K měření doby nabíjení jsme si vybrali čistě elektrický Hyundai Ioniq. Ten nabízí možnost nabíjet Li-Pol akumulátor o kapacitě 28 kWh všemi u nás momentálně dostupnými možnostmi. Dokonce dle údajů výrobce zvládá nabíjet stejnosměrným nabíjecím proudem o výkonu až 100 kW. Tak výkonné rychlodobíjecí stanice u nás bohužel zatím nejsou. Nejrychlejší možnost je tak využít rychlonabíjecí stanice DC s nabíjecím výkonem 50 kW a připojením pomocí konektoru CCS. Těchto stanic je u nás již poměrně dost a společnost ČEZ buduje další. Nedávno dokonce otevřela stou nabíjecí stanici v ČR. My jsme si vybrali jednu z těch novějších – nabíjecí stanici ČEZ v Trmicích, které jsou součástí Ústí nad Labem. S plně nabitým Ioniqem jsme vyjeli z Prahy směr Ústí nad Labem. Po ujetí 128 kilometrů dálničním tempem okolo 120 km/h ukazoval palubní počítač zbývající stav baterie ještě 38 % (10,64 kWh) a průměrnou spotřebu 13,9 kWh. Zbývalo tedy do baterek podle jednoduchého výpočtu do plného nabití pro cestu zpět dostat 17,36 kWh.
Po připojení konektoru CCS rychlodobíjecí stanice a započetím nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu 50 kW ukázal palubní počítač v autě předpokládanou dobu nabíjení 28 minut. Za tuto dobu skutečně palubní nabíječka v Ioniqu nabíjení vypnula při dosažení kapacity baterie 94 % (při dobití 17,84 kWh). A zde se začala rozcházet data z nabíjecí stanice a z auta. V bateriích by mělo chybět ještě 1,68 kWh. Jenže našich dobitých 17,84 kWh a 10,64 kWh, které v bateriích zbyly po našem příjezdu z Prahy, je v součtu již více než udávaná kapacita baterií výrobcem, tedy 28 kWh. Většina z majitelů elektromobilu by asi po uplynutí 28 minut od nabíjecí stanice odjela s baterií nabitou na 94 procent. Nás ale zajímalo, jak dlouho bude trvat dobití baterie do plna a kolik se ještě do baterie vejde. Z důvodu bezpečnostní ochrany baterií jsme ale museli opustit nabíjení stejnosměrným proudem (DC) a přejít na nabíjení střídavým proudem (AC). Každá rychlonabíjecí stanice společnosti ČEZ disponuje konektory CCS, CHAdeMO a také Mennekes. U konektoru Mennekes jsou parametry nabíjení 22 kW, 400 voltů a maximálně 32 ampér. Předpokládali jsme, že z důvodu nelineární nabíjecí charakteristiky baterií bude nabíjecí doba dlouhá. Výsledek nás ale překvapil. Zbylých 6 % kapacity baterie jsme nabíjeli dlouhých 41 minut a do baterií nateklo ještě 1,88 kWh. Palubní počítač Ioniqu zde již nedokázal reálně predikovat zbývající dobu nabíjení – ukazoval zbývající dobu nabíjení 20 minut, ale v reálu to bylo 42 minut. Celkem jsme tedy na nabíjecí stanici strávili 1 hodinu 9 minut a baterie jsme doplnili o 1,92 kWh více, než je výrobcem udávaná kapacita.
A jak na tom je nový Volkswagen e-Golf?
Podobný test jsme provedli také s Volkswagenem e-Golf na stejném typu nabíjecí stanice. Po ujetí 115 kilometrů ukazoval stav kapacity baterie 35 %. Volkswagen e-Golf dostal nedávno větší baterii s kapacitou 35,8 kWh a teoretickým dojezdem 300 kilometrů. V bateriích tedy zůstalo 12,53 kWh. Po připojení konektoru CCS a započetí DC nabíjení ukázal nabíjecí stojan 45 minut do plného nabití. U Hyundai Ioniq nabíječka predikovala čas nejprve do 80 % a po dosažení této hodnoty ještě do 94 %. Poté auto z bezpečnostních důvodů nabíjení vypnulo. U e-Golfa nám data až na drobnou odchylku souhlasila. Se 100% nabitou baterií jsme odjížděli po 52 minutách, kdy do baterií nateklo 23,06 kWh.
Technické parametry Hyundai Ioniq electric (2016)
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 470 × 1 820 × 1 450 mm, 1 495 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 88 kW, 120 koní, točivý moment: 295 Nm |
Baterie | 28 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 69 kW, palubní: 7 kW, |
Spotřeba | Kombinovaná: 11,5 kWh / 100 km, dojezd: 280 km |
Cena od | 859 900 Kč |
Technické parametry Volkswagen e-Golf (2017)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 254 × 1 799 × 1 453 mm, 1 615 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 290 Nm0 |
Baterie | 35,8 kWh (32 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12,7 kWh / 100 km, dojezd: 300 km |
Cena od | 969 900 Kč |
1) Kapacita baterie 28 kWh, kterou uvádíte u IONIQa, je kapacita využitelná. Celková je 30,96 kWh (Hyundai, snad jako jediný, uvádí využitelnou kapacitu, ostatní pak celkovou...).
2) Ukazatel stavu % baterie_display SOC_D má rozdílnou hodnotu od skutečného stavu % baterie SOC_BMS. (Při SOC_D = 100% je SOC_D = 95%). IONIQa lze nabít max. na 95% SOC_BMS a nad tuto hodnotu pouze rekuperací (IONIQ jako jeden z mála EV je schopen rekuperovat nad 100% SOC_D, jelikož má 5% rezervu...).
3) Přesné hodnoty spotřebované (vyjeté), rekuperované (dodané) a nabité (dodané) energie lze přesně zjistit přes OBD (např. Torque_Pro).
4) Měřáky na nabíjecích stanicích někdy neskutečně "kecají"... (alespoň u těch zdarma).