BYD Song L
test

BYD Song L

Teslo, pozor!
2

Čínské elektromobily sice zatím do Evropy naplno nepronikly, ale setkáváme se s nimi stále častěji. A víme, že vás, naše čtenáře, extrémně zajímají. Dnešní čínský elektromobil za pozornost rozhodně stojí. Díky společnosti Cario, která individuálně dováží nejen čínské elektromobily, vám dnes můžeme představit BYD Song L, velký liftback se skvělou výbavou, který jde přímo proti Tesle Model Y, a jak už to tak u čínských elektromobilů bývá, zajímavou cenou. Stojí za to? Má dovoz BYD vůbec smysl?

Za zapůjčení děkujeme společnosti Cario.cz, která se zabývá individuálním dovozem elektromobilů.

Čínská automobilka BYD, což je zkratka patetického Build Your Dreams, není na fDrive.cz žádným nováčkem. V Nizozemsku, což je jedna ze zemí, kde se BYD v Evropě oficiálně prodává, jsem už testoval třeba velký sedan Han, pohledný sedan Seal nebo naopak nejlevnější Dolphin.

Tahle ČÍNSKÁ exotika jde přímo proti Tesle Model Y! Jaký je elektromobil BYD Song L?

A dnes vám představíme model Song L. Ten se zatím do Evropy oficiálně nedostal a pokud po něm toužíte, musíte sáhnout po individuálním dovozu přímo z Říše středu. A proč byste ho vlastně měli chtít? Může skutečně zatopit Tesle Model Y?

Přímo proti Tesle

Ačkoliv se snaží tvářit jako přikrčený liftback, výškou 1,6 m spíše odpovídá SUV. A jak je to dnes módní, nazval bych ho crossoverem. Stylem a tvarem má snad nejblíže Jaguaru I-Pace nebo Fordu Mustang Mach-e, s délkou přes 4,8 m ho lze velikostně srovnat například s Audi Q6 e-tron Sportback, Mercedesem EQE a dalšími většími SUV.

BYD SONG L

Hlavně ale míří proti Tesle Model Y, úhlavnímu konkurentovi čínského BYDu. A cena? V Česku za nejvýkonnější verzi ve čtyřkolce a v plné výbavě dáte 1,5 milionu Kč včetně DPH, což je cena, za kterou uvedená auta, kromě Tesly, většinou nedostanete ani v základu. A v Číně je v základní verzi k dostání už za v přepočtu 600 tisíc korun.

BYD SONG L RWD

Rozměry4 840 × 1 950 × 1 560 mm, 2 265 kg
Výkon230 kW
Baterie87 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd662 km (CLTC)

BYD Song L patří v rozvětvené nabídce tohoto čínského výrobce do takzvané Dynasty Series a svůj název Song obdržel jako poctu dynastii Song, která vládla ve východní Číně v 10. až 12. století. A i proto na autě až na výjimky nenaleznete logo BYD, nýbrž právě znak této dynastie.

BYD SONG L

Designově bych na první pohled už rozhodně nesoudil, že se jedná o auto z Číny. Naopak. Pod taktovkou designéra Wolfganga Eggera, který dříve navrhoval třeba Audi, vzniklo elegantní auto evropského střihu, které mi zejména zezadu designovým jazykem připomíná Porsche nebo i BMW iX2. Čínský původ prozrazují snad jen pro BYD typické dračí vousy na přední masce.

Auto nabízí matrixová světla, přední kufr o solidním objemu 48 l, stojí na 20" kolech a zaujmou i elektricky vysouvací kliky či krásná bezrámová okna. Jsou dvojitá, akustická a zajišťují lepší zvukový komfort při vyšších rychlostech. Pochopitelně nechybí ani panoramatická střecha.

Zadní část vozu má dynamickou siluetu liftbacku, která vypadá skutečně krásně. Brzdová světla nahoře jsou integrovaná do spoileru a Song L působí dynamicky a elegantně. A je vidět, že se BYD snaží oproti neutrální Tesle hrát na emoce. I přes svažující se střechu má kufr papírově 410 l, ale při pohledu do něj bych řekl, že má snad i více. Je zde dvojité dno a možnost uložit tašku nebo kabely do druhého patra. Zadní sedačky jsou navíc polohovatelné, takže si můžete zvětšit nákladový prostor nebo je naklopit pro větší komfort.

