Jak rychle se nabíjí Volkswagen ID.3 Tour s největší baterií? Zjistili jsme to

2
Jak rychle se nabíjí Volkswagen ID.3 Tour s největší baterií? Zjistili jsme to
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Dosáhli jsme nejvyššího výkonu 122 kW
  • Z 10 % na 50 % se auto nabije za méně než 18 minut
  • Na reálných 300 kilometrů se z 10 % auto nabije zhruba za 33 minut

Pravidelně pro vás testujeme nabíjení nových elektromobilů a jednou z nejočekávanějších novinek je Volkswagen ID.3. Ten jsme již našim redakčním testem rychlosti nabíjení na Hyperchargeru prohnali minulý rok, šlo ale o verzi se střední velikostí baterie s využitelnou kapacitou 58 kWh a maximálním výkonem nabíjení 100 kW. Pokud však někdo potřebuje auto na delší trasy, nabízí Volkswagen od letošního roku také verzi ID.3 Tour s největší baterií s využitelnou kapacitou 77 kWh (82 kWh celkově), která má i vyšší maximální výkon nabíjení, a to 125 kW. Právě tuto verzi si otestujeme tentokrát.

Volkswagen ID.3 Tour – test nabíjení

Verze ID.3 Tour má v útrobách stejnou baterii jako například Škoda Enyaq iV 80 nebo Volkswagen ID.4 Pro. Vzhledem k tomu, že jde o menší a nižší auto, ale dosahuje lepšího dojezdu. Jak jsme se přesvědčili, auto má pohodlně 500 kilometrů reálného dojezdu a dojezd na dálnici pak atakuje hodnotu 400 kilometrů. I když většina nabíjení elektromobilů probíhá pozvolně například v noci, nastanou situace, kdy budete potřebovat energii doplnit co nejrychleji, například na dálkové trase.

Volkswagen ID.3 Tour jsme měli zapůjčený v elegantní verzi se zlatými doplňky na kolech a bílo-hnědým interiérem

A přesně takový případ jsme se rozhodli otestovat v rámci našeho standardizovaného testu. Opět jsme testovali v Praze na nabíjecí stanici od PRE v Holešovicích. Níže přinášíme nabíjecí křivku, komentář i tabulku nabíjecích časů včetně přepočtu na reálný dojezd na základě kombinované spotřeby 19 kWh na 100 km, které jsme dosáhli při testování.

Volkswagen ID.3 jsme nabíjeli za slunečného dne při teplotě kolem 15 °C a k nabíjecí stanici jsme přijeli s 9 % nabití. S autem jsme ale předtím jezdili jen po městě, baterie tak nebyla zahřátá dálniční jízdou tak v případě testu verze ID.3 s menší baterií. Jak je ale z hodnot vidět, výkon nabíjení to nijak neovlivnilo a auto se začalo nabíjet ihned prakticky maximálním výkonem.

Zajímavostí je, že 82kWh baterie má výrazně nižší napětí než menší 62kWh verze. Zatímco ta měla i při takřka úplném vybití napětí přes 400 V, nyní testovaná 82kWh verze vykazuje při 10 % zhruba 360 V, což je ale stále velmi slušné a znamená to, že se není nutné obávat pomalejšího nabíjení z 50kW ABB stanic jako u aut s nižším napětím. V průběhu nabíjení jsme si ověřili, že verze s větší baterií se co do procent nabíjí podobně rychle jako verze se standardní baterií, přitom každé procento u verze Tour znamená mnohem větší porci kilometrů. Díky vyššímu nabíjecímu výkonu po celé nabíjecí křivce se tak ID.3 Tour nabíjí reálně mnohem rychleji a jde-li o nejvíce nabitých kilometrů za co nejkratší čas, je ze všech tří verzí s různě velkými bateriemi nejlepší volbou.

Z 9 % do Délka nabíjení Reálný dojezd při naměřené kombinované spotřebě
30 % 9 minut 20 vteřin 122 km
50 % 17 minut 40 vteřin 203 km
70 % 29 minut 50 vteřin 284 km
80 % 36 minut 35 vteřin 324 km
90 % 46 minut 10 vteřin 365 km
99 % 59 minut 401 km

Maximální nabíjecí výkon, kterého jsme dosáhli, činil 122 kW. Vysoký nabíjecí výkon drží ID.3 Tour do zhruba 35 %, poté výkon padá na 100 kW. Kolem této hodnoty se ale drží až do 50 % nabití, kterého jsme dosáhli už za necelých 18 minut, a při této úrovni nabití by už ID.3 Tour ujela 200 reálných kilometrů. Poté nabíjecí výkon plynule a postupně klesá až k 65 kW u 70 % nabití, kde se drží až do 80 %. Na tuto úroveň se auto nabilo za zhruba 36 minut a při 80 % ujede ID.3 už více než 300 reálných kilometrů. Ještě v 85 % má ID.3 Tour výkon nabíjení přes 50 kW, poté ale již doporučuji auto od nabíjení odpojit a pokračovat v cestě, jelikož nabíjecí výkon posléze výrazněji padá, stále se ale drží kolem 30 kW, kompletní nabití ID.3 Tour z 9 % se tak díky tomu vejde pod 1 hodinu, což je slušná hodnota.

Průběh nabíjení na Hyperchargeru

Volkswagen bohužel v průběhu nabíjení na displeji infotainmentu ani na displeji před řidičem neukazuje nabíjecí výkon ani další parametry nabíjení. Je vidět pouze procentuální stav nabití a čas ukončení nabíjení, které reflektuje nastavený limit (lze nastavit 50 až 100 %). Volkswagen oznámil, že během letošního roku doručí majitelům aut over-the-air update zrychlující maximální výkon nabíjení, lze tak očekávat, že zejména v nižších úrovních nabití se ještě rychlost nabíjení citelně zlepší.

Technické parametry Volkswagen ID.3 Tour 77 kWh

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 261 × 1 809 × 1 552 mm, 1 719 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 125 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,1 kWh / 100 km, dojezd: 542 km
Cena od1 498 900 Kč
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Podle mě jsou tyhle nabíjecí časy úplně jinde než před pár lety a pro ČR to bohatě stačí. Pokud někdo trhá stakilometrové rekordy po celé Evropě, má k dispozici auta typu Ioniq 5, které nabíjí na stovky kilometrů v délce vypití kávy a vykouření cigarety.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Baterie na počátku nabíjení ještě asi neměla tu správnou teplotu jinak by nabíjení ihned stouplo na 125 kW. Usuzuji tak ze zkušeností s baterií 58 kWh, která i když jedu déle po dálnici za chladného počasí, tak při prvním nabíjení 100 kW nedosáhne. Při druhém už je to jiná káva. Pokud dojde k posunu nabíjecí křivky na počátku o 25 kW, tak to bude skvělé.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze