Tesla vloni zažívala rychlý růst prodejů a prolamování nejrůznějších rekordů; Model Y byl v jednu chvíli dokonce vůbec nejprodávanějším autem na světě napříč kategoriemi. Bylo to způsobeno cenovou válkou, kterou Elon Musk rozpoutal bez ohledu na marže i mínění zákazníků, kteří si Teslu koupili dříve a jimž sebrala den ze dne značnou část ceny jejich ojetého auta. Ostatně právě proto ukončilo spolupráci s automobilkou hned několik velkých autopůjčoven, které provozovaly statitisíce amerických elektromobilů.
Jenže po slevovém opojení přichází kocovina; ceny se vydaly opět vzhůru a podle Reuters se očekává zpráva za první čtvrtletí s velmi slabými výsledky. Prodeje Tesly by sice měly dále růst, ovšem výrazně pomaleji oproti celému trhu; odhady hovoří o tříprocentním posunu Tesly vůči patnáctiprocentnímu růstu elektromobilního trhu v USA. V Kalifornii, což je pro Teslu největší trh, její prodeje ve čtvrtém čtvrtletí 2023 dokonce poklesly. Ostatně akcie automobilky se od počátku roku propadly téměř o 30 % a kromě jiného připravily Muska o pozici nejbohatšího člověka planety.
Ze spotřebitelského průzkumu, provedeného společností Caliber, vyplynula další znepokojivá fakta. Podíl zákazníků, zvažujících nákup Tesly (considering score), se totiž od listopadu 2021 do února 2024 snížil ze 70 na 31 %, z toho jen letos v jednu o osm procentních bodů, zatímco německé automobilky Audi, BMW a Mercedes-Benz si za stejné období polepšily na 44–47 %. Podle společnosti je velice pravděpodobné, že k dramatickému poklesu přispěla osobnost Elona Muska, s nímž má podle průzkumů spojenou automobilku 83 % Američanů. Vadí zejména čím dál vyhraněnější Muskovy politické postoje, mířící až k ultrapravicovým postojům a vedoucí k antisemitským či transfobním veřejným výrokům.
Nejsou to jediné důvody, proč se zákazníci od Tesly odvracejí; podle analytiků je děsí i absence cenově dostupných nových modelů, sílící konkurence a pokles ekonomické výkonnosti automobilky. Od reality čím dál odtrženější Musk sice i tentokrát přispěchal s vysvětlením, že Tesla za nic nemůže a pokles prodejů zavinil růst úrokových sazeb, ovšem doby, kdy jeho dětský úsměv strhával masy, zdá se končí. Zatímco v těžkých počátcích za Teslu bojoval jako lev a když svůj těžký boj vyhrál a uvedl na trh technicky pokročilé elektromobily, jejichž efektivitě se dodnes málokdo vyrovná, sklidil zasloužený obdiv. Stejně jako v době, kdy prezentoval elektromobil jako zbraň proti ničení klimatu. Nyní se však pro čím dál větší počet lidí stává toxickým dinosaurem bez sebereflexe, pohrdajícím humanismem a zřejmě i lidmi obecně.
Automobilek, které povstaly z ničeho, zazářily a pak padly do popela spolu se svým zakladatelem, který neuměl včas odejít, známe z historie stovky. Tesla se zřejmě blíží ke křižovatce, na níž zřejmě bude muset zvolit ten správný směr. A představa, že správně odbočí pod Muskovým vedením, začíná být čím dál více iluzorní.