Psal se rok 1992, když byla založena česká automobilka Kaipan. Momentálně nabízí pět modelů a jeden z nich je čistý elektromobil. Jmenuje se Kaipan 415 a za jeho vznikem nestojí pouze Kaipan. Na autě spolupracovala ISOTRA a VŠB-TU Ostrava. Elektromobilem se Kaipan začal zabývat už v roce 2009.
Prototyp Kaipan 415 je postaven na zkrácené platformě. Vznikl kvůli rostoucí konkurenci, jako je Renault Twizy či Aixam. Platforma musela projít i optimalizací pro implementaci elektrického pohonu. Ten dokáže Kaipan rozpohybovat na 40 km/h, a to díky pohotovostní hmotnosti jen 350 kilogramů.
Pohonná jednotka elektrického modelu je realizována soustavou vodou chlazeného synchronního elektromotoru s permanentními magnety s výkonem 4 kW. Okruh vodního chlazení byl realizován pomocí elektricky napájeného vodního čerpadla. Chladí také obvody elektroniky. Rozměrově je na tom Kaipan 415 následovně: délka 3 150, šířka 1 550 a výška 1 200 milimetrů. Jedná se o dvoumístný elektromobil, který však můžete řídit už od patnácti let. Dojezd na jedno nabití je velmi závislý na hmotnosti pasažérů či zavazadel. Automobilka uvádí, že jde o 40–80 kilometrů.
Jedná se o prototyp, avšak v současné době pokračuje vývoj a Kaipan pracuje na modelu s názvem Kaipan E. Ten by se měl ukázat i v běžné produkci, pokud o něj bude zájem. Kaipan si však nehrál jen s modelem 415. Vznikl i prototyp Kaipan VoltAge, který nabízel dojezd 240 kilometrů. Experimentovalo se také s vodíkovým pohonem či modelem VoltAge R, který měl k dispozici i malý benzinový motor. Ten fungoval jako prodlužovač dojezdu, což jsme donedávna znali například z BMW i3 REx.