Mnoho odpůrců elektromobilů říká, že bez možnosti domácího nabíjení u rodinného domu nemá takové auto smysl, nebo rovnou, že je vyloučené ho pohodlně používat. Přitom to vůbec tak není. Je pravda, že s domácím nabíjením je používání elektromobilu pohodlnější a znamená využívání jeho výhod naplno, tedy možnost nabíjet auto, když ho v noci nepotřebuji a nastupovat každé ráno do plně nabitého a vyhřátého auta. Takovou možnost má dle Českého statistického úřadu více než 46 % obyvatel Česka, kteří bydlí v rodinných domech. V nových bytových projektech si lze často se souhlasem SVJ zřídit nabíjecí místo v podzemních garážích, případně už je takové parkovací místo pro nabíjení elektromobilu rovnou připraveno.
I bez možnosti domácího nabíjení to ale jde. Já sám jsem takto fungoval zhruba rok ještě s mým předchozím elektromobilem Volkswagen e-Golf první generace, který měl tehdy reálný dojezd asi 160 kilometrů. A šlo to. Jak na to? Prozradí vám to naše video nebo čtěte níže.
Jak žít s elektromobilem bez nabíjení doma?
Jak vyplývá ze statistik, průměrný Čech najede svým soukromým vozem ročně jen 6 880 km, což znamená v přepočtu necelých 20 kilometrů denně. Nejčastěji se jedná o krátkou cestu do práce, z práce, případně na nákup. Firemní automobily mají nájezd výrazně vyšší, jak ale z nedávného průzkumu vyšlo, ani ty v průměru nepřekročí nájezd 100 kilometrů denně. Vzhledem k tomu, že dnešní elektromobily mají reálný dojezd 200 až 500 kilometrů, nejsou takové nájezdy vůbec problematické.
Pokud tedy nemáte možnost nabíjet doma, můžete elektromobil používat stejně jako spalovací auto, parkovat ho standardně na ulici a například celý týden jezdit do práce a z práce. Základem je pak využívat největší výhodu elektromobilu, který se může nabíjet, když parkuje a právě ho nepotřebujete. Máte schůzku blízko nabíječky? Nabijte v jejím průběhu. Jedete nakoupit do obchodního centra či supermarketu, jedete do kina? U řady z nich už nabíjecí stanice jsou, mnohdy i zdarma. Za dobu nákupu či schůzky si můžete při využití rychlonabíjení nabít na další týden provozu elektromobilu, u těch s větším nájezdem klidně i na dva týdny, přitom jste nemuseli strávit čekáním na nabíjení ani minutu. Auto totiž čekalo na vás, než si například nakoupíte a mezitím se nabíjelo.
Zejména ve velkých městech, jako je Praha, se ale buduje infrastruktura, která umožní nabíjení přes noc i těm, kteří bydlí v bytových či činžovních domech. Řešením mají být chytré lampy (které už v Praze stojí) nebo moderní lampy s možností nabíjení elektromobilu. Těch mají v dalších dvou letech po celé Praze vyrůst vysoké desítky.
Zejména na sídlištích už je v provozu několik desítek chytrých trafostanic, na kterých Pražská energetika provozuje nabíjecí stanice. Stačí večer přijet, zaparkovat a do rána máte svoje auto nabité. S cenou 3 Kč za kWh při AC nabíjení z lamp nebo takových trafostanic je navíc provoz elektromobilu stále výrazně levnější než v případě spalovacího auta, a to i když nemáte možnost výhodného domácího nabíjení.
Určitou dobu potrvá, než stejnou infrastrukturu nalezneme také v menších městech, pravdou však je, že v Praze a velkých městech se většina elektromobilů koncentruje, a proto je tato infrastruktura logicky budována tam, kde je pro ní poptávka. Elektromobily na menších městech už teď často dokáže obsloužit několik rychlonabíjecích stanic u místních supermarketů či čerpacích stanic.
- nabíjení mimo domov bude dražší
- podmínkou je volná nabíječka, což při vyším rozšíření elektromobilů nebude
- při rychlém nabíjení dochází k vyšší degradaci akumulátodu a převodu energie na teplo, místo na akumulovanou energii (nejde obejít - dle 2 termodynamického zákona je optimální nekonečně pomalé nabíjení)
Takže to co článek popisuje je dost nouzové řešení ...