Luxusní elektrický Lexus ES na vlastní oči. Je úžasný, ale je tu háček

První dojmy
Luxusní elektrický Lexus ES na vlastní oči. Je úžasný, ale je tu háček
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Lexus uvádí po sedmi letech novou generaci prémiového pětimetrového modelu
  • Nový Lexus ES se zároveň stane i prvním plně elektrickým sedanem značky
  • Design se vrací od baroka zpět k jednoduchým liniím

Počátkem roku 2026 vstoupí na trh osmá generace globálního sedanu Lexus ES a my jsme si ji byli osobně obhlédnout v Bruselu při evropském debutu. Tento model nás velice zajímá hlavně proto, že zůstává u multipohonové strategie, zavedené v roce 2012 šestou generací, ovšem čerstvě ji posunul o stupínek výše směrem k plné elektrifikaci. Osmá generace je totiž první, která z nabídky definitivně vypustila čistě spalovací pohony a také šestiválce. Takže zatímco těžiště nabídky zůstává u paralelních full hybridů, tentokrát hned ve čtyřech verzích, nově si můžete druhý nejluxusnější sedan od Lexusu dopřát i jako čistý elektromobil. A také rovnou ve dvou verzích, jako předokolku či s pohonem všech kol.

Luxusní elektrický Lexus ES. Je krásný, ale má jednu chybu

Tím ale technické a technologické novinky nekončí. Nový Lexus ES totiž přepisuje dějiny své značky v jiných ohledech; například jako vůbec první Lexus nabízí plně digitální a integrovaný kokpit, navíc vybavený takzvanými skrytými ovladači, které jsou rovněž novinkou. Samozřejmostí je dynamický plánovač trasy včetně nabíjecích zastávek, inteligentní hlasové ovládání a dálkové aktualizace softwaru OTA. Součástí infozábavy je i displej o úhlopříčce 14", což je zatím historicky nejvíce u značky. Ten lze nově volně konfigurovat s pomocí widgetů. Čistě elektrické modely přidávají zónu, vyhrazenou tokům elektřiny, kde lze mj. manuálně aktivovat předehřev baterie. Aplikace umožňuje i dálkové ovládání nabíjení, zatímco síť Lexus Charging zase uživatelsky příjemné používání více než 870 000 veřejných nabíječek v Evropě.

Převratný design se bude snažit zamířit nejen do korporátní sféry, ale nově i k soukromým zákazníkům, v jejichž garážích by měl ideálně nahrazovat dosavadní Audi, BMW či Mercedesy. Vybavil se za tím účelem jednoduchými, avšak elegantními křivkami, jejichž majestátnost těží hlavně z faktu, že model mezigeneračně narostl o plných 18 cm a s pořádným rozmachem překonal pětimetrovou hranici, kam ještě zcela nedávno nahlížely jen reprezentativní modely kalibru Audi A8, Mercedesu EQS či BMW i7. A samozřejmě Lexusu LS. Ostatně sám výrobce hovoří nově o segmentu F a pomalu nás připravuje na fakt, že největší LS ve své stávající podobě zřejmě skončí. Ačkoliv na fotkách sedan působil místy snad až banálně a poněkud příliš podobný levnějším Toyotám, naživo je vše v naprostém pořádku a důstojná reprezentace je zaručena, i když pod kapotou vrní jen čtyřválce (v případě hybridů), které navíc standardně pohánějí přední kola.

Nejpůsobivější je novinka při pohledu na boky, které zdobí originálně zalomená kontrastní lišta. Ta nejen opticky rozrušuje mohutné plochy, ale dodává i dojem síly a dynamiky. A protože i základní tahy designérova pera se zjednodušily, vynikají další neotřelé detaily typu originálních zapuštěných klik či zakončení splývavé zádě krátkým víkem kufru. I když na první až desátý pohled působí novinka jako fastback, jde o sedan, ačkoliv má do klasického tříprostorového rozložení hmot daleko. Od počátku je jasné, že pro chatařské stěhování se Lexus ES nenarodil, přesto objem kufru 490 l neurazí. Bez zajímavosti také není, že jde o hodnotu čistě elektrické verze, zatímco hybrid se musí uskrovnit o 20 litrů. Je to dobře, protože na frunk ani přes kapitální celkové rozměry kvůli omezením platformy nedošlo.

Protože marketéři už zjevně mluví do práce i návrhářům Lexusu, nechybí na zádi obří logotyp, který v tomto případě dokonce červeně svítí. Známé logo se stylizovaným písmenem L ovšem rovněž nacházíme, a sice na přídi, která rovněž dostala originální pojetí s výraznou změnou sklonu obří kapoty zhruba ve 40 % její délky. Další studování přídě odhaluje, že se nový Lexus stylově hodně přiblížil Toyotám, tedy výrobkům svého mateřského koncernu. Není moc divu, protože některé Lexusy, včetně tohoto, se v Japonsku prodávají právě pod značkou Toyota, která tam má lepší pověst, než ve zbytku světa. Styl se podobá hodně, což by v očích Evropanů nemuselo být pro Lexus úplně dobré, proto se tu dbalo na výrazné odlišení detailů. Zde proto nacházíme denní světla ve tvaru blesků, či stylizovaných písmen Z/S, a také maticové světlomety.

Kámen na kameni nezůstal ani v interiéru, odkud architekti nemilosrdně vymetli veškerý chrom a většinu kudrlinek a tlačítek. Změny byly provedeny zcela v duchu módního puristického a minimalistického přístupu, nazvaného Omotenashi, radost z nich zřejmě příliš nebudou mít konzervativci a starší řidiči. Ti ostatní ale ocení poctivé zpracování, vynikající materiály i dotažený vzhled díky pečlivé povrchové úpravě. Návrháři naštěstí nenahradili někdejší přístrojovou kapličku volně stojícím, obdélníkovým displejem, jak se stalo módou u konkurentů, ale když už musely pryč klasické ručkové budíky, dali displeji aspoň patřičný tvar a zapustili jej. Výsledek hned vypadá mnohem lépe.

Na výběr jsou dva barevné styly. Ten první kombinuje bílé kožené čalounění s černými panely a dekoračními prvky z měkké koženky rovněž bílé barvy, druhý pak nabízí překvapivou, avšak velmi působivou kombinaci černé barvy s vklady z lemovaného bambusového dřeva, místy prosvětlenými různobarevným ambientním zářením. Nejvíce jsme byli zvědaví na dojmy z nové technologie skrytých ovladačů Shy Tech a usoudili, že svůj účel plní dobře, aniž by rušily celkový dojem. Přepracovaná, ventilovaná sedadla plně odpovídají faktu, že status modelu se mezigeneračně zvýšil a brzy bude hrát roli vlajkového sedanu značky místo končící současné generace LS.

Podobně jako nejnovější Toyoty, i tento Lexus dostává nový palubní systém s plnou konektivitou a digitalizací. Brouzdání skrz nabídky by mělo být zjednodušené a přehlednější, jednotlivé dotykové dlaždice si půjde přizpůsobit. Odezva by měla být mnohem rychlejší a časem se počítá i s možností stahování mobilních aplikací. Dnes už povinností je inteligentní plánování elektrických tras včetně nabíjecích zastávek a pokročilé hlasové ovládání.

Hlavním argumentem jsou ale nová zadní sedadla. Ta totiž nabídnou možnost tzv. otomanu, což je specialita, s níž ve své třídě přišel již v roce 2007 jako první Lexus LS v prodloužené verzi. Pronikla i do nástupce, který se už ovšem nabízel v jediné délce, o něco kratší oproti někdejší verzi long. A nyní ji máme v modelu ES, který je vedle stále ještě prodávaného LS vlastně hierarchicky níže, i když se brzy stane jeho nástupcem. Ta totiž umožňuje VIP osobnosti vpravo vzadu pohovět si v pololehu s podepřenými lýtky. I když je ve výrazně zvětšeném interiéru místa dost, lze ho ještě přidat odsunutím a sklopením, pravé přední sedačky, pochopitelně také přímo z VIP křesla. Co nabídnout ale má i standardní pětimístní interiér, hlavně díky enormním prostoru pro nohy, odpovídajícímu spíše právě long verzím reprezentativních modelů a mimořádně pohodlné loketní opěrce. Pihou je pouze středový tunel, patřící ke kompromisům univerzální platformy.

Technika plně odpovídá použité platformě TNGA-K, kterou známe už například z Lexusu RZ. Tomu se také velice podobají základní parametry, což platí i o nabíjecí rychlosti čistých elektromobilů. Maximum 150 kW už je dnes mezi pětimetrovými modely v prémiovém segmentu velký anachronismus, podobně jako předběžná doba rychlého nabíjení na 80 % SoC za 30 minut a WLTP dojezd jen 530 km. Zarazí rovněž průměrné kapacity trakčních baterií, přičemž silnější verze 500e s pohonem všech čtyř kol má sadu dokonce o 2 kWh menší, než startovní předokolka 350e (75/77 kWh). Dojem částečně napravuje péče, věnovaná nabíjecímu portu s motorizovaným otevíráním víka. Škoda, že je zrovna na levém předním blatníku. A také 22kW AC nabíječka pro některé verze. Do dlouhého podvozku by se větší baterie vešla, podle automobily si ale menší kapacitu přáli sami zákazníci.

Chuť by měl ovšem spravit podvozek, vybavený ve jménu ovladatelnosti a stability vpředu vzpěrami McPherson, zatímco v této společnosti bývají obvyklejší dvojitá příčná ramena. Zcela nové koncepce se dočkala rovněž zadní náprava, vůbec poprvé u tohoto modelu vybavená klasickým multilinkem s kombinací příčných a podélných vzpěr, zatímco dosavadní modely se rovněž spoléhaly na dvojitá příčná ramena. Ačkoliv jde z hlediska sofistikovanosti spíše o krok zpět, konstruktérům i ladičům dává tento posun výrazně širší možnosti přesného vedení zadních kol v nejrůznějších krajních situacích při zachování kýženého komfortu i optimálního úhlu pneumatik vůči vozovce.

K dalším konstrukčním fajnovostem patří hřebenové řízení s proměnným převodem, které se ovšem zatím nedočká řízení po drátě (i když jej použitá platforma podporuje), ovšem prý se na něm pracuje. Dále tu máme fokus na maximální odhlučnění interiéru. Ten vyústil nejen v použití lepšího těsnění všech dveří a akustického zasklení v těch předních, ale také v důsledné naprogramování všech NVH parametrů tak, aby se rušivé hluky i vibrace šířily kabinou co nejšetrněji vůči posádce. A pochopitelně se dále intenzivně pracovalo na vyztužení. Na paškál přišla hlavně příď, podlaha a záď, kde bylo ve snaze přidat tuhost i ubrat kilogramy aplikováno hojné množství výztuh. To přineslo nejen dostatečný odstup od nechtěných decibelů, ale také suverénnější jízdu a lepší stabilitu. Výrobce mluví o agilitě a dynamice, tento fenomén jsme u předchůdců nepozorovali. Změny se tedy zřejmě dočkáme i zde.

Naživo vše vypadá skvěle, mnohem lépe než na dvourozměrných fotkách, které nepostihují všechny půvaby novinky. A my se moc těšíme, až se tento elegantní objekt ukáže na evropských silnicích. Jenže si na to ještě počkáme, a to více než rok. Výroba totiž začne přesně za rok, ale prodej až uprostřed léta 2026, konkrétně v červenci. Jako by zpoždění Lexusu v plné elektrifikaci nebylo i bez toho už tak dost markantní. Zcela otevřenou otázkou také zatím zůstávají ceny. Ty zřejmě nezůstanou v tak příznivých hladinách, jako u současného modelu. Snad se cenotvorba udrží v rozumných mezích, protože jinak by tento krásný, technicky vybroušený, ovšem z elektromobilního hlediska spíše průměrný model mohl u zákazníků, zvyklých na dnes už běžný normovaný dojezd kolem 700 km a 800V architekturu, také propadnout. A to by byla škoda. Aktuálně už také víme, že do našeho regionu se z hybridů chystá jen slabší verze 300h v provedení FWD i AWD, zatímco donedávna k nám chodily naopak spíše ty silnější. Vše se tak bude lámat na ceně.

Technické parametry Lexus ES (2025) 350e

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 140 × 1 920 × 1 560 mm, 2 105 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon165 kW, 224 koní
Baterie77 kWh (72 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 530 km
Cena od
tisková zpráva
Diskuze ke článku
Michal Opluštil
Michal Opluštil
No jak je v článku, pokud bude cena odpovídat "prémii" ,tak parametrove to je teda mizérie 😕. To jsou úplně základní vykony a kapacity všech dospělých EV.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze