Lexus UX300e
test

Lexus UX300e

Japonský luxus v elektrickém hávu

První elektromobil japonského výrobce Lexus jsem si měl možnost na několik dní otestovat ještě před nedávným představením modernizované verze s delším dojezdem a vylepšenými funkcemi. Jaký je život se stylovým městským crossoverem UX300e?

Lexus, stejně jako Toyota, pod níž tato luxusní značka spadá, dlouhodobě vyznává poměrně konzervativní přístup k plně elektrickým vozům, přestože je znám svými hybridními pohonnými jednotkami. Lexus UX300e se tak pro mě stal zajímavým nahlédnutím do světa pověstného japonského luxusu v elektrickém hávu.

Lexus UX300e – test

Technické parametry Lexus UX 300e (2020)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 495 × 1 840 × 1 540 mm, 1 540 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon150 kW, 200 koní, točivý moment: 300 Nm
Baterie72,8 kWh (70,9 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 7 kW, konektory: CHAdeMO, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 300 km
Cena od1 299 000 Kč

Že se jedná o čistě elektrický vůz nemusí být přitom na první pohled zcela patrné. Na rozdíl od některých jiných výrobců se totiž UX300e designově nijak příliš neodlišuje od ostatních Lexusů, neschází tak ostré linie či výrazná maska. Jasný důkaz, že se jedná o elektromobil, pak poskytne až baterie, která bohužel klesá pod úroveň podvozku. To je trochu škoda, neboť tak (i když je samozřejmě zakrytovaná) spíš hrozí odření a jistě nenapomáhá ani aerodynamice.

Vůz lze navzdory oplastování (které nevypadá v kombinaci s modrým lakem vůbec špatně) považovat spíše za vozidlo vhodné do města, což se pojí i s dvojicí dvířek, pod nimiž se nachází nabíjecí konektory. Jedním z nich je totiž již vymírající konektor CHAdeMO, s nímž může být cestování po České republice (a nejen ČR) na delší vzdálenosti mírně problematické.

Interiér je prémiový, ale místy i nepraktický

Ještě než se však dostanu k nabíjení, spotřebě a dojezdu, stojí za zmínku praktičnost vozu, především pak z pohledu posádky. Je zřejmé, že samotný zavazadelník o objemu 367 litrů není ideálním řešením pro početné rodiny, i když kočárek s korbou se do něj bez větších problémů vměstná.

Kde naopak Lexus klasicky exceluje, to je zpracování samotného interiéru, který obklopuje posádku vozu. Samozřejmostí jsou prémiové materiály, jako je kůže, která má mimochodem velmi pěkné ruční obšívání. Spokojen jsem byl i s displejem infotainmentu, který má bezproblémovou viditelnost, škoda jen zastaralejší grafiky mapových podkladů, přičemž ne každému také musí vyhovovat ovládání skrze touchpad na středové konzoli. Výjimečně zmíním rovněž loketní opěrku, kterou lze nezvykle odklopit jak doprava, tak doleva, což je hezký detail a vcelku praktická vychytávka. Ovládání klimatizace a dalších funkcí je pak řešeno klasickými (fyzickými) tlačítky, která najdete také na volantu. Ten má příjemnou tloušťku a rychle se s ním sžijete.

Menší detail, který mě u prémiového výrobce trochu zarazil, bylo střešní okno. To lze pochopitelně ovládat tlačítkem, ovšem samotné odsunutí roletky, která jej kryje, zůstává na uživateli. Předpokládal bych, že Lexus si bude řidiče hýčkat i v tomto ohledu, jistě se však najdou majitelé, kteří naopak ocení, že je zde o jednu věc, která by se mohla pokazit, méně.

Přístrojová kaplička je s výjimkou analogového ukazatele stavu nabití plně digitální.

Co se týče čistě praktických odkládacích míst, tak jednoznačně schází odkládací prostor na brýle. Stejně tak nepotěší relativně málo místa ve předních dveřích na odložení lahve s vodou, přičemž vzadu se rozhodl výrobce nenadělit cestujícím místo ve dveřích vůbec žádné. Posezení na zadní lavici je celkově mírně stísněné. Při nastavení sedadla řidiče na svou výšku (178 centimetrů) mám sice při sedu na zadní lavici před koleny místa dost, ale vcelku málo místa nad hlavou. Podlaha se navíc od středu vozu (prostředního sedadla) svažuje dolů, s čímž jsem se asi u jiného elektromobilu zatím nesetkal a znamená to, že jednu nohu budete mít mírně vykloněnou do strany. Celkově jsem si připadal na zadním sedadle dost zapadlý a delší cesty bych zde trávit nechtěl. Pokud máte malé dítě, nechybí úchyty ISOFIX ukrývající se pod plastovými krytkami, které lze však snadno ztratit. Kvůli relativně malým zadním dveřím a nijak zvlášť velkému úhlu rozevření se navíc do vozu méně pohodlně nasedá, ale také vkládá dítě do sedačky (viz video).

Nejlépe mu bude ve městě s wallboxem v garáži

A jak je na tom Lexus UX300e v otázce dojezdu, nabíjení a jízdního komfortu? Předně bych výrobce pochválil za plně dostačující výkon 150 kW, což je na rozdíl od podobně zaměřené Mazdy MX-30 téměř o třetinu víc. Vůz v zatáčkách příjemně drží a výrobce se chlubí využitím technologie, která má zabránit prokluzu předních kol, která jsou hnaná. Během testování se mi to však tak úplně nepotvrdilo a úroveň prohrabování při mírně svižnější akceleraci mi přišla identická se srovnatelnými elektromobily.

Co je podle mě nutné pochválit, to jsou velká pádla pro regulaci rekuperace, která snadno nahmatáte, nikoliv jako je tomu třeba v případě Škody Enyaq. Ani maximální úroveň rekuperace však není nijak extra výrazná a o možnosti dobrzdit podržením pádla si můžete nechat zdát. Na druhou stranu je alespoň možné docílit režimu plachtění. Naprosto špičkový je pak head-up displej, který je krásně čitelný i s obyčejnými slunečními brýlemi od Blažka, s nimiž jsem měl třeba u head-up displejů vozů BMW problém na displeji něco vidět. Palec nahoru si Lexus zaslouží také za odhlučnění interiéru, do kterého ani na dálnici neproniká mnoho ruchů z okolí.

V městském provozu je zcela reálných 250 km dojezdu.

Využitelná hodnota baterie činí 45 kWh a výrobce slibuje dojezd až 300 kilometrů na plné nabití. V městském provozu jsem se dostával zhruba na 250 kilometrů na jedno dobití, což je slušná hodnota. Průměrná spotřeba činila zhruba 18 kWh na 100 ujetých kilometrů, a to jsem nejezdil ani nějak extra ekonomicky. Lexus ostatně nabízí i volič jízdního režimu, kromě defaultního nastavení je zde ekonomický a sportovní mód. A ačkoliv samotný dojezd není špatný, stejně jako spotřeba, tak právě konektor CHAdeMO a maximální výkon nabíjení 50 kW činí z tohoto vozu spíše auto na kratší či nijak extra dlouhé trasy. Lexus UX300e se tak podle mě bude cítit nejlépe jako druhý vůz v rodině.

Lexus UX300e je navzdory tomu, že byl představený již v roce 2019, pěkně zpracovaným elektromobilem, který snad sráží pouze méně praktické úložné prostory uvnitř vozu a nepříliš praktický konektor CHAdeMO s méně výkonným nabíjením. Pokud však na něj budete od začátku nahlížet nikoliv jako na primární (či jediný vůz) v domácnosti a máte možnost pohodlného nabíjení v garáži či jinde, odvede dobrou službu.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

lexus-ux-300e-2020
Klady
  • praktické detaily, jako je skvěle čitelný HUD či velká pádla
  • dostatek výkonu i slušný dojezd
  • prémiově zpracovaný interiér
Zápory
  • nepraktický konektor CHAdeMO a nižší nabíjecí výkon
  • méně prostoru pro pasažéry vzadu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze