Znáte Kaipan? I tato česká automobilka má elektromobil. A zajímavé plány k tomu

2
Znáte Kaipan? I tato česká automobilka má elektromobil. A zajímavé plány k tomu
  • Elektromobil od automobilky Kaipan můžete řídit od 15 let
  • Dojezd jde dle hmotnosti pasažérů a zavazadel od 40 do 80 kilometrů
  • Maximální rychlost činí 40 km/h

Psal se rok 1992, když byla založena česká automobilka Kaipan. Momentálně nabízí pět modelů a jeden z nich je čistý elektromobil. Jmenuje se Kaipan 415 a za jeho vznikem nestojí pouze Kaipan. Na autě spolupracovala ISOTRA a VŠB-TU Ostrava. Elektromobilem se Kaipan začal zabývat už v roce 2009.

Prototyp Kaipan 415 je postaven na zkrácené platformě. Vznikl kvůli rostoucí konkurenci, jako je Renault Twizy či Aixam. Platforma musela projít i optimalizací pro implementaci elektrického pohonu. Ten dokáže Kaipan rozpohybovat na 40 km/h, a to díky pohotovostní hmotnosti jen 350 kilogramů.

Pohonná jednotka elektrického modelu je realizována soustavou vodou chlazeného synchronního elektromotoru s permanentními magnety s výkonem 4 kW. Okruh vodního chlazení byl realizován pomocí elektricky napájeného vodního čerpadla. Chladí také obvody elektroniky. Rozměrově je na tom Kaipan 415 následovně: délka 3 150, šířka 1 550 a výška 1 200 milimetrů. Jedná se o dvoumístný elektromobil, který však můžete řídit už od patnácti let. Dojezd na jedno nabití je velmi závislý na hmotnosti pasažérů či zavazadel. Automobilka uvádí, že jde o 40–80 kilometrů.

Jedná se o prototyp, avšak v současné době pokračuje vývoj a Kaipan pracuje na modelu s názvem Kaipan E. Ten by se měl ukázat i v běžné produkci, pokud o něj bude zájem. Kaipan si však nehrál jen s modelem 415. Vznikl i prototyp Kaipan VoltAge, který nabízel dojezd 240 kilometrů. Experimentovalo se také s vodíkovým pohonem či modelem VoltAge R, který měl k dispozici i malý benzinový motor. Ten fungoval jako prodlužovač dojezdu, což jsme donedávna znali například z BMW i3 REx.

Diskuze ke článku
Martin
Jedno z nejošklivějších aut na trhu dostane verzi na baterky. No tak to jim budou zákazníci trhat ruce. Měli alespoň předělat Kaipan 47, ne tuhle hrůzu.
Mirek
Vzhled Kaipanu vycházejícího z Lotus 7 byl OK. Pro fandy proč ne. Karoserie jeho následovníků se patrně inspirovala u pouťových atrakcí (Labuť??? ) a upřímně si nedovedu představit, že někdo dobrovolně a bez studu toto auto řídí na veřejnosti. Počin na poli elektromobilů už považuji jen za úsměvný úlet, který věřím nikdo nemůže myslet vážně.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze