Většina automobilek nemá šanci splnit klimatické závazky, lobbují za změnu

Většina automobilek nemá šanci splnit klimatické závazky, lobbují za změnu
Fotografie: InfluenceMap
  • Věhlasné automobilky selhávají v plnění závazků zpomalit oteplování planety
  • Je to v naprostém rozporu s jejich rétorikou, plnou dekarbonizací a recyklací
  • Světlou výjimkou je Tesla

Zpráva renomovaného think-tanku InfluenceMap konstatuje, že prohlášení automobilek o klimatických cílech neodpovídají jejich reálným skutkům. Při porovnání s harmonogramem Roadmap 2050, kterým Mezinárodní agentura pro energii (IEA) stanovila jednotlivé cíle k dosažení globální karbonové neutrality v roce 2050, lze konstatovat, že téměř všechny automobilové koncerny (s čestnou výjimkou Tesly) nemají podle současného vývoje šanci splnit stanovené cíle ani k prvnímu přelomovému roku 2030, kdy se mají proti dnešku snížit emise CO2 v evropské dopravě o 37,5 % a v americké o 34 %. Zdá se tedy, že je ohrožen záměr snížit oteplení planety pod hranicí 1,5 °C.

Ačkoliv se od počátku ví, že jde o mimořádně ambiciózní záměr, který zcela změní automobilový průmysl, přesto se zástupci automobilek tvářili, že jej snadno splní. A tváří se tak dosud. Ovšem závěr zprávy hodnotící nejen konkrétní plány, ale i míru lobbistického úsilí říká něco úplně jiného. Konkrétně hodnotila výrobní programy automobilek chystané na rok 2029, tedy poslední před milníkem časového plánu. A došla k neradostným závěrům. Celkem 11 z 12 hodnocených automobilek totiž nesměřuje k splnění cílů na rok 2030 z hlediska výrobních plánů i vyvíjeného lobbistického úsilí. Hodnocení se pochopitelně netýká dvanácté z dvanácti, Tesly, která jako 100% výrobce elektromobilů podobné věci vůbec řešit nemusí.

Climate map
Nejdále je s plánováním výroby elektromobilů pro rok 2029 Evropa, a to s velkým náskokem

Například Volkswagen Group vyvíjí „přijatelné“ lobbistické úsilí, avšak není dostatečně ambiciózní ve výrobních plánech, Mercedes to má přesně naopak. Poslední tři místa zaujímají japonští výrobci Nissan, Honda a Toyota, tedy za všemi hodnocenými firmami z jiných regionů, ovšem tady je třeba dodat, že do hodnocení ještě nebyl zahrnut v dubnu oznámený záměr Hondy podstatně navýšit investice do elektromobility. Ve většině případů jsou závazky a lobbistické snahy v souladu s plány na zavádění elektromobility, z tohoto trendu ale existují tři podstatné výjimky. Firmy BMW, Stellantis a Mercedes si stanovily vysoké výrobní cíle (ovšem kromě Mercedesu ne dost vysoké), jejich veřejná rétorika však mířila spíše proti klimatickým opatřením.


Velkou novinkou proti minulosti je změněný kurz amerických automobilek, které si nyní v lobbingu vedou lépe proti svým neamerickým protějškům. Přesto se oficiální politická doktrína USA ani zdaleka neblíží tomu, co je podle podle IEA učinit. V důsledku toho jsou i cíle jednotlivých automobilek na tamějším trhu mnohem nižší. Například Toyota plánuje v roce 2029 prodat v Evropě 49 % bateriových elektromobilů, ale v USA jen tři procenta. A rovněž procento elektromobilů má být v amerických automobilkách ve stejné době nižší než v evropských a čínských. Mimo hlavní trhy v Evropě, USA a Číně je situace ještě mnohem horší, automobilky tam plánují prodeje nejvýš v jednotkách procent, a přenést tak hlavní znečištění do oblastí, které i bez toho ekologicky trpí až až.

Climate map
Každému lze najít tu nejlepší statistiku, avšak vedení Tesly v otázkách plánování výroby a lobbování pro elektromobil je nezpochybnitelné

Samotné hodnocení lobbingu ovládla Tesla s výslednou známkou B, způsobenou nedostatečnou „intenzitou angažovanosti“ v politických otázkách. Nepomohlo jí ani, že Elon Musk nedávno vyzval, v reakci na ruskou agresi na Ukrajině, ke zvýšení těžby ropy, bez ohledu na to, že šlo o chvályhodnou snahu omezit závislost na ruské ropě (tady si nelze neklást otázku, čemu všemu je ochrana životního prostředí nadřazena, když bylo i toto jednoznačně pozitivní, protiválečné gesto ekology zkritizováno). Nejvíce si polepšil Volkswagen, kterého Diessova tvrdá ruka vyvedla na elektrické výsluní a vytáhl skóre z D- na C, hodně se snažily společnosti i Ford a General Motors.

Zákazníků se dekarbonizační snahy prezentované jako poslední šance na záchranu planety zatím příliš nedotkly. Svědčí o tom stále rostoucí poptávka po vozech typu SUV, které jsou z hlediska produkce skleníkových plynů nejtoxičtější, a to přeneseně i doslova. Takže nás aktuálně čeká zřejmě nejtěžší úkol – udělat si pořádek ve vlastních hlavách.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze