Čínský drak útočí na Evropu. Projeli jsme luxusní BYD Han
test

Čínský drak útočí na Evropu. Projeli jsme luxusní BYD Han

První jízdní dojmy

BYD je druhým největším výrobcem elektromobilů na světě a postupně si chce podmanit Evropu. Sem uvádí jak levné modely, tak vlajkovou limuzínu Han, kterou jsme měli v Holandsku možnost projet. Luxusem chce být jako Mercedes, výkonem se chce vyrovnat BMW a srovnává se i s Audi. Nabízí maximální výbavu za velmi zajímavou cenu. Jaké to má ale?

BYD je druhým největším výrobcem elektromobilů na světě a postupně vstupuje na nové trhy v Evropě. Zde nabízí jak svoje levnější modely jako Dolphin nebo Atto 3, tak i vozy z opačného cenového spektra. A vlajkovou lodí je právě model Han, který je zosobněným čínským luxusem a troufá si proti velikánům jako Mercedes EQS či EQE, chystanému Audi A6 e-tron nebo BMW i5, ale chce se postavit i Tesle Model S. A hlavním argumentem, proč si pořídit Čínu místo originálu, je pochopitelně cena. Protože za 1,7 milionu korun dostanete plně vybavenou a vysoce výkonnou elektrickou limuzínu. A to je cena, za kterou u evropské konkurence nedostanete ani oholený základ s pohonem zadních kol. Pojďme zjistit, jestli to není jen pozlátko a zda je Čína skutečně hrozbou pro evropské automobilky. BYD Han jsem měl možnost vyzkoušet v nizozemském Rotterdamu a zde jsou moje dojmy.

BYD Han – první dojmy

Pět metrů dlouhý Han působí už na první pohled luxusně a majestátně. S mohutnými chromovanými plochami dává tušit, že míří na ty, co chtějí dávat na odiv, že „na to mají“. Těm, co mají rádi minimalismus, asi nebude po chuti mohutné chromování na C sloupku a bocích auta. Křivky má nicméně elegantní a zaškrtává všechna povinná políčka v dotazníku na luxusní limuzínu. Nechybí dlouhá kapota, minimalistická maska s typickým takzvaným knírkem čínského draka, sportovnější silueta, elegantně se svažující záď a spojené zadní světlomety, které svým tvarem tak trochu připomínají Jaguary. BYD se chlubí i pěkným součinitelem odporu 0,23.

BYD Han EV

Rozměry4 995 × 1 910 × 1 495 mm, 2 325 kg
Výkon380 kW
Baterie88 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd521 km (WLTP)

Je to luxusní raketa

Han dostanete už v základu jako čtyřkolku se slušnou dynamikou. Oba elektromotory produkují výkon 380 kW a 2,3 tuny těžké auto vystřelí na stovku za 3,9 vteřiny. To jsou mimochodem lepší parametry, než jaké dostanete u Mercedesu EQS 580 4Matic za 4,2 milionu korun v základu – to abyste si věci dali do správné perspektivy. Zajímavostí je pak 570 kilogramů těžká železo-fosfátová žiletková baterie (Blade battery) s kapacitou 85,5 kWh, kterou BYD exkluzivně vyvíjí přes 20 let. Tento typ je velmi odolný proti poškození a baterie se ani při perforaci nevznítí, obejde se také zcela bez kobaltu. Neméně zajímavé je také použité napětí. To nominální totiž činí 569 V, což je někde na půl cesty mezi běžnými 400V a modernějšími 800V auty.

Nabíjením zklame

Slabinou Hanu je rozhodně nabíjení. Maximální výkon 120 kW v této třídě už nikoho neoslní, i když BYD tvrdí, že auto jej drží až do 60 %. Na nabití do 80 % si tak počkáte 45 minut, což je o dost více než u konkurence. Nepotěší ani 1fázová palubní nabíječka s výkonem 6,6 kW. Na svou třídu má auto i relativně malou kapacitu baterie a WLTP dojezd jen 514 kilometrů mluví za své. Reálný dojezd se tak bude pohybovat někde kolem 400 kilometrů, na dálnici méně. Oproti dražší konkurenci nic moc, nicméně berme v potaz velmi zajímavou cenu.

BYD Han EV

Čínský luxus uvnitř

Kde si BYD napravuje reputaci, to je jednoznačně interiér, který je příkladně luxusní. Je vidět, že jde o čínský luxus a ambientního osvětlení, kosočtvercového prošívání nebo klavírního laku (je i na volantu) by mohlo být méně, nicméně BYD neponechává nic náhodě a chce, aby Han prostě vypadal jedinečně. A to se mu daří. Zpracování je perfektní, materiály vybrané a je vidět, že automobilka přesně ví, na co se zaměřit.

Doopravdy luxusní interiér

Pochválit musím pohodlné, spíše měkčí sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou, které mají solidní boční vedení a samozřejmě v základu jsou odvětrávané. Nechybí panoramatická střecha, navíc se zástěnkou a je i otevíratelná. V interiéru je jinak docela hodně tlačítek a přepínačů, na středovém tunelu dokonce najdeme „staromódně“ působící volič směru jízdy. Pro milovníky klasiky ideální.

Pasažéři na zadních sedadlech jsou rovněž hýčkáni

Před dvoubarevným volantem se skrývá slušně velký displej zobrazující v obstojné grafice vše důležité. Potěší také head-up displej, který umí ale jen základní funkce jako zobrazovat rychlost a základě navigační pokyny.

Android na palubě

Samotný systém na velkém displeji uprostřed si zaslouží pochvalu. Je postavený na Androidu, je rychlý, plynulý a velmi rychle reaguje na dotyky. Jeho součástí jsou i bezdrátové OTA updaty. Nechybí ani některé on-line aplikace jako například Spotify. Naopak zamrzí, že vestavěná navigace neumí plánovat nabíjecí zastávky nebo ukazovat procento nabití při příjezdu. Pokud byste náhodou nechtěli používat vestavěný infotainment, umí BYD také Android Auto a Apple CarPlay.

Infotainment na Androidu je rychlý a přehledný. Chybí mu ale například funkce pro dálkové elektrické trasy

Pokud si sednu sám za sebe na zadní sedadlo, mám v Hanu skutečně královsky místa na nohy. Nad hlavou mi se svými 185 centimetry zbývá zhruba 5 centimetrů a i vzadu můžeme pochválit kvalitní materiály. Sedadlo spolujezdce má dokonce na svém boku ovládání, abyste ho mohli zcela sklopit a maximálně si natáhnout nohy. Ostatně se ale nemusíte vůbec takto natahovat, mezi zadními sedadly je v loketní opěrce displej, přes který to uděláte ještě pohodlněji, navíc si přes něj můžete ovládat multimédia, klimatizace nebo třeba ambientní osvětlení. Připomínám, že toto vše je v základní výbavě.

Head-up displej je úplně obyčejný, ale je tu.

BYD Han mě trochu zklamal tím, že pod celkem dlouhou kapotou není přední kufr, to třeba konkurenční Xpeng nabízí. Zadní kufr pak nabízí dle očekávání trochu horší přístup, ostatně je to limuzína a na stěhování to nebude. Objem 410 litrů je spíše průměrný, navíc pravá kapsa u kufru je nevyužitelná kvůli umístění subwooferu audiosystému Dynaudio, což stěžuje například uložení golfového bagu.

Jízdně je za Evropany, ale ne o moc

Po vyjetí se ozve dost protivně hlasitý a mňoukavý zvuk upozorňující chodce, jakmile ale přesáhnu 20 km/h, už je ticho. Auto je dobře odhlučněné a překvapuje mě plavnou, měkkou jízdou, i když nerovnosti ho trochu rozhodí a například sofistikovaný podvozek Nia ET7, se kterým jsem měl možnost přímého srovnání, je o úroveň výše. Ale i Han nabídne pohodlnou jízdu, velmi pohodlnou.

Auto ukazuje na přístrojovém štítu aktuální výkon v kW, který používáte, volit si můžete mezi dvěma úrovněmi rekuperace a třemi jízdními režimy. Han nenabídne jednopedálové ovládání a kolem 20 km/h už je nutno dobrzdit.

BYD Han EV

Režim Sport vás s pedálem na podlaze dokáže vystřelit s tichostí jako nic a i přes vysokou hmotnost je Han obratný. Vadí mi ale, že i ve Sportu má auto (v porovnání s elektromobily) poměrně dlouhou odezvu na plyn. Srovnal bych to s novými elektrickými BMW, které prodlevu mají podobnou.

Jízdně tedy Han rozhodne nezklame. Není tak sofistikovaný jako evropská luxusní auta, uměl bych si představit lepší odhlučnění od kol nebo lepší reakci na plyn, nicméně uvědomme si znovu cenu auta. Věřím, že zájemci toto BYDu klidně odpustí. Otázkou pak zůstává dlouhodobá spolehlivost a odolnost auta, což může být přesně oblast, kde Číňané ušetřili. To však ukáží až dlouhodobější zkušenosti z ježdění v Evropě.

BYD Han EV

Luxus za příznivou cenu? Ano, ale...

Chcete luxusní elektromobil, ale nechcete za něj dávat nekřesťanské peníze? A nebojíte se Číny? Pak by vás BYD Han mohl oslovit. Ano, není tak sofistikovaný jako (mnohem dražší) evropští konkurenti, ale zaškrtává všechna políčka, která byste od auta této kategorie mohli chtít. Vypadá reprezentativně, má luxusní a měkoučký interiér, slušný infotainment a výbornou základní výbavu, ve které najdete takřka vše potřebné. Slabinou je jednoznačně pomalejší nabíjení a pouze průměrný dojezd. BYD nicméně s modelem Han ukazuje, že s ním je potřeba počítat. Pokud takto vypadá evropská premiéra, měly by se evropské automobilky mít rozhodně na pozoru.

Technické parametry BYD Han EV

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 995 × 1 910 × 1 495 mm, 2 325 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon380 kW, 517 koní, točivý moment: 700 Nm
Baterie88 kWh (85,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 120 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,5 kWh / 100 km, dojezd: 521 km
Cena od1 700 000 Kč

Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz

byd-han-ev
Klady
  • velmi příznivá cena
  • luxusní interiér
  • dobře fungující infotainment
  • plná výbava v základu
  • pohodlný podvozek a vysoký výkon
Zápory
  • chybí přední kufr
  • pouze jednoduchý head-up displej
  • navigace neumí automatické plánování nabíjecích zastávek
  • pouze 120kW rychlonabíjení
  • jen 6kW palubní nabíječka
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze