10 výrobců elektromobilů, kteří budou letos dominovat prodejům. Mnohé asi neznáte

10 výrobců elektromobilů, kteří budou letos dominovat prodejům. Mnohé asi neznáte
Fotografie: ČEZ
  • Odhadům světových prodejů dominuje s velkým náskokem Tesla
  • Německé automobilky se v odhadech do první světové desítky vůbec nedostaly
  • Produkce čínských automobilek roste, některé nejsou v Evropě ani známé

Největším automobilovým trhem na světě je bezesporu Čína. Podle údajů ze serveru cleantechnica.com je tomu stejně i v segmentu elektromobilů. Prodejům samozřejmě bude dominovat Tesla, ale šlapou jí na paty mnozí čínští výrobci. Níže naleznete žebříček výrobců v pořadí podle odhadů celosvětových prodejů. Pro Evropana je to seznam přinejmenším exotický.

1. Tesla (USA): až 500 tisíc prodaných kusů

Ryzí elektromobilka se poprvé dostala do veřejného povědomí v roce 2008, kdy začala s výrobou svého prvního sportovního elektromobilu Tesla Roadster. V současnosti tvoří nabídku firmy sedan Model S, SUV Model X a nejnovější přírůstek Model 3, který se nedávno začal prodávat také v Evropě. S příchodem cenově dostupnějšího Modelu 3 chce Elon Musk dále zvyšovat produkci. První dodávky Modelu 3 se ale neobešly bez komplikací a doručování předobjednávajícím nabírá velké zpoždění. Tesla také chystá další modely, třeba Model Y nebo novou verzi Roadsteru.

Tesla Model 3

2. BAIC (Čínská lidová republika): až 250 tisíc prodaných kusů

Čínská automobilka BAIC byla založena v roce 1988. Státní podnik BAIC vyrábí také spalovací auta ve spolupráci s jihokorejskou automobilkou Hyundai a s německou automobilkou Daimler. Stěžejním elektrickým modelem automobilky je BAIC EC. Auto dlouhé 3 372 mm je určeno hlavně pro jízdu do města, což je jasně patrné na jeho parametrech. Výkon elektromotoru činí jen 30 kW, dojezd pak má hodnotu žalostných 180 kilometrů. Vůz zvládá jízdu rychlostí maximálně 100 km/h. Loni uvedený elektrický hatchback připomínající svou vizáží crossovery těží z prodejů na domácím čínském trhu, kde jsou aktuálně vozy s elektrickým pohonem hojně podporovány vládou.

BAIC EC 180

3. BYD (Čínská lidová republika): až 230 tisíc prodaných kusů

Automobilka BYD z jihočínského Šen-čenu je v Evropě známá především pro své dřívější modely, které zcela neskrývaně kopírovaly vozy známějších značek. Stěžejním modelem je SUV Tang, jež ve své první generaci přímo vycházelo z vozu BYD e6. První Tang byl dostupný pouze jako plug-in hybrid. S kombinovaným výkonem soustavy celých 505 koní neměl Tang problém se zrychlením z nuly na sto za 4,9 sekundy, čímž se stal do té doby nejvýkonnějším čínským produkčním vozem. Mnohem zajímavější je však nově představená, čistě elektrická verze jménem BYD Tang EV600 s 82,8kWh baterií. Ta umožňuje vozu papírový dojezd 600 km, což znamená přes 500 km reálného dojezdu.

BYD Yuan

4. Nissan (Japonsko): 150 tisíc prodaných kusů

Nissan je japonská automobilová značka, jejíž původní název zněl Datsun. V dnešní době patří mezi jedny z nejproduktivnějších a zároveň největších značek v Japonsku. Do elektromobilního světa vstoupil Nissan modelem Leaf. S ním dosáhla automobilka velkého úspěchu. V současné době je na trhu již druhá generace. Leaf patří mezi stálice v prodejích elektromobilů a jedná se o jeden z nejúspěšnějších elektromobilů vůbec. Elektromobil Nissan Leaf se 40kWh baterií dojede až 270 km. Nedávno byla představena verze e+ s baterií o kapacitě 60 kWh a dojezdem více jak 360 kilometrů.

