Interní analýza dat společnosti Xmarton, která vyrábí jednotku umožňující propojení mobilního telefonu s motorovým vozidlem a jeho monitorování, ukázala, že průměrné firemní vozidlo v České republice ujede pouze 96 kilometrů za den a celých 12 dní v měsíci zůstává stát nevyužité. Většina jednotlivých jízd se pak vejde do vzdálenosti 35 kilometrů. Čistý čas jízdy činí denně pouze 45 minut. V pohledu na celý měsíc tak auto najezdí čistého času 15 hodin a 14 minut, za které zvládne ujet průměrně 1 780 kilometrů.
Ředitel společnosti Xmarton Jan Pešek k výsledkům analýzy říká: „Velká část jízd, které jsme v datech našli, se vešla do 15 kilometrů vzdálenosti, což většinou svědčí o používání aut v rámci města. Je otázka, zda by se mnoha firmám nevyplatil na takového „městské popojíždění“ jiný model správy vozového parku. Například sdílení jednoho auta více zaměstnanci.“
Sledovaná vozidla byla používána průměrně 58 hodin a 38 minut za měsíc, což i při započítání všech přestávek během jízd činilo pouze 7,2% využití. Pokud dáme tento údaj navíc do kontrastu s maximální naměřenou hodnotou 42,8% využití, vyplývá jasně, že většinu času prostojí firemní vozidla nevyužitá.
„Víme, že průměrně dvanáct dní z celého měsíce se firemní vozidlo vůbec nepohne. Pokud by firmy v těchto dnech nabídly svá vozidla k používání většímu okruhu zájemců z řad veřejnosti prostřednictvím carsharingové platformy, zásadně by to zvětšilo finanční efektivitu správy vozového parku. Ani roční nájezd kolem 21 000 kilometrů nesvědčí o velkém vytížení těchto aut,“ dodává k celému šetření Jan Pešek.
Anonymizovaná data, která byla zpětně vyhodnocena za období od 1. ledna do 30. listopadu 2019, pocházejí od 914 sledovaných vozidel osazených jednotkou Xmarton. Do statistik byla zahrnuta pouze klasická osobní vozidla, která neslouží k rozvozu zboží, zásobování nebo službě taxi.
Dle statistik společnosti Xmarton se dá říci, že pro všechny společnosti, které se podílely na průzkumu, by byl vhodný elektrický pohon, ať už by se jednalo o menší modely, jako je Škody Citigo iV nebo například dodávky typu Nissan e-NV200. S dojezdem by tedy rozhodně problém nebyl. Samozřejmě, že překážkou může být cena. Průzkum však ukazuje, že společnosti, které používají řešení Xmarton, rozhodně nepotřebují větší dojezdy na jedno nabití.