Není to tak dlouho, kdy jsme dumali, co si myslet o slovech Elona Muska, který v roce 2022 (tedy v době, kdy ho brala vážně mnohem větší část světa, než dnes) sebevědomě tvrdil, že bude do roku 2030 vyrábět 20 milionů aut ročně a bude s náskokem největší automobilkou světa. A už tu máme další sousto k uvěření, tentokrát z úst viceprezidentky automobilky BYD Stelly Li během rozhovoru, který poskytla Autocaru. Ta totiž během evropské prezentace nového modelu BYD Sealion 7 v Londýně říkala mnoho zajímavých věcí, mezi nimi také to, že při současném tempu nárůstu prodejů je jen otázkou prosté matematiky, kdy se BYD stane světovou jedničkou. Ačkoliv je paní Li od pohledu v bližším kontaktu s realitou, než šéf Tesly, nelze si nevšímat okolností se státními dotacemi (které budou muset dříve či později skončit) plus přehřívajícího se čínského trhu a nebrat tato prohlášení s jistou rezervou.
Nicméně některé výroky z úst viceprezidentky si zasluhují zamyšlení, ať už jsou pravdivá, či nikoliv. Například že BYD zaměstnává ve vývoji 120 000 lidí v 11 institutech, kteří průměrně tvoří 45 patentů denně (!) a v současné době už jich mají zhruba 59 tisíc. Velkou inspirací zejména pro evropské automobilky by měla být i udávaná doba vývoje nového modelu. Automobilce BYD to prý trvá 18 měsíců, zatímco Evropa je zvyklá spíše na násobky tohoto čísla. Aby ohromení evropského publika nebylo příliš malé, přisadil si country manažer BYD pro Velkou Británii Bono Ge ještě povídaní o tom, že mají velmi málo reklamací a oddělení poprodejní péče prý „nemá do čeho píchnout“. Spokojení jsou prý i řidiči Uberu a na otázku, zda BYD tedy nenabídne delší, než současnou šestiletou záruku, odpověděla paní Li, že prý nechtějí být příliš agresivní.
A jak se vypořádají s tradiční konkurencí? Jednoduše. Nasadí prostě nové značky, které jsou nad běžnou konkurencí. Třeba prémiový Yangwang se podle slov paní Li vyrovná Ferrari a Denza je zase rovnocenný soupeř pro Porsche, který strčí do kapsy méně prémiové značky kalibru Audi. V Číně je totiž podle paní Li luxus definován technologiemi a v nich má Čína náskok, proto se obrací tradiční schéma, kdy říše středu prémiová auta importovala. Dnes se prý situace obrátila. A kdy Evropané přestoupí ze svých Porsche a Ferrari do Yangwangů a Denz? Prý to chvilku potrvá, protože Evropa přeci jen vyžaduje takové věci, jako je důvěra, pomalé poklesy zůstatkových hodnot a zázemí silných finančních institucí. To je prý ale jen otázka času.
Možná tak Číňan, Evropan těžko.
Někteří tady už před léty předpovídali, jak Evropa v EV zaspala a jak to tady převalcuje Čína a Tesla. Nic takového se neděje, stačí kouknout na statistiky prodejů.