Nissan Leaf

5. Renault (Francie): 120 tisíc prodaných kusů

Většinu prodaných elektromobilů značky Renault tvoří model ZOE. Ten vychází ze stejné platformy jako Nissan Leaf. Jen v roce 2017 prodal Renault 35 tisíc elektromobilů. Zároveň byl Renault lídrem evropského trhu s elektromobilitou, v roce 2017 s podílem přes 26 procent. ZOE má výkon elektromotoru 68 kW u základní verze R90, případně 80 kW u silnější verze R110. Akumulátor má kapacitu 41 kWh, ale dobíjení je bohužel možné pouze výkonem 22 kW. Poptávka po tomto hatchbacku stále roste. Automobilka nabízí v rámci projektu čisté mobility Zero Emission také elektrické modely Kangoo Z.E., Fluence Z.E. nebo miniauto Twizy.

Renault Zoe (2018)

6. Hyundai (Jižní Korea): 100 tisíc prodaných kusů

Ambiciózní korejská automobilka Hyundai je mezi výrobci elektromobilů stále ještě nováčkem. Se svým modelem Ioniq Electric, představeným v roce 2016, nám ale ukázala, že to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Ioniq se nabízí se třemi možnostmi pohonu: čistě elektrickým, hybridním a plug-in hybridním. V současnosti se chystá modernizace modelu Ioniq a na trh vstoupilo také čistě elektrické SUV Kona EV. Elektrická Kona se nabízí se dvěma verzemi baterie: menší s kapacitou 39,2 kWh a dojezdem kolem 350 km nebo větší s kapacitou 64,2 kWh a dojezdem až 500 km. Se svou elektrickou flotilou má automobilka velké ambice zahýbat se světovými prodeji.

Hyundai Kona EV

7. Chery (Čínská lidová republika): 95 tisíc prodaných kusů

Automobilka Chery byla založena v roce 1997 a je jedním z největších čínských výrobců automobilů. V roce 2016 prodala přes 700 tisíc vozů a 100 tisíc z nich bylo vyvezeno do světa. Chery je hodně aktivní také v Evropě a na evropských autosalonech, kdy třeba ve Frankfurtu představila pár svých modelů. Chery hodlá na starém kontinentu nabízet elektrifikovaný model Exeed TX, který představila ve formě předprodukčního prototypu loni v září právě ve Frankfurtu. Kompaktní elektrifikované SUV se objeví ve třech provedeních: jako hybrid včetně plug-in verze a coby čistý elektromobil. Plug-in hybrid přijde jako první s pohonem všech kol.

Chery Exeed

8. JMC (Čínská lidová republika): 90 tisíc prodaných kusů

Čínská automobilka JMC neboli Jiangling byla založena v roce 1952. Je známá především produkcí malých městských elektromobilů. Výrobce velmi úzce spolupracuje s Fordem, zejména v segmentu pick-upů. Právě s Fordem aktuálně vyvíjí elektrický pick-up postavený na bázi Fordu Ranger. Tento elektrický pick-up by měl mít baterii o kapacitě 58 kWh. Díky tomu by mohl být zajímavý také pro americký trh, kde jsou pick-upy velmi populární.

JMC E300

9. JAC (Čínská lidová republika): 85 tisíc prodaných kusů

Tato automobilka na vývoji elektromobilů začala úzce spolupracovat s Volkswagenem, konkrétně s koncernovou značkou SEAT. Prvním výsledkem by mělo být elektrické SUV, které vychází z modelu JAC iEV7S. Podle fotografií, které unikly z čínského patentového úřadu, má nové auto vzhled nápadně připomínající vozy SEAT. Výchozí model JAC iEV7S je crossover dlouhý 4 135 mm s rozvorem 2 490 mm. O pohon se postará elektromotor o výkonu 85 kW. Akumulátor s kapacitou 39 kWh slibuje papírový dojezd 280 až 350 km. Automobilka však vyvíjí také své vlastní modely. Jedním z posledních důkazů je kompaktní elektrický sedan JAC iEV A50, který si odbyde svojí oficiální premiéru v dubnu na autosalonu v Pekingu.

JAC iEv50

10. Hawtai (Čínská lidová republika): 80 tisíc prodaných kusů

Tato automobilka překvapila v roce 2018, kdy prodala více jak 50 tisíc svých elektromobilů. Nejznámějším a nejprodávanějším elektrickým modelem značky je Hawtai EV160. Automobilka byla založena v Číně v roce 2000 jako soukromá automobilová společnost s výzkumným a vývojovým centrem v Pekingu a dvěma výrobní závody v Ordosu, ve Vnitřním Mongolsku, a Rongchengu, v provincii Šan-tung. Současná roční výrobní kapacita společnosti Hawtai činí 350 tisíc vozidel a v plánu jsou také další elektrické modely.

Hawtai xev260
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze