Za zapůjčení děkujeme společnosti Cario.cz, která se zabývá individuálním dovozem elektromobilů.
Automobilka BYD přebírá pozici největšího výrobce elektromobilů na světě a chrlí jeden model za druhým. V Evropě to ale vůbec vidět není a prodeje jsou zde omezené. Může za to drahý import, cla i fakt, že v mnoha zemích zatím nemá oficiální zastoupení, třeba jako v Česku. Díky společnosti Cario ale máme možnost opět otestovat jeden z modelů BYD, který v Evropě zatím oficiálně vůbec není – BYD Yuan Up, který Cario dovezlo přímo z Číny.
Čínský BYD Yuan Up v Česku. Vyplatí se koupit?
Yuan Up navazuje jak na model Dolphin, který jsme už na fDrive.cz testovali, tak i na BYD Atto 3, u kterého si možná vzpomenete na ulítlý interiér ve stylu fitness centra. Pokud by se začal příští rok Yuan Up prodávat i v Evropě, jak zákulisní informace nasvědčují, měl by se jmenovat Atto 2, což naznačuje, že je velikostně mírně pod zmiňovaným modelem s trojkou na konci.
Technické parametry BYD Yuan Up 32 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | crossover, 4 310 × 1 830 × 1 675 mm, 1 430 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 70 kW, 94 koní, točivý moment: 180 Nm |
Baterie | 32 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 45 kW, palubní: 11 kW, |
Spotřeba | Kombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 301 km |
Cena od | 650 000 Kč |
Design: v duchu nových tradic
Yuan Up Spadá do série Dynasty a jde o malý crossover s délkou jen 4,3 m, tedy prakticky stejně, jako má právě malý Dolphin, čínské MG4 nebo jako evropský Volkswagen ID.3. Oproti němu je ale o dost vyšší, bezmála 1,7 m, a tvarově hranatějším vzhledem připomíná takový zmenšený Mercedes EQB.
Designem novinka i přes nízkou cenu zapadá do nové designové linie BYD, stejně jako třeba nedávno testovaný Song L. Design je jednoduchý, pohledný a účelný. Oplastování v dolní části vozu chce navodit pocit terénního crossoveru, ale faktem je, že světlá výška je dokonce menší než u Dolphinu, v terénu byste si tak velmi rychle sedli na břicho. Barva karoserie se nám zde vtipně propisuje do linek v oplastování vepředu, na boku a z nějakého důvodu si BYD myslel, že je skvělý nápad dát malý kousek i do blatníků kol. Ta jsou mimochodem jen 17", což působí vzhledem k velké boční ploše trochu disproporčně, auto má ale díky nim delší dojezd.
Vzadu musím BYD pochválit nejen za velmi hezky ztvárněná světla se vzorem, který používá třeba vlajkový BYD Han, ale obecně za celkový vzhled, kdy se designérům povedlo velkou zadní plochu efektně rozčlenit.
Technika: známá
BYD Yuan Up stojí na platformě e-Platform 3.0, stejně jako další vozy značky, technika je tedy známá. Jak vidíte ze specifikací, k dispozici jsou dvě varianty, jedna méně výkonná s menší baterií, přičemž my testujeme tu výkonnější s větší baterií, která dle čínské normy nabízí až 401 km dojezdu. Podle evropského WLTP by to bylo někde kolem 300 km, tedy podobně jako u BYD Dolphin se stejnou technikou. Jde samozřejmě o předokolku se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem a v podlaze auta je pak strukturální lithium železo fosfátová čepelová baterie tak, jak to od BYD už známe.
V základu je rovněž tepelné čerpadlo. Zaujme i poměrně nízká hmotnost 1,5 tuny. Slabinou auta je, jako ostatně u většiny vozů BYD, nabíjení. To trvá z 10 na 80 % více než 40 minut a maximální nabíjecí výkon je pouze 60 kW. Nepotěší ani palubní nabíječka o výkonu 7,2 kW. Na dlouhé cesty a nabíjení na nich tedy Yuan Up rozhodně určený není a ideální bude jej nabíjet doma či v zaměstnání.
Varianta | Standardní dojezd | Prodloužený dojezd |
Výkon | 70 kW | 130 kW |
Kapacita baterie | 32 kWh | 45 kWh |
Dojezd (CLTC) | 301 km | 401 km |
Max. nabíjecí výkon | 45 kW | 65 kW |
Cena v Číně | 320 tisíc Kč | 450 tisíc Kč |
Základní model stojí v Číně v přepočtu jen 320 tisíc korun, vyšší model s nejvyšší výbavou, který máme i my, pak zmiňovaných 450 tisíc korun. V Česku ho pak Cario nabízí za 700 tisíc Kč bez DPH nebo 846 tisíc Kč včetně DPH, což je způsobeno kromě standardního 10% cla i dodatečným 19% clem uvaleným na automobily značky BYD. To už zdaleka nezní tak lákavě jako čínská cena a je to vzhledem k výbavě jen o něco méně, než za kolik se prodává například zmiňovaná ID.3 a dokonce více, než stojí MG4. Tady je vidět, že vysoká dovozní cla dělají své.
Interiér: dal vale fitku
Zapomeňte na fitness centrum v modelu Atto 3, zde už vládne nový směr BYD. Hodnotný, luxusní a elegantní. A já nestačím zírat, jak dobře, skoro až luxusně, může působit auto za cca 400 tisíc Kč. Všude měkčená koženka, kvalitní plasty, prošívání a BYD vše vyvedlo v elegantní světle béžové barvě. Z dražších vozů BYD se sem dostal také skleněný volič směru jízdy a další maličkosti, které ještě výrazně zlepšují pocit z interiéru, včetně barevného ambientní osvětlení.
Pochvalu si zaslouží i luxusně působící sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou, které sice mají horší boční vedení, ale u tohoto městského crossoveru to nevnímám jako nevýhodu. V této cenové relaci udiví standardní head-up displej a hlavní 12" displej s Androidem je dokonce elektricky otočný! I pokud to porovnám s evropskou produkcí ve stejné cenové relaci, překvapí BYD o minimálně dvě úrovně hodnotněji působícím interiérem.
Yuan Up boduje také vzadu díky dlouhému rozvoru 2,6 m. Je zde hodně místa na nohy a díky vyšší stavbě karoserie i hodně místa na hlavu, potěší rovná podlaha i relativně pohodlná prostřední sedadlo. Yuan Up sice nemá přední kufr, ale pod plastovým krytem je mnoho prostoru a klidně by se sem nějaký vešel.
Zadní kufr má tajuplný objem, který BYD neuvádí, nicméně pohledem má určitě solidních 400 litrů a díky strmému zadnímu sklu ho lze efektivně naplnit do výšky nad kryt, takže pro rodinnou dovolenou se Yuan Up poměrně hodí. Škoda jen pomalého nabíjení, takže na delší cesty na dovolenou Yuan Up úplně ideálně není a jeho primární využití vidíme v městském a příměstském provozu.
Jízdní dojmy: ticho a pohodlí
Vzhledem k ceně Yuan Up snad nejvíce, kromě až luxusního interiéru, překvapí solidním jízdním projevem. Nabídne dobré odhlučnění, tichou jízdu a skvělá je i absence výrazného umělého zvuku, bohužel tak běžného u dnešní evropské produkce. Zamrzí však absence jednopedálového ovládání nebo pádel pod volantem, BYD ve výchozím stavu plachtí. Díky vyššímu posezu máte z auta přehled skoro jako v SUV a ve městě se cítí jako ryba ve vodě, nejen díky kvalitní 360stupňové kameře a dobře udělaným pohledům.
Yuan Up je předokolkou a i když nemá velký výkon, při plném rozjezdu si občas „hrábne“. Žádnou velkou dynamiku ale nečekejte, BYD vůz naladil do komfortu a elektrické kopance a sportovní jízda jsou Yuanu Up zcela cizí.
Je potřeba vzít v potaz, že kvůli ceně nemá Yuan Up na zadní nápravě víceprvkové zavěšení, což je při přejezdu nerovností trochu znát, přičemž zadní náprava má tendenci mírně odskakovat a plavat, ale rozhodně to není nic markantního a u auta tohoto typu bych to i vzhledem k ceně neviděl jako výrazné negativum. I na rozbitých cestách nabídne Yuan Up dostatečný komfort.
Závěr a zhodnocení: škoda ceny v Evropě
BYD Yuan Up je dalším důkazem toho, jak zajímavé elektromobily umí Číňané vyrábět, hlavně pak, za jaké ceny. Nabídnout toto za 450 tisíc korun je něco, o čem se evropským automobilkám ani nemůže zdát. Vzhledem k dovozu, clům a DPH se ale u nás cena tohoto vozu šplhá na úroveň, za kterou se zde podobně velké elektromobily prodávají.
I tak dokáže BYD Yuan Up zaujmout, zejména prostorným a vzhledem k ceně až luxusním interiérem a technologickou vybaveností. Je však jasné, že nebude pro každého. Kvůli malé baterii a pomalému nabíjení se nehodí na časté delší cestování a složitější je to v Česku i se servisem vozů BYD.
Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz