Jak informoval server autos.yahoo.com na základě dat německé agentury Dataforce, která se specializuje na automobilový trh v Evropě, zejména na fleetový (firemní) sektor, duben přinesl překvapivé změny na trhu elektromobilů. Nejprodávanějším čistě elektrickým vozem se totiž stala Škoda Elroq, která zaznamenala 8 070 prodaných kusů. Z trůnu sesadila dříve dominantní Teslu Model Y, jejíž dubnový propad znamenal až devátou příčku.
Jak jistě víte, ale pro připomenutí a kontext, Elroq je postaven na platformě MEB koncernu Volkswagen, kterou sdílí s dalšími elektromobily, jako jsou ID.3, ID.4 a ID.7. Proč to zmiňujeme? Protože právě tyto modely tvoří kompletní čtveřici nejprodávanějších elektromobilů v Evropě za duben. Za Volkswagenem pak následovaly další elektrické novinky – Renault 5 a Kia EV3. Překvapivý pád postihl Teslu, která v dubnu prodala „jen“ 7 906 vozů napříč Evropou – Model Y přitom zaznamenal propad o více než 50 %. Zajímavostí je také vzestup čínského BYDu, který v dubnu prodal celkem 12 558 vozů, z toho 7 254 plně elektrických. Podle dat agentury JATO Dynamics, britské společnosti specializující se na analýzu dat v automobilovém průmyslu, dokonce BYD zaregistroval v dubnu více čistě elektrických vozů než Tesla. „Ačkoli rozdíl v měsíčních prodejích těchto dvou značek může být malý, dopad je obrovský. Jde o zlomový okamžik pro evropský automobilový trh – zejména když vezmeme v úvahu, že Tesla roky dominovala evropskému trhu s elektromobily, zatímco BYD zahájil oficiální prodej mimo Norsko a Nizozemsko teprve koncem roku 2022,“ poznamenal Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics.
Obliba spalovacích motorů klesá
Zatímco čistě elektrické vozy rostly meziročně o 28 %, ještě více se dařilo plug-in hybridům (+ 32 %), zejména BYDu Seal U, Volkswagenu Tiguan a Volvu XC60. Full-hybridy rostly o 13 %, nejvíce zaujala Toyota Yaris Cross a novinky Renaultu. „Čína není jen světovým lídrem v oblasti bateriových elektromobilů, její automobilky patří i ke globálním špičkám v plug-in hybridech. Aby na evropském trhu získaly pevnější postavení, reagovaly čínské značky na hrozbu cel tím, že se zaměřily na jiné typy pohonů – například plug-in hybridy,“ vysvětlil Munoz.
Naopak z dat vyplývá, že zájem o benzinová a naftová auta nadále klesá – benzinová o 9 %, naftová dokonce o 18 %.