Znáte Kaipan? I tato česká automobilka má elektromobil. A zajímavé plány k tomu

Znáte Kaipan? I tato česká automobilka má elektromobil. A zajímavé plány k tomu
2
  • Elektromobil od automobilky Kaipan můžete řídit od 15 let
  • Dojezd jde dle hmotnosti pasažérů a zavazadel od 40 do 80 kilometrů
  • Maximální rychlost činí 40 km/h

Psal se rok 1992, když byla založena česká automobilka Kaipan. Momentálně nabízí pět modelů a jeden z nich je čistý elektromobil. Jmenuje se Kaipan 415 a za jeho vznikem nestojí pouze Kaipan. Na autě spolupracovala ISOTRA a VŠB-TU Ostrava. Elektromobilem se Kaipan začal zabývat už v roce 2009.

Prototyp Kaipan 415 je postaven na zkrácené platformě. Vznikl kvůli rostoucí konkurenci, jako je Renault Twizy či Aixam. Platforma musela projít i optimalizací pro implementaci elektrického pohonu. Ten dokáže Kaipan rozpohybovat na 40 km/h, a to díky pohotovostní hmotnosti jen 350 kilogramů.

Pohonná jednotka elektrického modelu je realizována soustavou vodou chlazeného synchronního elektromotoru s permanentními magnety s výkonem 4 kW. Okruh vodního chlazení byl realizován pomocí elektricky napájeného vodního čerpadla. Chladí také obvody elektroniky. Rozměrově je na tom Kaipan 415 následovně: délka 3 150, šířka 1 550 a výška 1 200 milimetrů. Jedná se o dvoumístný elektromobil, který však můžete řídit už od patnácti let. Dojezd na jedno nabití je velmi závislý na hmotnosti pasažérů či zavazadel. Automobilka uvádí, že jde o 40–80 kilometrů.

Jedná se o prototyp, avšak v současné době pokračuje vývoj a Kaipan pracuje na modelu s názvem Kaipan E. Ten by se měl ukázat i v běžné produkci, pokud o něj bude zájem. Kaipan si však nehrál jen s modelem 415. Vznikl i prototyp Kaipan VoltAge, který nabízel dojezd 240 kilometrů. Experimentovalo se také s vodíkovým pohonem či modelem VoltAge R, který měl k dispozici i malý benzinový motor. Ten fungoval jako prodlužovač dojezdu, což jsme donedávna znali například z BMW i3 REx.

Diskuze ke článku
Martin
Jedno z nejošklivějších aut na trhu dostane verzi na baterky. No tak to jim budou zákazníci trhat ruce. Měli alespoň předělat Kaipan 47, ne tuhle hrůzu.
Mirek
Vzhled Kaipanu vycházejícího z Lotus 7 byl OK. Pro fandy proč ne. Karoserie jeho následovníků se patrně inspirovala u pouťových atrakcí (Labuť??? ) a upřímně si nedovedu představit, že někdo dobrovolně a bez studu toto auto řídí na veřejnosti. Počin na poli elektromobilů už považuji jen za úsměvný úlet, který věřím nikdo nemůže myslet vážně.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze