Modernizovaný Lexus UX 300e, elektrické tahače a stav nabíjecí infrastruktury v ČR

fNews #196
Modernizovaný Lexus UX 300e, elektrické tahače a stav nabíjecí infrastruktury v ČR
Fotografie: BYD
  • Lexus UX 300e dostane modernizaci a s ní podstatně delší dojezd
  • BYD předběhl Teslu s dodáním elektrického tahače, možná se to podaří i Volvu
  • Česko je v některých parametrech rozvoje elektromobility nadprůměrné

Vítejte u 196. dílu fNews, tedy pořadu, ve kterém jako každý týden shrneme nejzajímavější novinky z elektromobility. Tentokrát se podíváme na vylepšený Lexus UX 300e, elektrické tahače, které předběhly Teslu, a stav nabíjecí infrastruktury v Česku ve srovnání s evropským průměrem.

fNews #196 – Modernizovaný Lexus UX 300e, elektrické tahače a stav nabíjecí infrastruktury v Česku

Podcast v audio formě

Za první novinkou se vypravíme do Japonska. Lexus UX 300e, který na český trh fyzicky dorazil teprve nedávno, dostane poměrně rozsáhlou modernizaci. Design se pravděpodobně výrazně nezmění, můžeme očekávat jen lehčí facelift. Zásadní ale bude nahrazení baterie o kapacitě 54 kWh mnohem větší o kapacitě 73 kWh. Díky tomu se dojezd zvýší o 40 % na 450 kilometrů dle cyklu WLTP. Vylepšení můžeme čekat i v oblasti podvozku a technologií uvnitř auta. Jen je škoda, že zastaralý konektor CHAdeMO, od kterého Evropa již ustupuje, v autě stále zůstává. Ten totiž na některých nových nabíjecích stanicích už není a navíc limituje nabíjecí výkon na 50 kW, zatímco současný standard je mnohem vyšší.

Z Japonska se přesuneme do Číny a zároveň do Mexika. Zatímco před pár dny Elon Musk slavnostně oznámil zahájení výroby tahače Tesla Semi, BYD suše oznámil, že už dodal prvních pět čistě elektrických tahačů společnosti Marva v mexické Pueble. A nejen to, během letoška jich dodá celkem 120, což je zhruba roční výrobní kapacita Tesly Semi, aspoň tedy během aktuálního roku. Tesla tedy už nebude první, kdo dodá plně elektrický těžký tahač a možná se před ni dostane i Volvo. Právě Volvo FH Electric si v počtu 20 kusů objednal Amazon pro obsluhu svých logistických center v Dortmundu a Düsseldorfu. Mají dorazit do konce roku.

Nakonec se podíváme do Česka na stav nabíjecí infrastruktury. Přestože Česko je často kritizované za pomalý rozvoj elektromobility, v některých parametrech jsme nad evropským průměrem. Ty první dva parametry jsou relativní, protože jsou zčásti dané tím, že jsme skutečně pozadu. Jde o relativní rychlost výstavby nabíjecí sítě, která roste 61procentním tempem, což je i díky malému výchozímu počtu stanic. Stejně jako počet nabíjecích aut na jednu stanici, který je daný nízkým počtem těchto aut v provozu. Zajímavé ale je hlavně to, že v Česku je 53 % rychlonabíječek ze všech stanic a 7 % z celkového počtu jsou hyperchargery, zatímco evropský průměr je 9 % rychlonabíječek a 3 % nad 100 kW. Otázkou ovšem je, zda to není i tím, že se u nás buduje málo pomalých nabíječek v místech, kde lidé tráví více času.

Aby vám neunikla žádná novinka, můžete sledovat fDrive.cz na sociálních sítích Facebook, Twitter a Instagram, případně odebírat náš kanál novinek v aplikaci Telegram.


Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze