Nissan se poté, co v srpnu 2023 ukončil výrobu minulé generace pro Evropu, vrací na trh s novou Microu. Ta byla původně ohlášena už na loňskou sezónu, představuje se však až letos. Nissan však před rokem kvůli výrazně sešrktal náklady na vývoj nových elektromobilů, některé věci tedy půjdou zřejmě teď pomaleji. Přinejmenším do doby, než automobilka sežene nového investora, který by jí pomohl odvrátit aktuálně hrozící krach. Automobilka nyní stále využívá synergií s Renaultem, s nímž je stále majetkově propojena, ačkoliv je vůlí obou stran toto spojení postupně ukončit. Takže nový Nissan Micra toho má hodně společného s novým Renaultem 5 Electric. Vlastně kromě designu a naladění úplně všechno.
Novinka totiž využila společnou elektrickou platformu AmpR Small, jejíž kariéru zahájil právě stylový malý Renault 5 a rozvine ji i praktičtější Renault 4. Vznikl tedy nový, moderní městský elektromobil s pohonem předních kol a výběrem ze dvou kapacit trakční baterie 40 nebo 52 kWh. Těžit bude z hlavní výhody tohoto technického fundamentu v podobě úsporného, osmipólového synchronního elektromotoru s cizím buzením, které umožňuje mnohem účinnější regulaci a také minimalizuje jízdní odpory při plachtění, což dále zvyšuje efektivitu.
Největší zbraní ovšem bude design, který se po trochu nemastných, neslaných minulých dvou generacích vrátil na červený koberec velkého stylu a odvahy. V automobilce si totiž dobře pamatují, jakým hitem se stala výrazná druhá generace, která ve své době udávala tón pro městská vozítka. Proto i novinka s pořadovým číslem šest hledí na svět výraznýma očima, které se vrátily ke kulatému tvaru, aspoň tedy díky LED segmentům na obou koncích auta. Ty určují denní i noční styl a vpředu maskují hlavní světelné moduly, které dostaly podobu jakýchsi řas na pomyslně zavřených očích. Výsledek každopádně působí originálně a přitom sympaticky.






Design pětidveřového hatchbacku, dlouhého necelé 4 metry, je však v jiných ohledech až nečekaně konzervativní, a to především ve srovnání s rozevlátým předchůdcem. Vidíme tak prakticky vodorovnou spodní hranu oken, kulaté výřezy blatníků a téměř plochou kapotu. A také dnes tak módní, opticky zkrácený zadní sloupek, doplněný opticky zamaskovanými klikami zadních bočních dveří, které prospívají vzhledu i aerodynamice, trochu méně už uživatelské vstřícnosti. Na výběr bude celkem šest barev, které bude možné kombinovat se dvěma barvami střechy (černou nebo šedou) v celkem 14 variantách. Stejně jako u Renaultu jsou zde standardem 18" kola, pro která je platforma optimalizovaná.
Výrobce, který zatím zveřejnil jen první střípky informací, mezi nimiž chybějí i kompletní technické údaje, zdůrazňuje prostorný interiér a kufr o základním objemu 326 litrů podle VDA. První zkušenosti s Renaultem 5 ovšem ukazují, že o dostatku prostoru lze hovořit jen v přední půlce auta, uvidíme tedy, zda si Nissan poradil s topologií lépe, podle profilu vozu by to tak klidně mohlo být. Stejně tak zní prohlášení o sice městském údělu, okořeněném agilitou, avšak i dostatku suverenity na dálnici. Tomu naopak věříme bez zaváhání, protože podvozek platformy AmpR s víceprvkovou zadní nápravou patří mezi velmi povedené kousky. A kdo by chtěl ještě více, bude mít k dispozici volbu ze čtyř jízdních režimů.
Interiér jsme zatím spatřili na jediné fotce a několika letmých záběrech teaseru, zdá se, že nabídne rovněž dostatek distingovaného designu, i když samozřejmě v rámci maximální unifikace s Renaultem, od nějž už známe většinu ovladačů i třeba volant. K mání každopádně budou tři různé styly, ambientní osvětlení se 48 barvami a rozsáhlá komfortní i bezpečnostní výbava, včetně velké konektivity a operačního systému Google Automotive. Díky němu tak bude možné využívat třeba výhod podrobných googlovských map a hlasového ovládání, a to i bez připojeného mobilu. Chybět samozřejmě nebudou ani dnešní nezbytnosti typu aplikace, širokých možností práce s médii a také obchodu s dalšími programy. O uši se dobře postará muzika Harman Kardon, poznávacím znamením bude uvnitř decentní motiv hory Fuji, který se objeví na několika místech.
K mání budou, stejně jako u Renaultu 5, dvě pohonné jednotky o výkonech 122 nebo 150 koní (225 nebo 245 Nm), přičemž baterie by se měla naplnit z 15 na 80 % SoC za půl hodiny díky rychlonabíjení 80, respektive 100 kW (menší, respektive větší baterie). Pomalé nabíjení bude třífázové 11 kW, kabely k němu si schováte do speciální přihrádky pod podlahou zavazadelníku, což jinými slovy znamená, že na frunk bychom se těšili marně. I zde nacházíme ve standardu tepelné čerpadlo pro všechny verze a v nabídce i rozhraní V2L.
