Xmarton
test

Xmarton

Chytrá konektivita pro každý vůz

Součástí moderních automobilů je zpravidla chytrá konektivita, díky níž si můžete zachovat kontrolu nad svým vozem, i když se nacházíte na druhé straně světa, sledovat náklady spojené s provozem a v některých případech zároveň snadno a rychle sdílet automobil s rodinou či přáteli. To vše ale umožňuje i technologie společnosti Xmarton, kterou lze ovšem nainstalovat takřka do jakéhokoliv vozidla. Jaké jsou mé dojmy z používání? To se dozvíte řádcích níže.

Česká společnost Xmarton není v oblasti chytré konektivity automobilů žádným nováčkem. Ačkoliv původně začínala s myšlenkou nabízet řešení koncovým spotřebitelům, kteří by tak mohli snadno sdílet vozy napříč rodinnými příslušníky či známými, tvoří dnes většinu jejich zákazníků firemní klientela. Druhů řešení Xmarton je přitom v současnosti celkem pět, jak se ostatně můžete dozvědět také na xmarton.com. V mém případě jsem měl možnost vyzkoušet nejvyšší variantu Exclusive ve spojení s vozem Škoda Superb iV.

Instalaci můžete zvládnout i sami

S ohledem na pět různých variant Xmarton se od sebe liší i náročnost instalace, například u testované verze Exclusive je tak potřeba navštívit jedno z více než 15 servisních míst, kde montáž proběhne. V případě jednotky Basic či Flexi pak stačí nainstalovat Xmarton modul na baterii. K tomu slouží speciálně vyvinutý 3M lepicí pásek, který odolá extrémně vysokým teplotám i dalším nepřízním počasí. Ve spolupráci s Kooperativou pak Xmarton vyvinul také řešení určené především pro veterány, které obsahuje integrovanou baterii, kvůli čemu je rozměrově větší, viz fotografie.

Několik druhů instalačních jednotek Xmarton, ta s logem Kooperativa (určená pro veterány) obsahuje i zabudovanou baterii

V souvislosti s instalací na baterii, která se u většiny vozů nachází pod kapotou, vás možná napadne otázka, jak je to se signálem, který kapota vcelku efektivně blokuje. Vývojáři ze společnosti proto vyvinuli anténní systém tak, aby navzdory tomu fungoval s vysokou přesností a pomocí odrazů signálu se jednotka dokázala přichytit k satelitům a rovněž zpracovat GSM signál (tedy připojení k internetu).

Instalací jednotky Xmarton zákazník nepřichází o záruku na vůz.

Společnost má bohaté zkušenosti s instalací Xmarton jednotek do vozů všech možných značek, a to včetně plug-in hybridů (což byl i případ testovaného vozu), ale také čistě elektrických vozidel, jako je například Škoda Enyaq. V případě nutnosti navštívit kvůli instalaci servis však počítejte s tím, že je potřeba si vyhradit několik hodin v závislosti na složitosti montáže do konkrétního vozu. Dobrou zprávou je, že jednotky Xmarton jsou homologované pro celou EU, zapojení probíhá dle certifikovaného postupu, zákazník tak nepřichází o záruku na vůz.

Ovládá GPS, GSM i Bluetooth

Ještě předtím, než se podíváme na to, co všechno řešení Xmarton nabízí, se pojďme krátce pozastavit nad tím, jak funguje propojení jednotky s chytrým telefonem. Již zmíněné GPS a GSM spojení totiž doplňuje také technologie Bluetooth, která je zde pro co nejrychlejší (a také energeticky nenáročný) způsob komunikace jednotky s chytrým telefonem. Pokud se tak nachází spárovaný telefon s aplikací Xmarton v blízkosti vozidla a uživatel zadá v aplikaci povel k odemknutí, rozsvícení světel apod., zareaguje vůz zhruba během sekundy. V případě, že byste chtěli například z okna bytového domu odemknout vůz odstavený na vzdálenějším místě, činí prodleva zhruba 3 sekundy.

Xmarton

Využívá Bluetooth LE, které šetří baterii telefonu. Integrovaná GPS se pak osvědčí nejen během kontroly polohy vozu odstaveného například na letištním parkovišti před odletem na dovolenou, ale díky vysoké přesnosti skvěle poslouží i k vypátrání auta zapomenutého na nepřehledném parkovišti velkého obchodního domu.

Propojení s vozidlem na dálku, když není k dispozici Bluetooth, pak zajišťuje integrovaná SIM karta, jež se umí připojit na sítě všech operátorů v ČR dle nejlepšího signálu. Funkční je ale také za hranicemi naší republiky, konkrétně na území celé Evropy. Z bezpečnostního hlediska je rovněž dobré zmínit, že Xmarton využívá pokročilé šifrování a výměna asymetrických klíčů probíhá dle PKCS standardů.

Jak funguje Xmarton v praxi?

Xmarton Eclusive nainstalovaný ve Škodě Superb iV jsem používal pouze několik dní, přiznám se však, že i za tu krátkou dobu mi chytrá aplikace (dostupná pro iOS, Android i nové smartphony Huawei bez GMS) dost usnadnila život. První věc, která spolu s používáním Xmarton zcela odpadá, je nošení klíčků od auta. Jakožto uživatel chytrého zámku (tzn. běžně nenosím ani klíče od dveří, vše ovládám telefonem), jsem tuto možnost ocenil a věřím, že i ti největší skeptikové postupem času uznají, že se jedná o velmi komfortní a návykové řešení.

Chytrým telefonem jsem tedy vůz de facto kompletně ovládal, přičemž varianta Exclusive nabízí i pokročilé funkce, jako je vyhřátí (či vychlazení) vozu na dálku, zabezpečení vozidla dodatečnou imobilizací a také spoustu „základních“ funkcí, jako je zapnutí varovných světel, vysunutí okének, otevření kufru a dalších, viz přiložené screenshoty z aplikace.

Za zmínku stojí také možnost monitorovat stav nádrže, což bylo v případě plug-in hybridního vozu trochu zvláštní, neboť jsem vždy vídal v aplikaci plnou nádrž (jezdil jsem takřka výhradně na elektrický režim), ale již ne stav nabití baterie. V době publikace tohoto článku je však již funkcionalita v aplikaci dostupná, tudíž budou mít majitelé PHEV dokonalý přehled o dojezdu na nádrž i baterii. Z našeho rozhovoru rovněž vyplynulo, že měření stavu dojezdu (nabití baterie) u čistě elektricky poháněných vozidel je ještě přesnější než u spalovacích vozů.

Naopak u čistě spalovacích vozidel, kde je Xmarton možné nainstalovat třeba i do několik desítek let starých modelů a „ochytřit“ i „hloupý“ vůz, mě zaujala možnost deaktivovat funkci start/stop. Ta je deaktivována po každém nastartování „virtuálním“ zmáčknutím, tudíž nemusí uživatel, který si start/stop běžně vypíná, už na nic myslet.

Ovládat automobil skrze chytrou aplikaci je návykové.

S přicházejícím zimním obdobím stojí za zmínku rovněž možnost si nechat vyhřát automobil (v létě zase vychladit) s předstihem. V tuto chvíli systém funguje tak, že se spustí vyhřívání/klimatizace, ovšem bez možnosti regulace teploty skrze aplikaci. Systém počítá s tím, že si uživatel nastavil komfortní teplotu během pobytu ve vozidle a na tu se tedy bude vůz vyhřívat/chladit. V budoucnu se však může dle rozhovoru s ředitelem společnosti v aplikaci možnost regulovat teplotu rovněž objevit.

Xmarton mobilní aplikace

S ohledem na veškeré schopnosti řešení Xmarton jsem se zeptal rovněž na možnost přivolání pomoci v případě nehody. Tuto funkci obvykle novější vozy mají, starší ji však postrádají a přitom může zachraňovat životy. V tuto chvíli Xmarton záchrannou službu sice automaticky nepřivolá, i když technologicky na to připraven je. Důvodem je v tomto případě legislativa, respektive nutnost získání oprávnění k poskytování této služby, což je jedna z dalších oblastí, které se chce společnost Xmarton věnovat do budoucna.

Zhodnocení

Stejně rychle, jako si zvyknete na používání chytrého zámku, se sžijete také s řešením společnosti Xmarton. Možnost ovládat automobil skrze chytrou aplikaci je velmi návyková, u sebe tak navíc již nemusíte nosit klíčky od vozu. Uživatelský zážitek nezkazí ani velmi rychlá odezva vozidla na povel zadaný telefonem, široké možnosti ovládání u testované varianty Exclusiv či podrobný přehled o všech jízdách. Podrobné záznamy v rámci jízdní knihy jsou pak oblíbené především u firemních zákazníků, v tomto článku jsem se se však pokusil nastínit výhody pro běžného uživatele.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

Klady
  • detailní přehled nákladů
  • možnost deaktivovat funkci start/stop u spalovacích vozidel
  • možnost vzdáleného startu i úpravy teploty ve voze
  • rychlá odezva mezi automobilem a aplikací
  • na výběr z několika variant služby
  • možnost samoinstalace
  • odpadá nutnost nosit fyzické klíče od vozidla
Zápory
  • prozatím nedokáže přivolat pomoc v případě nehody
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze