Největší světový výrobce elektromobilů, čínská automobilka BYD, uvedla na evropský trh další, již desátý model, tentokrát mířící do velmi oblíbené kategorie čtyřmetrových, subkompaktních hatchbacků. Jde o čistý elektromobil jménem BYD Dolphin Surf, technicky i designově vycházejícíí z menšího BYD Seagull. Lákat by měl na kombinaci moderní techniky a zajímavých cen. Ty by mohly v dohledné době ještě dále klesnout, protože BYD dokončuje svou evropskou továrnu v Maďarsku, která umožní vyhnout se nové eurounijní celní bariéře proti čínským elektromobilům. S výrobou modelu Dolpin Surf se tam sice aktuálně nepočítá, avšak jistě není vyloučeno, že automobilka svůj postoj později změní.










Podle Electreku by totiž BYD v rámci velké ofenzívy letos mohl meziročně zdvojnásobit své prodeje na zhruba 186 000 aut, v roce 2029 už se očekávají čísla kolem 400 000 jednotek. A právě Dolphin Surf by tomu měl výrazně pomoci, protože ceny začínají na hladině 22 990 eur, tedy v aktuálním přepočtu 573 tisíc korun. To ovšem není vše, protože v červnu bude platit zaváděcí cena od 19 990 eur, tedy 498 tisíc. Za ně se může zákazník těšit na bezklíčový přístup, plnou multimediální výbavu s otočným centrálním displejem, plnou bezpečnostní výbavu včetně adaptivního tempomatu a couvací kamery, manuální klimatizaci, dělená zadní sedadla, koženkové čalounění, metalízu, asistent dálkových světel a elektrické ovládání zrcátek.
K mání jsou tři varianty pohonu a s ním pevně svázané výbavy, přičemž výše zmíněná cena se pochopitelně týká té základní Active. Ta nabízí 300V LFP baterii o kapacitě 30 kWh, normovaný dojezd 220 km a kombinovanou spotřebu 15,5 kWh podle WLTP, PSM motor o výkonu 88 k, pohánějící přední kola a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,1 s. Další na řadě je stejný pohon s větší LFP baterií 43,2 kWh, nazvaný Boost. Ten ujede podle WLTP 322 km při spotřebě 15,6 kWh/100 km, akcelerace 0–100 km/h se kvůli nárůstu hmotnosti o 76 kg zhoršila na 12,1 s. A konečně vrcholný Comfort, který k větší baterii přidává silnější motor o výkonu 156 k. S ním sice vůz zvládne stovku za 9,1 s, ovšem normovaný dojezd klesá na 310 km při spotřebě 16 kWh/100 km. Všechny verze mají nejvyšší rychlost 150 km/h.











Obě baterie se nabijí z 10 na 80 % SoC za 30 minut, přičemž té menší k tomu stačí nejvyšší DC příkon 65 kW, silnější pak 85 kW. Standardem je třífázové AC nabíjení 11 kW, stejně jako V2L o výkonu 3,3 kW.
Prostřední verze Boost se bude prodávat za 26 990 eur (673 tisíc korun), do konce června pak za akčních 22 490 eur (561 tisíc korun), vrcholný Comfort byl naceněn na 30 990 eur (772 tisíc korun), v akci pak 26 990 eur. Jako první přišly na řadu velké trhy, Česko se dočká nejspíš příští rok.












Technické parametry BYD Dolphin Surf Active
Kompletní specifikace| Konstrukce | hatchback, 3 990 × 1 720 × 1 590 mm, 1 294 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
| Výkon | 65 kW, 88 koní, točivý moment: 175 Nm |
| Baterie | ? (30 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 65 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 15,5 kWh / 100 km, dojezd: 220 km |
| Cena od | 499 000 Kč |