Tři verze a čepelové baterie

BYD Song L stojí na jednotné platformě e-Platform 3.0 a můžete si ho pořídit jako zadokolku i jako čtyřkolku, kterou máme my. Na výběr jsou dvě velikosti baterie, přičemž obě jsou, jak je u BYDu zvykem, lithium-železofosfátové a jde o takzvané čepelové (Blade) baterie, které jsou velmi odolné při poškození a vydrží až 10 tisíc nabíjecích cyklů.

Verze Základní Střední Nejvyšší
Pohon zadní zadní 4×4
Výkon 150 kW 230 kW 380 kW
Kapacita baterie 72 kWh 87 kWh 87 kWh
Dojezd (CLTC) 550 km 662 km 602 km
Zrychlení 0–100 km/h 8,6 s 6,9 s 4,3 s

Zadokolka s větší baterií slibuje dojezd až 662 km, ale podle čínské normy. Podle evropské WLTP by to bylo odhadem tak o 100 km méně, dojezdem a efektivitou tedy za zmíněnou Teslou citelně zaostává. Papírově je mnohem slabší i nabíjení, které BYD zvládne výkonem jen 140 kW. Na druhou stranu, má velmi dobrou nabíjecí křivku, takže z 10 na 80 % se nabije za zhruba 25 minut, což je jeden z nejlepších časů na 400V auto a o takřka o 10 minut lepší čas, než nabízí Tesla. Kvůli dovozu z Číny budete omezeni naopak jen jednofázovou 7kW nabíječkou. Nechybí ale naopak například funkce vehicle-to-load.

Interiér: tak pozor, Evropané

Interiér je, co se týče materiálů, zpracování, prostornosti i funkcí skutečně na výši a nepůsobí čínsky opulentně. BYD se snaží udělat auta stále více mezinárodní a zalíbit se vkusu nejen čínských zákazníků. Ano, jsou zde čínské prvky jako kryty ampulek parfémů s ikonkami dynastie nebo skleněný ovladač směru jízdy, ale to na druhou není nic, co bychom neznali třeba i z evropského BMW.

BYD SONG L

Většina povrchů je měkčených, s koženkou s prošíváním, dveře i strop pokrývá honosná alcantara, interiér dokresluje ambientní osvětlení a prosvětluje ho panoramatická skleněná střecha. Dveře se pak pochopitelně otevírají tlačítkem. Tady se musí mít evropské automobilky hodně na pozoru. Zatímco ony šetří a tvrdý plast proniká i tam, kam by neměl, Číňané se mezitím naučili skutečně špičkové interiéry.

Zajímavé jsou posuvné krytky kamer, které vás sledují. Tu na A sloupku i u zrcátka můžete jednoduše posunutím zakrýt, stejně jako na notebooku. Interiéru dominuje 15,6" displej infotainmentu, displej před řidičem a 50" head-up displej s rozšířenou realitou.

Sedačky jsou měkčí, designově povedené, s dobrým bočním vedením, ale nečekejte vysloveně sportovní střih. Oceňuji praktický středový tunel, který je dvoupatrový, s dostatečnými ovládacími prostory a parádní je také skvěle umístěná 50W bezdrátová nabíječka na telefon.

Chválit budu i posez vzadu, kde je skutečně hodně místa. Se svými 185 cm zde mám před koleny dobrých 15 cm místa, pokud se posadím sám za sebe. A bez problémů si mohu přehodit nohu přes nohu. Nad hlavou mám 5 až 10 cm. I dlouháni se zde svezou pohodlně, což jsem vzhledem k profilu karoserie úplně nečekal. BYD vzadu nedovoluje žádné kompromisy co do materiálů, i vzadu je vše měkčené, nechybí alcantara, třízónová klimatizace, věšáky a jistě potěší také zcela rovná podlaha. A jak je u čínských aut zvykem, na levém boku sedadla spolujezdce je ovládání elektrického posuvu, abyste si i zezadu mohli pohodlně odsunout sedadlo a pořádně si natáhnout nohy vpravo vzadu.

BYD SONG L

BYD na palubě nabízí svůj systém DiLink postavený na Androidu. Vzhledem k tomu, že Song L oficiálně, na rozdíl od jiných modelů BYD, není dostupný v Evropě, nalezneme zde čínskou verzi softwaru s určitými omezeními, jako je například nefungující navigace.

BYD SONG L

Systém DiLink je nicméně rychlý, responzivní, s mnoha možnostmi nastavení. Displej lze snadno otočit z horizontální na vertikální polohu, což zvyšuje jeho flexibilitu. Díky operačnímu systému Android můžete instalovat různé aplikace i jako APK, a rozšířit tak funkčnost. Není tak problém si doinstalovat mapové aplikace, které chcete, stejně jako prohlížeč Google Chrome nebo aplikaci pro česká rádia. Nechybí ani možnost rozdělení obrazovky a celý systém se chová v podstatě jako velký tablet s Androidem. Vlevo si tak můžete (i za jízdy) číst fDrive.cz a vpravo mít například multimédia.

Komfortní jízdou vede nad Teslou

Jízdně má BYD mnohem blíže evropské produkci než k Tesle Model Y, kterou komfortem výrazně překonává. První věc, kterou si na autě všimnete, je téměř absolutní ticho. Nevydává žádné umělé zvuky, uvnitř ani zvenku, což je dnes u evropských automobilů nemožné, protože ty musí vydávat umělé zvuky, aby byly slyšet. Tady je ale naprosté ticho, což je opravdu příjemné. Při manévrování oceníte kvalitní 360° kameru, která nabízí různé pohledy, včetně záběrů dozadu a dopředu.

Model Song L je vybaven adaptivním podvozkem a multilinkem na zadní nápravě, což zajišťuje pohodlnou jízdu, i když není na vzduchovém odpružení. Auto má výkon 380 kW, což mu dodává slušnou dynamiku, i když zrychlení je spíše plynulé než prudké. V režimu Sport se dynamika zlepšuje, ale stále je zaměřena na komfort.

BYD SONG L

Asistenční systém D-PILOT dobře udržuje auto v pruzích, ale ve srovnání s evropskou konkurencí nebo Teslou je trochu nervóznější a adaptivní tempomat může být občas trhaný. To je obecný rys čínských elektromobilů, nejen specifikum BYD, platí to i pro značky jako Nio. Přesto se auto řídí velmi příjemně. Na nerovnostech, jako jsou kostky, se ukazuje, jak dobře vůz zvládá komfortní jízdu, což ocení ti, kteří hledají pohodlí.

BYD SONG L

Ve výchozím nastavení auto plachtí s minimální rekuperací, což je příjemné pro ty, kteří preferují klasické ovládání. V českých podmínkách má Song L reálný dojezd kolem 400 km, ve městě až 500 km, což je solidní. I když evropské značky a Tesla nabízejí lepší efektivitu, reálný dojezd 400 až 500 km je u BYDu velmi dobrý.

Další zajímavý Číňan

BYD Song L je skutečně hodně zajímavý čínský elektromobil. Kombinuje špičkovou výbavu a pohodlí německé produkce s příznivou cenou Tesly. A skutečně se to povedlo. Song L nejenže dobře vypadá, ale nabídne i hezký interiér, výborné technologie, velmi slušnou dynamiku a slabinou zůstává jen efektivita a nabíjení. Zatím se v Evropě oficiálně neprodává, takže pokud byste o něm přemýšleli, je potřeba zvolit individuální dovoz z Číny třeba přes Cario. A já musím říct, že přemýšlet je rozhodně o čem. A co vy, jak se vím BYD Song L líbí? Šli byste do něj místo Tesly či evropské konkurence? Dejte nám vědět v komentářích pod videem nebo pod článkem, těším se na vaše názory.

Za zapůjčení děkujeme společnosti Cario.cz, která se zabývá individuálním dovozem elektromobilů.

Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz

byd-song-l
Klady
  • hodnotný interiér
  • překvapivá prostornost
  • velmi slušná dynamika
  • pohodlný podvozek
  • rychlý infotainment na Androidu
Zápory
  • horší efektivita pohonu
  • nižší výkon nabíjení
  • méně vyladěný asistent řízení
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
1,5mio a dal jsem necetl. Kdo si tohle koupi misto Enyaqu?
Petr Jahoda
1.5 mega za Číňana. Jo kdyby stal 900 t v plné palbě. Tak věřím, že se budou prodávat. A problém za mě je servis auta. Jsem zvědavý, až začne BYD mit tady zastoupení, jakou zvolí cenovou politiku. Co jsem koukal na Rakousko, Německo moc mi smysl kupovat tyto auta nedává. Nelíbí se mi ani pomalé AC dobíjení. Možná některé kupce by přesvědčila koupr auta na delší záruku na pohon a baterií, když tvrdí, jak je úžasná baterie.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze