Prodeje Tesly: mezikvartální propad o 100 000 aut, akcie letí dolů

27
Prodeje Tesly: mezikvartální propad o 100 000 aut, akcie letí dolů
Fotografie: Tesla
  • Tesla zveřejnila prodejní výsledky za první čtvrtletí 2024
  • Jsou tak špatné, že překonaly nejčernější odhady
  • Výrobci zbylo téměř 47 tisíc neprodaných aut na skladě

Zdá se, že dlouhodobé problémy automobilky Tesla vyústily v malou prodejní katastrofu. Dnes totiž zveřejnila zprávu za první čtvrtletí letošního roku, která se rovná malé explozi. Prodeje totiž zůstaly daleko za nejkonzervativnějšími odhady a dokonce hluboce podstřelily i obvykle poměrně přesné predikce Wall Streetu. Ten ještě počátkem březnu odhadoval, že automobilka dodá 470 000 aut, což by byl mírný pokles oproti rekordními posledním kvartálu 2023, kdy Tesla vyexpedovala 484 507 aut. V posledních týdnech se však odhady zpřesňovaly směrem dolů a těsně před zveřejněním oficiálních čísel činily 431 000, což by znamenalo mírný meziroční růst.

A skutečně, z výroby bylo odesláno v prvním letošním kvartále 433 371 aut, což vypadá jako slušné číslo. Jenže k zákazníkům odešlo jen 386 810 vozů, což znamená, že jich téměř 47 tisíc skončilo na skladě. A to je špatná zpráva pro akcionáře i samotnou automobilku. Jde totiž o krystalický důkaz, že o Tesly přestává být zájem. Zatímco ostatním automobilkám prodeje elektromobilů rostou, Tesle se děje pravý opak a klesá ji tak tržní podíl. Automobilka přispěchala s vysvětlením, že za obrovský propad mohou vnější okolnosti včetně krize v Rudém moři a útoku ekoteroristů na Gigafactory Berlin a svou roli sehrál i náběh faceliftovaného Modelu 3. Jenže tyhle důvody nevysvětlují propastný rozdíl mezi výrobou a odbytem. Zdá se, že automobilku čekají změny, protože dosavadní autokratický způsob jejího řízení a spoléhání na vyvolávání cenových válek místo seriózního marketingu zjevně přestávají fungovat.

Akcie Tesly, již od počátku roku těžce zkoušené rozporuplnými zprávami o ekonomických výsledcích, na něž zareagovaly od počátku roku 30% poklesem, se v reakci na zveřejněnou zprávy propadly skokově o dalších sedm procent ještě před začátkem obchodování. Po jeho zahájení se dobré zprávy pro automobilku rovněž čekat nedají.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 3. 4. 08:26
Podle mě na tom poklesu není nic zvláštního. BYD měl taky velký pokles. A kde berete infromace, že ostatním výrobcům se daří prodávat více EV? Myslím si, že koncern na tom taky není zrovna růžově.
Ondřej Tesařík
Ondřej Tesařík
Prostě EV konkurence přibývá a bude hůř. Nakonec to skončí tak, že jednoho dne dokonce začnou naslouchat i svým zákazníkům..😀.
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Rizikem Tesly je, že má jen 4 modely a většinu prodejů dělají dva. Navíc model S je už 12 let starý a potřeboval by víc než jen facelift. Platforma je asi ok, ale třeba adaptivní tlumiče, by kupci v této cenové kategorii ocenili, jako jeden příklad za všechny. A nová kastle, nové tvary by se taky hodily. Retooling ve fabrice by se dal využít k zefektivnění výroby, nasazení gigapressu i na model S atd. Jenže Tesla zatím investovala jen do expanze výroby. Už to přestává být start up a rychle rostoucí firma a ta jak píšete potřebuje jiný přístup managementu.
Dini Dini
Dini Dini
Nedělal bych z toho závěry. Problém ještě nastane, až nynější majitelé nekoupí další. A pár jich bude, nedivil bych se kdyby to bylo 50%. Přece jen jsme early adopters, rádi zkoušíme a Tesla už nám nemá co nabídnout. Ale to jsou jen problémy k řešení, nic fatálního.

Jen na 20mio/ rok to už moc nevypadá....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze