BYD Atto 3 naživo: čínský crossover s interiérem ve stylu fitness útočí na Evropu

2
BYD Atto 3 naživo: čínský crossover s interiérem ve stylu fitness útočí na Evropu
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Druhý nejlevnější elektromobil BYD pro Evropu konkuruje třeba VW ID.3 nebo Koně od Hyundai
  • Cena začíná na milionu korun
  • V základu má již kompletní výbavu

Evropa začíná čelit útoku čínských automobilek a jedním z velikánů je i BYD. On je to vůbec největší velikán, protože pokud započítáme i plug-in hybridy, je BYD největším výrobcem elektrifikovaných aut na světě a je daleko před Teslou. Pokud bychom počítali pouze elektromobily, je celosvětově na druhém místě právě za Teslou a před třetím koncernem Volkswagen. A jako jedna z mála čínských automobilek umí na svých autech i vydělávat. Je tedy jasné, že je s ní potřeba počítat.

BYD Atto 3 – první dojmy

Auto s neobvyklým názvem ATTO 3 je druhým nejlevnějším elektromobilem, který BYD prodává na evropském trhu a stojí rovný milion korun. Pod něj se pak řadí ještě levnější BYD Dolphin, který vyjde jen na 700 tisíc Kč, ale jde o výrazně menší auto. My jsme se na Atto 3 měli možnost podívat přímo u oficiálního zastoupení automobilky v nizozemském Rotterdamu.

ATTO 3 už je solidní kus auta, typově někde mezi plnotučným SUV a crossoverem. Na délku má 4,5 m, slušný rozvor 2,7 m a má konzervativní, ale líbivý design. Neurazí, nenadchne a na ulici kolem tohoto auta patrně projdete bez povšimnutí, což ale není na škodu. Jde prostě o „normální“ auto pro ty, co nechtějí výstřelky. Přesto zaujme třeba minimalistická přední maska s výrazným chromováním místo chladiče, hezky zpracovaný design C sloupku nebo elegantní záď se spojenými světly připomínající Mercedes EQA nebo EQB. BYD sází na jistotu a přináší jednoduchý evropský design, a to je dobře. Jeho přímými konkurenty mezi tradičními značkami je třeba Volkwagen ID.3, Kia Niro EV, Hyundai Kona Electric nebo třeba Mercedes EQA.

BYD ATTO 3

Rozměry4 455 × 1 875 × 2 050 mm, 1 825 kg
Výkon150 kW
Baterie62 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd420 km (WLTP)

V interiéru ve stylu fitness si můžete zabrnkat

Interiér je mnohem zajímavější než exteriér. Designérům totiž prošlo něco, co byste vůbec nečekali a BYD je hodně odvážný. Celý interiér je totiž inspirován fitness centrem. Co to designově znamená, vám prozradí okolní fotky. Neobvyklým prvkem jsou pak funkční struny ve výplních každých dveří, na které si můžete třeba z dlouhé chvíle na dálnici brnkat. Atypické jsou i kliky otvírání dveří. Celkově je zvláštně vypadající interiér ale dobře zpracovaný, vrchní výplň dveří je měkčená, stejně tak přístrojová deska. Zpracování je evropské a dobré.

Sedadla s integrovanými opěrkami vypadají velmi dobře, snaží se zaujmout kontrastním červeným lemováním a designově mi hodně připomínají ty ve Volkswagenu ID.3. A ten hodně připomíná ještě jeden prvek. Malý displej před řidičem spojený se sloupkem řízení, který se tak hýbe podle toho, jak si nastavíte volant. I přes svou velikost zobrazuje vše zásadní.

Je libo otočný displej s Androidem?

Uprostřed je pak skutečně velký displej infotainmentu na šířku, který je však elektricky otočný do pozice na výšku, kdy už ale opravdu z přístrojové desky hodně vystupuje i vadí ve výhledu. Je to evidentně funkce na efekt a neumím si představit, že by s displejem na výšku někdo reálně jezdil.

Samotný systém ale zaslouží pochvalu. Je postavený na Androidu, je rychlý, plynulý a velmi rychle reaguje na dotyky. Jeho součástí jsou i bezdrátové OTA updaty. Nechybí ani některé on-line aplikace jako například Spotify. Naopak zamrzí že vestavěná navigace neumí plánovat nabíjecí zastávky nebo ukazovat procento nabití při příjezdu. Pokud byste náhodou nechtěli používat vestavěný infotainment, umí BYD také Android Auto a Apple Carplay.

Vzadu Atto 3 překvapí jak slušným místem na hlavu i kolena, tak stejně zpracovaným interiérem. Na dveřích tak rovněž naleznete měkčené plasty, je tu rovná podlaha, individuální výstupy klimatizace i dvojice USB portů pro nabíjení. A ani pasažéři na zadních sedadlech nejsou ochuzeni o hrající struny ve dveřích.

A už v základu má Atto 3 velkou panoramatickou střechu, která je dokonce otevírací. Kufr bych čekal větší, 440 litrů je například stejně, jako má Volkswagen ID.3 s menšími vnějšími rozměry, ale stačí. Zamrzí absence předního kufru.

U ostatních za příplatek, u BYD vše v základu

Co naopak zaujme, to je bohatá výbava v základní ceně, kterou už pak nic nezvyšuje, což je oproti konkurenci velký plus. Kromě již zmíněné sklené střechy dostanete koženkový interiér, ambientní osvětlení, vyhřívaná a elektricky nastavitelná přední sedadla, 360stupňovou kameru, kompletní asistent řízení, bezdrátové nabíjení telefonu a mnoho dalšího. Kromě základní verze Comfort si můžete připlatit 60 tisíc Kč, za které dostanete vyšší výbavu Design, která zahrnuje třeba elektrický kufr, větší 15" displej infotainmentu a funkci vehicle to load, tedy možnost pohánět další zařízení s výkonem až 3 kW.

Parametry pro každodenní provoz

A co vlastně ATTO 3 pohání? Je to předokolka s výkonem hezkých 150 kW a maximální rychlostí 160 km/h. Na stovku to dá za 7,3 vteřiny, ale toto nemá být trhač asfaltu, spíše každodenní pomocník. K tomu poslouží baterie v podlaze o kapacitě 60,5 kWh, která je zajímavá svým typem – jde totiž o LFP baterii s takzvaným blade designem, který je velmi odolný proti poškození a baterie tohoto typu se ani při perforaci nevznítí. Jde o klasickou 400V architekturu a slabinou tohoto auta je jednoznačně rychlost nabíjení, když umí jen 89 kW. Palubní nabíječka je ale naštěstí třífázová s výkonem 11 kW. A dojezd? Výrobce slibuje 420 kilometrů dle cyklu WLTP, reálný dojezd tak bude někde kolem 350 kilometrů.

Zajímavá alternativa k evropským elektromobilům

BYD ATTO 3 může být zajímavou alternativou k SUV nižší střední třídy klasických automobilek. Cena kolem milionu korun je sice o dost vyšší než ta čínská, stále je to ale pod úrovní zavedené konkurence, obzvlášť pokud si uvědomíte, jak bohatou výbavu v základu dostáváte. Pokud se Číny nebojíte, dostanete skvěle vybavené auto za dobrou cenu, s unikátní baterií, designem interiéru ve stylu fitness, dobrým zpracováním a dobře fungujícím infotainmentem. Na dálkové cestování se kvůli pomalejšímu nabíjení a mezerám v plánování v infotainmentu moc nehodí, ale jinak může jít o zajímavou volbu.

Dejte mi vědět v komentářích pod článkem, zda byste si takový čínský elektromobil koupili, nebo se ještě bojíte. A příště se podíváme na vlajkový BYD Han, který jsem si mohl také projet.

Technické parametry BYD ATTO 3

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 455 × 1 875 × 2 050 mm, 1 825 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie62 kWh (60,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 89 kW, palubní: 7,4 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,6 kWh / 100 km, dojezd: 420 km
Cena od1 033 000 Kč
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Nebal jsem se jit do Tesly v dobe kdy jeste nikdo s jistotou nevedel jestli vubec prezije a jak to bude s poruchovosti a vydrzi baterie.
Nebojim se ani Cinskych aut, takze jiz vyhlizim, ktere Cinske auto budu testovat jako prvni.
Tohle se urcite zakotvi v mem hledacku.
Richard Zimmer
Richard Zimmer
V tejto veľkostnej kategórii je konkurentom MG 5, ale žiadny Európan.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze