Lexus ES 300h Business Edition (2024)
test

Lexus ES 300h Business Edition (2024)

Nedoceněný, přitom dokonalý

Jediné dostupné provedení modelu ES jsme vzali do testu a prověřili, zda opravdu má na německé prémiové trio. Japonský luxusní dálniční křižník nás příjemně překvapil a je velká škoda, že není pro evropský trh určených více variant.

Kdo se alespoň trošku vyzná v modelových řadách značky Lexus, ten zcela jistě zná současnou generaci modelu ES. Ta je pro Evropany dostupná výhradně v hybridním provedení nesoucím označení 300 Hybrid. Jenže třeba v USA je na výběr varianta 250 či AWD. To je zde velká škoda, protože například pohon všech kol by se pro ES náramně hodil. Proč? To se dozvíte na řádcích níže. Jako první bych se ale věnoval designu, jenž je i po letech nestárnoucí a Lexusu ES stačil jen drobný facelift před dvěma lety, aby mu to i dnes slušelo. Do délky vůz měří skoro pět metrů, rozvor činí 2 870 mm a dokonale jej popisuje kombinace oblin s ladnými křivkami. S designem se asi neztotožní každý, ale tohle je Lexus, který hraje na eleganci a futurismus.

Technické parametry Lexus ES 300h (2023) F-Sport

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 975 × 1 865 × 1 445 mm, 1 740 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon160 kW, 218 koní, točivý moment: 221 Nm
Baterie? (0,9 kWh využitelná kapacita)
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od1 745 800 Kč

Někteří by mohli namítat, že je to přece jen uhlazenější a vylepšená Toyota Camry, jenže to je pravda jen částečně. Už model Camry je sice taktéž velmi schopným sedanem, ale tam kde Toyota končí, tam Lexus začíná. Je pravdou, že modely ES a Camry sdílí platformu a některé díly, ale Lexus vyrábí svá vozidla ve zcela jiné továrně a místo klasického bodového svařování využívá laser a lepení karoserie. Už to je zásadní technický rozdíl. Následně projde úpravou taktéž řízení, mnohé podvozkové komponenty a hlavně: „Lexus je o tichu“ – model ES je toho příkladem. Výrobce mu standardně dopřává extrémní porci odhlučnění, takže na silnici s velmi kvalitním asfaltem lze zažít ticho v kabině, které se dá měřit s Mercedesem-Benz třídy S.

Po usednutí do kabiny si troufám říci, že kdokoliv s výškou 190 cm a hmotností do 110 kg se zde bude cítit naprosto komfortně a útulně. Vpředu je místa dostatek ve všech směrech, a to navzdory tomu, že středový tunel je enormně široký. Skvělý dojem na mě dělají také materiály. Na tvrdý plast zde narazíte opravdu stěží. Vše je potaženo kůží, nechybí kontrastní prošívání a karamelový odstín kůže všude možně se mi osobně náramně líbil. Kvituji i přítomnost fyzických tlačítek nejen na středovém panelu, se kterými je radost pracovat. Jsou příjemné na dotek, reakce systému na jejich stisknutí je bleskurychlá a luxusním doplňkem jsou dnes málokdy vídané klasické hodiny s nápisem Lexus vedle displeje palubního systému. Už jen to dodává auru retra.

Přitom se posádka nemusí bát, že „retro“ by nastalo po jízdní, komfortní či výbavové stránce. Novinkou je zde omlazený infotainment, který dostal rychlejší procesor a větší obrazovku. To přináší lepší přehlednost, rychlejší reakce a vylepšenou grafiku. Chválím i vynikající hlasový asistent, jenž se neomezuje na pouhé nastavování základních věcí v menu, ale umí na vyžádání stáhnout třeba i okna. A jelikož model ES je taková menší limuzína, asi se nelze divit, že nejvíce komfortu a prostoru si užijí cestující na druhé řadě sedadel. V našem případě sice vůz nabízel skromnější výbavu Business Edition, ale kdo se nebojí připlatit, může mít vzadu mnohem tmavší boční okna a ve středové loketní opěrce kompletní ovládání prémiového audiosystému Mark Levinson plus klimatizace.

Nevýhodou je snad jen svažující se linie střechy, která nepřeje cestujícím s výškou přes 190 cm. Své udělá i mechanika střešního elektrického okna, takže pokud to půjde, berte vůz bez něj. Radost neudělá ani kufr, který je sice dostatečně objemný, jenže přes úzký vstupní otvor do něj nenaložíte nic rozměrnějšího. S pohonnými jednotkami je to pak v případě Lexusu ES až příliš snadné. Pod rozměrnou kapotou se nachází benzinový 2.5litrový atmosférický čtyřválec o výkonu 160 kW. Skoro až ikonický motor je vyhlášen spolehlivostí a ve spojení s hybridní technikou umí jezdit za hodnoty, které ukáží stejně velcí soupeři s naftovým dvoulitrem. Motor spolupracuje s planetovou převodovkou e-CVT a výkon jde v případě verze 300h na přední nápravu. Zájemci o čtyřkolku musí hledat v USA, oficiálně se sem Lexus ES 350h AWD nedováží.

Celkově jsem se za volantem modelu ES cítil naprosto dokonale. Auto nemá chybu a snad jen sníh a led budou překážkou v případě, že se řidič nechá unést skvělým jízdním projevem a přesným řízením. Využít každopádně můžete tři jízdní režimy, kdy v režimu Eco umí pohonná jednotka tzv „plachtit“. To je taktéž technická novinka, kterou předešlé modelové roky tohoto vozu nenabízely. Naopak v režimu Sport příjemně ztuhlo řízení a spalovací motor společně s elektromotorem ze sebe ždímal posledního koně výkonu. Mnohdy jsem se až nestačil divit, jak zábavné řízení a projev obecně auto dokáže nabídnout. Musím ale přiznat, že hodně dělaly použité pneumatiky, kterými byl typ Dunlop SP Sport Maxx 05. Držely vůz na místě, ať se dělo cokoliv, díky tomu jsem si mohl dovolit jízdní tempo, se kterým by měl problém leckterý sportovní model na špatně zvolených pneumatikách.

Své dělala i pohotovostní hmotnost, která se v případě testované verze pohyboval lehce nad 1,7 t. Lehkonohý sedan s hromadou luxusní výbavy a naprosto dokonalým jízdním projevem mi na konci týdne ukázal průměrnou spotřebu 6,1 l na 100 km. S vozem jsem přitom jezdil středně rychle, často jsem se pohyboval na dálnici a vzhledem k teplotám přes 30 °C byla pořád aktivní klimatizace na třetí až čtvrtý rychlostí stupeň. Maximem je pro verzi ES 300h rychlost 180 km/h a vůz s jejím dosažením nemá sebemenší problém. Potřeba je jen počítat s tím, že kdo se za volantem rozvášní, spotřeba mu může povyskočit až na 8 l na 100 km. Stále to ale není problém, protože palivová nádrž má v tomto případě objem 50 litrů.

S Lexusem ES neudělá chybu ani ten nejnáročnější. Jen je potřeba zapátrat v ceníku a sáhnout po ideálně vybavené verzi. Námi testovaná stojí bez akční slevy 1,5 milionu Kč a troufám si tvrdit, že vzhledem k výše uvedenému je Lexus ES silným (a nedoceněným) soupeřem pro BMW, Audi i Mercedes-Benz. Aktuálně je v nabídce šest výbavových verzí, kdy ta nejvyšší stojí takřka 1,9 milionu Kč. Jenže za tuto cenu již získáte například dokonalé Matrix LED světlomety „Blade Scan“, jež dokáží svítit o dost lépe než základní Bi-LED světlomety s průměrným výkonem. Chybět nebude ani elektrické nastavení zadních sedadel nebo sluneční clony vzadu.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

lexus-es-300h-2023
Klady
  • velmi dobrý jízdní projev
  • bohatá standardní výbava
  • vnitřní prostor
  • i po letech okouzlující vzhled
Zápory
  • v Evropě k dostání pouze s jednou motorizací
  • slabší výkon základních Bi-LED světlometů
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze