Lexus představil další elektromobil. Tentokrát v tradiční třídě ES

Kompletní představení
3
Lexus představil další elektromobil. Tentokrát v tradiční třídě ES
Fotografie: Lexus
  • Lexus představil novou generaci sedanu ES
  • Poprvé se stane i čistě bateriovým elektromobilem
  • Změní styl a nabídne technologické novinky

Lexus představil na autosalonu v Šanghaji osmou generaci svého sedanu Lexus ES. Ta mezigeneračně narostla o 165 mm, což je rozdíl půlky třídy, a s celkovou délkou se poprvé posunula za pětimetrovou hranici, konkrétně na 5 140 mm. Výrazně ale nabrala i do šířky (1 920/+55 mm), výšky (1 555/+110 mm) i rozvoru (2 950/+80 mm). Jako dosud zůstává u full hybridního pohonu, nyní ale díky své nové, univerzální platformě TNGA-K nabízí i čistě bateriový, elektrický pohon, přičemž v obou případech lze volit mezi pohonem předních nebo všech kol. Zatímco základní koncepce se nemění, design přijal dynamičtější jazyk s řadou elektrizujících detailů. Vůz nabídne i technologické novinky, například skrývající se dotykové spínače Hidden Tech.

Vnější křivky vyznávají nový designový sloh Clean Tech x Elegance, který stávající fluidní estetické tvary zjednodušil a okořenil špetkou rafinované dynamiky. Jak je nyní v módě, tvůrci dali přednost přesnému vyvážení proporcí před nekonečným kudrlinkováním detailů. Na karoserii tak ubylo oblin ve prospěch kontrastních křivek, překvapivých úhlů a výrazných vzduchových kanálů, ať už skutečných, či předstíraných. Rovněž základní tvary sedanu s vodorovným víkem už byly zřejmě překonány a silueta připomíná spíše fastback s odtrhovou hranou, což pomohlo i aerodynamice.

První dojem je jedinečný, proto se na něj novinka zaměřila a kouká na svět výraznými moduly obrysových a směrových světel ve tvaru stylizovaného „S“, pod nimiž se decentně skrývají samotné světlomety. Příď je také jediné místo, kde se liší vzhled čistě elektrické a hybridní verze; druhá jmenovaná se pozná podle decentní horizontální štěrbiny pro přívod vzduchu. Rovněž záď by si okolí nemělo s ničím splést díky výraznému světelnému podpisu s podsvíceným logem a dvěma moduly ve tvaru L u okrajů.

Uvnitř se rovněž v rytmu dnešní módy hodně uklízelo a kdo má rád zdobné barokní interiéry, měl by si raději koupit stávající generaci, k čemuž bude mít ještě dost příležitostí. Novinka totiž bude uvedena na evropský trh na jaře 2026 a finální specifikace i ceny pro starý kontinent oznámí automobilka později. I architekti Lexusu totiž naskočili na vlnu přímek, prostých linií, plovoucích, volně stojících displejů a tlačítkové diety. A nutno dodat také náhrady loga jménem značky, jejímž prostřednictvím je třeba hlavně čínským zákazníkům neustále vtloukat do podvědomí, kterouže z těch stovek značek, prodávaných na tamějším trhu, právě řídí.


Výsledkem je mnohem vzdušnější prostor, na němž se podílely i již zmíněné mohutné nárůsty vnějších rozměrů. Zásadní roli ale hraje subtilnější palubní deska, která předala svou někdejší roli hlavního komunikačního prostoru jiným částem v čele s obligátní dvojicí velkých displejů. Specialitou budou spínače Hidden Tech, umístěné přímo na palubce, které se rozsvítí a tím i odhalí teprve po aktivaci vozu, jinak zcela splývají s povrchem. Nabídnou však plný uživatelský komfort včetně haptické odezvy. Ovládání se nese v duchu konceptu Tazuna, který udržuje maximum řidičovy pozornosti na vozovce a kontrolní i ovládací prvky přesouvá do co nejméně rušivých pozic, k čemuž slouží i ovládání pohybem ruky či pouhého oka.

Pocity posádky vylepší řada novinek v čele s novými materiály v čele s vrstvenou bambusovou strukturou Bamboo Layering. Ta vznikla díky pokročilé tiskové technice a rafinovaně propouští světlo tak, aby spolu s ambientním osvícením vytvářela unikátní atmosféru. Podobný účel má i inovativní, reliéfní povrch použité koženky a hudbu s barvami má propojit pečlivé rozmístění reproduktorů soundsystému Mark & Levinson Surrond Sound a také lepší zvuková izolace dveří i bočních oken v akustickém provedení. Nechybí ani specialita, dosud vyhrazená vrcholné třídě LS, v podobně volitelných zadních sedadel s nastavitelným sklonem, přičemž to pravé bude možné proměnit v otoman a odsunout spolujezdcovo sedadlo zcela vpřed, aby nepřekáželo.

Pohonných jednotek bude celkem šest a jejich nabídka bude vybírána podle regionů. Hybridy vycházejí ze stávajícího Lexusu ES 300h a opět budou příčně uložené, dostanou však řadu zdokonalení. Exkluzivně pro západní Evropu vznikne opět Lexus ES 300h se známým atmosférickým čtyřválcem 2,5 l a předběžným systémovým výkonem 201 k. Na výběr bude mezi pohonem předních nebo všech kol prostřednictvím zadního elektromotoru e-Axle. Východnější trhy se pak dočkají silnější verze ES 350h o předběžném výkonu 247 k, opět s volbou mezi pohonem předních či všech kol.

A konečně dvě čistě elektrické verze 350e a 500e. První nabídne 224 koní plus pohon předních a druhá čtyřkolku s výkonem 343 k. Další parametry včetně kapacity baterie zatím Lexus nezveřejnil, známe ale udávaný dojezd čínských verzí podle tamější normy CLTC, který činí 685 a 610 km. Z neoficiálních zdrojů známe rovněž nejvyšší nabíjecí výkon 150 kW, který napovídá, že použitá technika má hodně společného s Lexusem RZ. Zajímavostí je nasazení dvou synchronních motorů s permanentním magnetem u čtyřkolky, místo obvyklejší řešení s jedním synchronním a jedním asynchronním, a také schopnost přelévat podle potřeby plynule sílu mezi oběma motory v poměru od 100:0 až po 0:100.

tisková zpráva
Diskuze ke článku
Daniel
Daniel
V čase ked BYD , Xpeng ,Zeekr a ďalší tlačia do prémie 1000V architektúru , baterky s kapacitou 100 a viac kWh s nabíjacími výkonmy 300-400kW a viac .... prísť do prémie s 70 či kolľko kWh a nabíjacím výkonom cca 2C je dosť odvážny počin... Niečo ako keby fc Dolné Zelenice napochodovalo na zápas prvej ligy....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze