Elon Musk už dvakrát zveřejnil tzv. Master Plan, v němž nastiňuje dlouhodobé cíle společnosti a nechává veřejnost, aby konfrontovala aktuální stav s jeho záměry. Je to ostatně jeden z mála kanálů, jimiž Tesla komunikuje se světem. Naposled tak učinila v červenci 2016, kdy Elon Musk vydal jeho druhou část neboli Part Deux, a poprvé o deset let dříve. V první části v roce 2006 se Elon veřejně zavázal vyrábět malosériový drahý vůz, který mu vydělá na levnější automobil ve větších sériích, který mu pak vydělá na levný vůz ve velkých sériích. A také nabídnout solární energii všem. On sám považuje svůj plán za splněný, proto následoval Part Deux.
Ten je rozsáhlejší. Musk se v něm mj. vyznává, že zakládat továrnu na elektrická auta je ryzí šílenství, které v USA neskončilo krachem jen pro dvě automobilky; Ford a Teslu. A zdůrazňuje efekty masové výroby, vedoucí k nízkým cenám. Proto stanovil, že je třeba co nejdříve maximálně zvýšit produkční objemy. Cestou k tomu mají být stroje, které vyrábějí stroje. A celé továrny se de facto stanou produktem. Naznačil rovněž důležitost těžké nákladní a veřejné hromadné dopravy, přičemž prostředky k oběma chtěl nabídnout již napřesrok, čili v roce 2017. Zdůraznil rovněž autonomní řízení, které mělo desetinásobně zvýšit bezpečnost silničního provozu, potřebu sdílení aut a v neposlední řadě i vytvoření chytré sítě s elektromobily jako zásobníky energie dodávajícími proud do sítě se ziskem pro majitele. Z mnoha dalších zajímavých tezí vypíchněme označení Modelu 3 za natolik levný, že není třeba levnější vůz.
A nyní tu máme třetí část. Přesněji její první úryvky a teze, které Musk zveřejnil na Twitteru. Prvním zásadním signálem je, že Tesla má růst do „extrémní velikosti“. Co tím nedávný padesátník myslel už nějakou dobu víme; plánem automobilky je vyrábět v roce 2030 20 milionů aut ročně a stát se bezkonkurenční jedničkou světového trhu. Z plánu, až tedy bude zveřejněn v kompletní podobě, bychom se snad měli dozvědět, co pro to Musk v době extrémních globálních problémů se zásobováním a subdodávkami míní udělat. Dále nejbohatší muž světa naznačil, že možnou cestou by bylo vytvoření zastřešující firmy pro klíčové společnosti, tedy Teslu, SpaceX, Neuralink a Boring Company. Dočkat bychom se měli také mohutného nástupu umělé inteligence a odklonu od fosilních paliv.
Main Tesla subjects will be scaling to extreme size, which is needed to shift humanity away from fossil fuels, and AI.
— Elon Musk (@elonmusk) March 21, 2022
But I will also Include sections about SpaceX, Tesla and The Boring Company.
Střípky chystané třetí části Master Planu přicházejí v době, kdy ještě nebyly splněny některé klíčové body Part Deux. Tesla Semi se ani po pěti letech stále nevyrábí, o oněch prostředcích veřejné hromadné dopravy nemluvě. A v implikaci autonomního řízení se Tesle rovněž nedaří tak, jak si zřejmě představovala. Nicméně je jasné, že jestli něco Muskovi, který mj. dobyl vesmír, skutečně nechybí, jsou to jasné vize. A jakkoliv si můžeme stokrát říkat, že za situace, kdy se globální korporáty začínají takřka přetahovat o každý kus suroviny, plánovat dvacetinásobný růst za osm let je holé šílenství, měli bychom být v případě Tesly s předčasnými odsudky opatrní. Uvidíme v roce 2030.