Jak si vede Hyundai Ioniq Electric v zimním provozu
test

Jak si vede Hyundai Ioniq Electric v zimním provozu

Dlouhodobý test elektromobilu

Vozidlo má účinné topení, vyhřívané kožené sedačky a volant, což je příjemné. Spotřeba v zimních měsících vzrostla cca o 20 %. Příjemným překvapením byly jízdní vlastnosti.

Redakční Hyundai, který máme zapůjčen k dlouhodobému testu, se v zimě ukázal jako velmi příjemný a spolehlivý společník. Podělím se s vámi o několik postřehů. A stejně jako v předcházejících částech testu připojím několik příkladů a úvah pro ty, co elektromobilem zatím nejezdí.

Budiž teplo

Všichni to známe: je zimní ráno, startujeme promrzlé auto, zapneme topení na plné pecky a… nestane se nic. Trvá několik dlouhých minut, zdánlivě celou věčnost, než z výduchů začne foukat alespoň nepatrně vlažný vzduch. Než je vzduch pořádně teplý, uplynou další minuty. Nezřídka skončí cesta do práce dříve, než je interiér vozu hezky prohřátý. Protože topení automobilů využívá odpadního tepla ze spalovacího motoru, nefunguje, dokud motor není ohřátý. Nelze nic uspíšit, zima ve voze bude, dokud se motor jízdou nezahřeje.

Nabízí se jedno řešení – jezdit elektromobilem. Je stejné zimní ráno, stejně promrzlé auto. Zapneme topení a pozor, tady nastává podstatný rozdíl: dříve než vyjedeme z parkoviště, fouká na nás teplý vzduch. Je to jako pustit nehlučný fén. Když si párkrát vyzkoušíte, jak příjemné je mít ve voze rychle teplo, již nikdy nebudete chtít jezdit ve voze se spalovacím motorem. Alespoň ne v zimních měsících.

U vozu Hyundai Ioniq electric lze topení pustit dvěma způsoby: prvním je nastavením Climatronicu na požadovanou teplotu a stisknutím tlačítka „AUTO“. Vozidlo v zimě topí, v létě klimatizuje, automaticky odmlžuje okna, dle potřeby přidává nebo ubírá výkon ventilátoru a nastavuje směřování vzduchu. Přednastavená teplota a režim zůstává, dokud parametry nezměníme. Druhým způsobem je po nastavení požadované teploty stisknutí tlačítka „HEAT (Topení)“. V tomto režimu vůz pouze topí a drží přednastavenou teplotu. Výkon ventilátoru a směřování vzduchu se nastavují ručně, stejně jako případné zapnutí vyhřívání čelního/zadního skla nebo odmlžovací funkce.

Velmi příjemné je vyhřívání volantu a samostatně ovládané vyhřívání všech čtyř kožených sedaček. Přední mají 3 stupně vyhřívání, zadní pouze 2. Vyhřívání je velmi účinné, již první stupeň je zcela dostatečný pro navození tepelné pohody u dlouhých jízd. Druhý stupeň je hodně výkonný, vhodný po nástupu do auta ve velmi chladných dnech. Po chvíli je teplota až nepříjemně vysoká a přepínal jsem na první stupeň. Třetí stupeň je skutečně příliš účinný, pravděpodobně pro arktické teploty.

Okamžitou hodnotu spotřeby energie na vyhřívání sedaček a volantu lze sledovat na středovém displeji spolu se spotřebou motoru, topení, klimatizace a elektroniky vozidla. Hodnota příkonu topení sedaček a volantu byla nejčastěji od 0,3 do 0,4 kW v závislosti na vnější teplotě, nastaveném stupni vyhřívání a počtu vyhřívaných sedaček. Tato hodnota je příjemně nízká, spotřeba energie na topení byla většinou o dost vyšší. Při vnějších teplotách kolem 5 až 10 stupňů Celsia úplně postačí nastavit vyhřívání volantu a sedačky pro navození tepelné pohody. Teprve při nižších teplotách jsem zapínal topení.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze