BYD útočí na Evropu levným elektromobilem

fNews
BYD útočí na Evropu levným elektromobilem
Fotografie: BYD
  • BYD do Evropy přivezl levný Dolphin Surf, nabídne hezkou výbavu za atraktivní cenu
  • Lexus představil plně elektrický model ES, Nissan uvedl model Micra a Škoda slaví prodejní úspěch
  • fNews přináší výběr těch nejzajímavějších zpráv ze světa elektromobility za uplynulý týden

Opravdu levný elektromobil do Evropy přináší čínský BYD, i Nissan se činí s novou Microu. Naopak luxus nabídne Lexus ES a nakonec máme zprávu pro všechny elektromobilisty, kteří parkují v Praze.

fNews partner 2025

fNews #310 – BYD útočí na Evropu levným elektromobilem

Podcast v audio formě

Čínská automobilka BYD myslí vstup na evropské trhy vážně, a proto nyní přivezla model Dolphin Surf. Čtyřmetrový kompaktní hatchback se skvěle hodí do města a má lákat na dobrý poměr ceny a výkonu. A to i přes evropská cla na dovoz elektromobilů z Číny. Dolphin Surf začíná na částce 23 tisíc eur, tedy v přepočtu 573 tisíc korun. Mnohem zajímavější je, že v červnu bude platit zaváděcí nabídka za necelých 20 tisíc eur, tedy 498 tisíc korun. A za to dostanete bezklíčkový přístup, plnou multimediální výbavu s otočným centrálním displejem, plnou bezpečnostní výbavu včetně adaptivního tempomatu a couvací kamery a další výbavy. Baterie má kapacitu 30 kWh a WLTP dojezd 220 km. V nabídce ovšem jsou i vyšší výbavy s větší baterií nebo silnějším motorem. Nechybí V2L a třífázové nabíjení o rychlosti 11 kW. Na rychlonabíječce se z 10 na 80 % dostanete za 30 minut. Do Česka by se mělo auto dostat někdy v příštím roce, nyní bude dostupné na větších trzích.

V roce 2026 na trh vstoupí osmá generace sedanu Lexus ES a vedle plug-in hybridních modelů přijde i jako čistý elektromobil. Pokud vás více zajímá design a kvalita interiéru, Martin si mohl auto detailně prolézt. Já jen dodám, že auto vypadá dynamicky, působí sportovně jako fastback a se svými pěti metry i dostatečně reprezentativně. Uvnitř jsou kvalitní materiály, i když design je mnohem minimalističtější. Kde ovšem vytahujeme obočí je technika. Ta vychází z platformy TNGA-K. To znamená nabíjení rychlostí 150 kW a z 10 na 80 % za 30 minut. WLTP dojezd je přitom 530 km. V kategorii prémiových aut jsme dnes zvyklí na úplně jiná čísla. Tomu nenahrává ani zpoždění, které auto nabralo. V prodeji bude v půlce roku 2026 a ceny zatím neznáme.

Nissan je sice v problémech, hodlá propouštět a zavírat továrny, ale rozhodně se nevzdává. Po dvouleté pauze se totiž vrací model Micra. Ta stojí na stejném základu jako Renault 5. Vyberete si ze dvou baterií o kapacitě 40 nebo 52 kWh o rychlosti nabíjení 80, respektive 100 kW. Tepelné čerpadlo je už v základu a nechybí podpora V2L. Na frunk ovšem musíte zapomenout a oproti Renaultu má být hlavní změnou právě design vozu, případně jeho naladění. Potěší také na tuto kategorii slušný objem kufru 326 litrů. Pokud byste o autě uvažovali, volili byste spíše Renault, nebo Nissan?

Na pražském magistrátu se stále jedná o parkování elektromobilů v Praze. Je jisté, že bezplatné parkování na zónách není udržitelné věčně, ale řešení také zatím není jisté. Nyní jsou ve hře dvě základní varianty. Oba návrhy počítají s udržením parkování zdarma do konce tohoto roku. První varianta od ledna navrhuje zpoplatnit krátkodobé stání s 50% slevou oproti ceníku, 25% slevou pro plug-in hybridy a nutnost registrovat vozidla do systému. Druhý návrh k tomu přidává bezplatné dlouhodobé stání pro rezidenty. Jak se situace dále vyvine by mohlo být jasnější 28. května.

A na závěr výborná zpráva pro domácí Škodovku. Na evropském trhu ve fleetech postupně klesá podíl benzínových a naftových vozů a jsou vytlačovány elektrifikovanými stroji. V dubnu pak mohla slavit Škodovka, protože její Elroq se stal nejprodávanějším čistě elektrickým modelem. Úspěšný je celý koncern, protože na dalších třech pozicích jsou modely ID.3, ID.4 a ID.7. Další propad si zaznamenala Tesla, která se s Modelem Y musela spokojit s osmou příčkou.

Koupili byste si čínský elektromobil, nebo je to pro vás stále nepřekročitelná překážka? Nebo byste očekávali ještě agresivnější cenovou nabídku, než co nabízí nový BYD? Dejte vědět do komentářů a sledujte fDrive.cz.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze