Zatímco u spalovacích aut se dají reálné náklady na palivo vyčíslit poměrně snadno, u elektromobilů je to již složitější, protože do toho vstupuje různá cena nabíjení podle toho, zda častěji nabíjíte doma, nebo na veřejných nabíjecích stanicích. Do toho ale u plug-in hybridu navíc vstupuje i poměr jízdy na elektřinu/benzín. Proto jsme se rozhodli udělat test reálných nákladů plug-in hybridu Škoda Octavia Combi iV. Test probíhal v typickém režimu lidí bydlících v satelitu a pracujících v nedalekém velkoměstě. Většinou tedy šlo o krátké cesty, ale když je potřeba, vyjeli jsme někam dále, kde už elektrický dojezd nestačil.
Technické parametry Škoda Octavia Combi (2020) iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 689 × 1 829 × 1 468 mm, 1 620 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní |
Baterie | 13,8 kWh (10 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 3,6 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1 l / 100 km |
Cena od | 899 900 Kč |
Plug-in hybrid Škoda Octavia iV jsme měli v klasickém testu ve sportovnější verzi RS iV a v rámci seriálu Zaostřeno na spotřebu jsme otestovali i reálnou spotřebu. Tentokrát se ale zaznamenávám nejen každou kilowatthodinu, ale i každou korunu zaplacenou za nabíjení. Mám možnost nabíjení doma, což využívám, a snažím se nabíjet při každé příležitosti. Rozhodně ale ne za každou cenu, to ostatně ani u plug-in hybridu s pomalým AC nabíjením nedává smysl. Zkrátka jen využívám dobu, kdy auto stojí, například při nakupování.
Většinou se pohybuji mezi Berounem a Prahou, tedy na trase, kde zpravidla stačí dojezd na elektřinu a když je příležitost nabít v cíli, je možné jet i zpět čistě na elektřinu, tedy s nulovou spotřebou benzínu. Hned na začátku testu ale byla jedna delší trasa, konkrétně 141 km z Berouna ke Hradci Králové a zpět, bez možnosti nabíjení v cíli. Navíc tam bylo cca 35 km ujetých na místě, takže celkem 317 kilometrů bez nabíjení. To není pro spotřebu plug-in hybridu optimální, ale výhodou je, že na rozdíl od menších elektromobilů zase nemusím řešit nabíjení po cestě, protože elektromobily s menší baterií už by tak dlouhou trasu převážně po dálnici bez nabíjení neujely. Ale zato by jely mnohem levněji. Po prvních 385 kilometrech testu tedy vycházela reálná spotřeba benzínu na 4,2 l/100 km
Spotřeba benzínu jen mírně přes 2 litry na 100 km
V další fázi ale následují častější jízdy z Berouna do Prahy a zpět, při nichž je spotřeba benzínu buď nulová, nebo velmi nízká. Zato ale stoupá spotřeba elektřiny, jejíž cenu samozřejmě také zaznamenávám. Druhý úsek testu až do finálního tankování je 735 kilometrů a do nádrže se po něm vešlo 15,14 litrů, což znamená spotřebu benzínu 2,06 l/100 km. Zato jsem za tu dobu nabil 108,87 kWh, což znamená 14,81 kWh/100 km. Kompletní záznamy o tankování i nabíjení si můžete prohlédnout na webu Spritmonitor.de.
Během tří týdnů dlouhého testu jsem najel 1 121 kilometrů, během nichž jsem celkem natankoval 31,35 litrů benzínu a nabil 134 kWh elektrické energie. To tedy vychází na spotřebu 2,8 l/100 km benzínu a k tomu 11,96 kWh/100 km. Náklady na benzín byly 1 347 Kč a na elektřinu 539 Kč. Celkové náklady na benzín a elektřinu přepočtené na kilometr jízdy tedy vychází na 1,68 Kč/km, což je se srovnatelným benzínovým/naftovým autem nedosažitelné a i náklady na plynná paliva (LPG, CNG) nejspíše budou minimálně podobné, nebo i vyšší. Při tomto způsobu používání tedy plug-in hybrid dává smysl. Nutno však dodat, že během tohoto testu, na rozdíl od Zaostřeno na spotřebu, jezdím zejména po dálnicích s lehčí nohou.
Při současných podmínkách by byla cena za elektřinu mírně vyšší
Jelikož test probíhal ještě před zrušením nabíjení zdarma u supermarketů Kaufland, teď by náklady vyšly mírně vyšší. Pro úplnost je tedy potřeba uvést, že během nákupů v Kauflandu jsem nabil celkem 16,57 kWh (to je dané palubní nabíječkou pouze 3,6 kW, během nákupu jsem většinou nenabil více než 2 kWh), což při ceně 5,9 Kč/kWh vychází na 97,763 Kč, což není výrazný rozdíl. Každopádně, při současných podmínkách by celkové náklady na kilometr vyšly na 1,77 Kč. I tak je to ale výrazně méně než u vozů na benzín/naftu. Při průměrné ceně paliv dle ČTK ve výši 42,8 Kč za litr benzínu a 47,3 Kč za litr nafty by to znamenalo, že by benzínová Octavia musela mít spotřebu 4,14 l/100 km a naftová 3,74 l/100 km. To jsou sice dosažitelné hodnoty, ale spíše při eco-rally než při každodenních jízdách v běžném provozu.
Plug-in hybrid se tedy vyplatí, ale samozřejmě je nutné využívat každou příležitost k nabíjení, jako jsem to dělal v tomto testu. Pokud někdo nemá možnost nabíjet doma nebo v práci, kde zpravidla auto stojí nejdelší dobu, tak se pravděpodobně investice do plug-in hybridu nevyplatí. Na druhou stranu, při menším podílu delších jízd a možnosti nabíjení mezi jízdami je možné mít i nižší spotřebu benzínu, což pak návratnost investice do plug-in hybridu snižuje.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz