Po dokončení nabíjení vás kurýr opět kontaktuje a vy opět auto odemknete na dálku, kurýr nabíječku odpojí a je to. Vy se pak vrátíte k autu, jehož baterie je nabitá výrazně více, než když jste z něj vystupovali. A jaké parametry mobilní nabíječka od Nimbee má? Kapacita baterie je 42 kWh, s tím že do auta dokáže dodat zhruba 37 kWh. Maximální nabíjecí výkon činí 40 kW s tím, že k dispozici je konektor CCS i ChaDeMo. Napětí je 900 V a využívá Open Charge Point Protocol 2.0. Vy se o nic nemusíte starat. Akorát je potřeba počítat s tím, že u větších elektromobilů Nimbee nenabije celou baterii.
Nimbee, je především služba. S tím souvisí i to, že tvůrce konceptu Jan Šamal uvažuje o Nimbee jako o otevřené platformě. Podobně jako u služeb Liftago, Uber a podobných, kde nabízí své služby různí řidiči, totiž bude možné nabídnout svou mobilní elektrokapacitu v síti Nimbee. To by mělo pomoci službě s rychlejším rozvojem. Vysoké vstupní náklady tak totiž nebudou jen na bedrech Nimbee a zároveň bude snadné se zapojit a mít vlastní byznys s nabíječkami pod jednou službou. Je možná překvapivé, že s tímhle konceptem přišel zrovna český start-up, ale Jan Šamal není na poli energetiky nováčkem a sám řešil, co by ho přimělo ke změně od benzinu k elektřině. A tak se zrodil nápad, který dnes vzniká převážně v České republice, ale pomáhají s tím i zkušení odborníci na elektromobilitu ze Švýcarska. A my můžeme být pyšní na to, že se to rozjede právě tady, že naši mírně „ropáckou“ kulturu v srdci Evropy dokáže někdo vyvažovat správným směrem.
Nejbližším plánem je dostat Nimbee do ulic Kodaně, Mnichova, Berlína nebo Hamburku – tedy měst, která už dnes obsluhují geometrickou řadou rostoucí počet elektroaut. Začne ale doma, v Praze. Jak si na tom stojí český trh elektromobility? Jak už zaznělo, jsme na tom hůř i v porovnání s ostatními sousedy z Visegrádské skupiny. Čtyři hlavní důvody k nákupu elektroauta ve V4 jsou dotační pobídky, nízké provozní náklady, trend a s výjimkou České republiky i ekologie. Ta ovšem u nás doma téměř žádnou roli při nákupu elekroauta nehraje. To potvrzují nejen průzkumy, ale i zkušenosti výrobců: „V tuhle chvíli si elektroauta pořizují Češi žijící ve velkých městech, kde je k dispozici nabíjecí infrastruktura. Jedná se o velkou investici, u které počítají s dlouhodobou návratností a ekonomičnost je také jejich hlavní pohnutka. Lidí s nízkým příjmem se to netýká – nemají na vstupní investici. Druhá skupina je statusová, bohatší, kteří chtějí ukázat, že na to mají. A pak pár vyhraněných ekologů, kterým nevadí, že do Beskyd pojedou 9 hodin s nabíjením. Elektroauta zatím nakupují hlavně firmy, které chtějí ukázat svou uvědomělost. Privátní zákazníci si je zatím nemůžou dovolit,“ říká zdroj z jedné velké české automobilky.
Tomáš Chmelík z ČEZu: směřujeme k rozlišení cen za AC a DC nabíjení – Velký rozhovor
Jenže do roku 2030 bude potřebovat 33 milionů Evropanů pohodlné dobíjení svých elektroaut a zcela jistě to nemine ani zatím zpátečnickou Českou republiku. Nimbee usnadňuje dobíjení těm, kteří už elektromobil mají a umožňuje si pořídit elektromobil těm, kteří ho neměli doteď jak provozovat. Z proklamace futurismu se díky Nimbee mění provoz elektroauta v snadno dosažitelnou a příjemnou realitu každého dne. Jednoduše a s fastcharge rychlostí. S centrem v Praze.
To je vidět co za "odborníky" je v těch automobilkách. Hnal bych je klackem.
To musí být matroš, co tam hulí. Vždyť elektrická zásuvka je v každém baráku a existuje dokonce lano a oko k odtahu auta, to jsou věci, že?! Já nevím, ale dnes je 1.2., ne 1.4..
No a ten komentář nejmenovaného blba je třešničkou na dortu "V tuhle chvíli si elektroauta pořizují Češi žijící ve velkých městech, kde je k dispozici nabíjecí infrastruktura. Jedná se o velkou investici, u které počítají s dlouhodobou návratností a ekonomičnost je také jejich hlavní pohnutka. Lidí s nízkým příjmem se to netýká – nemají na vstupní investici. Druhá skupina je statusová, bohatší, kteří chtějí ukázat, že na to mají. A pak pár vyhraněných ekologů, kterým nevadí, že do Beskyd pojedou 9 hodin s nabíjením. Elektroauta zatím nakupují hlavně firmy, které chtějí ukázat svou uvědomělost. Privátní zákazníci si je zatím nemůžou dovolit,“ říká podle firmy Nimble Energy nejmenovaný zdroj z jedné velké české automobilky."