Příval nových elektromobilů neustává a nedílnou součástí našeho podrobného testování každého z nich je test nabíjení. Do redakce se nám dostalo první elektrické SUV od Volkswagenu, model ID.4, se kterým má výrobce velké ambice. Stojí na stejné podvozkové platformě jako již testovaný menší sourozenec ID.3, který jsme testu nabíjení podrobili ve verzi se střední i větší baterií s využitelnou kapacitou 77 kWh (82 kWh celkově). Tuto baterii má v útrobách i ID.4 v testované verzi s pohonem zadních kol. Shodný je i maximální výkon nabíjení 125 kW a palubní nabíječka s výkonem 11 kW. V testu ověříme, zda je nabíjecí křivka i čas stejný jako u ID.3, nebo náš čeká nějaké překvapení.
Test nabíjení VW ID.4
Volkswagen ID.4 bude v mnoha případech sloužit jako primární rodinný vůz a lze očekávat, že s ním část majitelů budou chtít častěji vyrážet i na delší trasy. A i když drtivá většina nabíjení elektromobilů probíhá pozvolně například v noci, nastanou situace, kdy budete potřebovat energii doplnit co nejrychleji, například právě na dálkové trase. Jak si v této disciplíně tedy ID.4 vede? Vyzkoušeli jsme to na Hyperchargeru Pražské energetiky v pražských Štěrboholech o maximálním výkonu 150 kW, což je více, než dokáže přijmout auto.
Volkswagen ID.4 Pro Performance (77 kWh)
Rozměry | 4 584 × 1 852 × 1 612 mm, 2 124 kg |
---|---|
Výkon | 150 kW |
Baterie | 82 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 506 km (WLTP) |
Volkswagen měl na nabíjení ideální podmínky. Bylo slunečno, s teplotou 16 °C a s autem jsme předtím jezdili po dálnici i městě, baterie tak byla zahřátá. Zároveň tyto podmínky byly ideální i vzhledem ke spotřeba auta, která se po téměř 500 kilometrech v kombinovaném provozu po dálnici, městě i okresních silnicích ustálila na hodnotě 18,2 kWh na 100 km, celkový reálný dojezd tak činí 423 kilometrů. K nabíjecí stanici jsme dorazili s pouhými 3 % a téměř okamžitě po připojení se auto začalo nabíjet maximálním nabíjecím výkonem.
Maximální nabíjecí výkon, kterého jsme dosáhli, činil přes 126 kW, tedy o trochu více, než je výrobcem deklarované maximum. Auto bylo v době nabíjení vypnuté a s deaktivovanou klimatizací, odchylka tedy nemůže být způsobena odběrem energie ve voze. Nabíjecí křivka je totožná s tou, kterou jsme zaznamenali u ID.3, u které jsme vlivem vyšší úrovně počátečního nabití a chladnější baterie dosáhli o několik kW nižšího maximálního výkonu. Vysoký nabíjecí výkon přes 110 kW si ID.4 drží do zhruba 40 %, poté výkon padá na hodnoty kolem 100 kW, kde se ustálí až do 50 % nabití, kterého jsme dosáhli už za 19 minut, při této úrovni nabití by už ID.4 ujela více než 200 reálných kilometrů. Poté nabíjecí výkon plynule a postupně klesá až k 65 kW u 70 % nabití, kde se drží až do 80 %. Na tuto úroveň se auto nabilo za zhruba 38 minut a při 80 % ujede ID.4 už více než 340 reálných kilometrů. Ještě v 85 % má vůz výkon nabíjení přes 50 kW, poté ale již doporučuji jej od nabíjení odpojit a pokračovat v cestě, jelikož nabíjecí výkon posléze výrazněji padá, stále se ale drží kolem 30 kW. Kompletní nabití ID.4 Tour z 3 % na 99 % tak zabere prakticky rovnou hodinu, což je slušná hodnota.
Z 3 % do | Délka nabíjení | Reálný dojezd při naměřené kombinované spotřebě |
---|---|---|
30 % | 11 minut | 128 km |
50 % | 19 minut 15 vteřin | 214 km |
70 % | 31 minut | 300 km |
80 % | 38 minut 20 vteřin | 342 km |
90 % | 48 minut | 385 km |
99 % | 60 minut 30 vteřin | 427 km |
Volkswagen bohužel v průběhu nabíjení na displeji infotainmentu ani na displeji před řidičem neukazuje nabíjecí výkon ani další parametry nabíjení. Je vidět pouze procentuální stav nabití a čas ukončení nabíjení, které reflektuje nastavený limit (lze nastavit 50 až 100 %). Volkswagen oznámil, že během letošního roku doručí majitelům aut over-the-air update zrychlující maximální výkon nabíjení, lze tak očekávat, že zejména v nižších úrovních nabití se ještě rychlost nabíjení citelně zlepší.
Neekologicky nesmysl, ktery sobecky prevadi znecisteni z jednoho mista (mesto, silnice) do jineho (elektrarna). Nemluve o bateriich.
Az to budou nasilim politici vynucovat (zakony), dohromady s vynucenim konce uhli, ropy a plynu, jedina varianta v tom mnozstvi bude jadro. Opet cil ruznych ekosracu.
Takze totalnim pokrivenim trhu (minimum lidi si dnes koupi elektrovuz) a naslednym prudkym zdrazenim elektriny se vse velmi prodrazi a bude inflace.
Nasledne triliardy plynouci z dane benzin/nafta se uplatni na elektrovozy. Jenze to nepomuze,vetsina lidi nema na eletrovuz. Bud zkrachuji tisice lidi z pujcek (ktere zdrazi) nebo hura na stromy a chodit pesky!
Diky ekokreteni!