Kia EV9 nabízí špičkový komfort v kabině – dokonce i za těch nejextrémnějších podmínek. Všechny vozy Kia jsou v rámci vývoje testovány za extrémního horka i chladu s cílem zajistit, aby jejich systémy vyhřívání, odvětrávání a klimatizace (HVAC) s přehledem zvládly jakoukoli situaci. Výjimkou není ani nejnovější elektrické SUV. Součástí termoregulační soustavy pro zcela nový model Kia EV9 je tepelné čerpadlo, soustava klimatizace a funkce pro odmrazování. Dále je zde nový intuitivní ovládací panel a vylepšené stropní průduchy pro maximální praktičnost a uživatelské pohodlí.
Uvedené funkce testovali konstruktéři za nejrůznějších podmínek, například na severu Švédska a jihu Španělska, aby zajistili maximální funkčnost a účinnost i za těch nejextrémnějších venkovních teplot. „Zbrusu nová Kia EV9 je důkazem, že zákazníci vyznávající trvalou udržitelnost se nemusejí uchylovat ke kompromisům,“ uvádí Richard Peiler, manažer skupiny vývojových projektů HVAC & PT Cooling z Technického centra Skupiny HMG. „EV9 prostřednictvím těchto špičkových funkcí nastoluje nová měřítka v segmentu e-SUV a přináší veškeré myslitelné pohodlí a praktičnost moderních SUV při nulových výfukových emisích.“
Tepelné čerpadlo pro maximální účinnost – a maximální dojezd
Na rozdíl od většiny elektromobilů, které v rámci klimatizace používají standardní elektrické topení, je Kia EV9 vybavena hospodárnějším tepelným čerpadlem. Tepelné čerpadlo funguje na obráceném principu chladničky: když se venku ochlazuje, vnitřek vozu se vyhřívá. A s ohledem na co nejvyšší provozní hospodárnost se k vyhřívání kabiny využívá i odpadní teplo z elektromotorů a systému výkonové elektroniky. Tyto energetické úspory mají samozřejmě příznivý vliv na dojezd vozidla. Jelikož se k vyhřívání kabiny spotřebuje méně elektřiny, zůstává jí více k dispozici pro samotný pohon vozidla.
Vícezónová klimatizace a vylepšené stropní výdechy ventilace
Díky dvěma nezávislým soustavám klimatizace vznikly samostatné zóny pro řidiče, předního spolujezdce a cestující na zadních sedadlech. Standardem jsou i odvětrávaná a vyhřívaná sedadla v prvních dvou řadách, což znamená, že zbrusu nová Kia EV9 dokáže zajistit všem na palubě ještě více pohodlí. Vylepšení se týká i odporového vinutí vyhřívaných sedadel s ohledem na nižší spotřebu energie. „Dvě nezávislé soustavy HVAC nepřinášejí pouze více pohodlí – také zamezují zbytečné spotřebě energie,“ říká Gregor Krumboeck, manažer produktového marketingu ze společnosti Kia Europe. EV9 dokáže šetřit energií tím, že vypíná klimatizaci pro prázdná sedadla nebo ty cestující, kteří to nechtějí.
Během zkoušení odladili konstruktéři Kia řídicí algoritmus klimatizace tak, aby dosáhli co nejvyššího pohodlí v kabině a optimalizovali spotřebu energie za extrémně vysokých nebo nízkých teplot. Systém klimatizace v kabině může teplotu, intenzitu a směr proudění vzduchu regulovat automaticky, ale stejně tak mohou tyto funkce ovládat cestující manuálně. Vylepšeny však nebyly pouze systémy v kabině vozidla – Kia EV9 jako první model této značky v Evropě nabídne nový ovládací panel klimatizace, který vylepšuje celé uživatelské rozhraní. Nový panel usnadňuje zobrazování a ovládání všech funkcí klimatizace na jedno klepnutí bez nutnosti procházet jednotlivé dílčí nabídky palubního infotainmentu.
Výsledkem je intuitivnější uživatelské prostředí a méně rozptylování na straně řidiče, který tak může věnovat větší pozornost dění na vozovce. Kia EV9 představuje i čtyři nové a vylepšené průduchy ve stropě kabiny. Konstrukce průduchů byla vylepšena s cílem optimalizovat odpor a úhel rozptylování vzduchu k rovnoměrnému ohřívání nebo ochlazování všech míst ve druhé a třetí řadě.
Funkce klimatizace EV9 pro letní dny
Systém klimatizace zcela nového modelu EV9 kromě vyhřívání a oběhu vzduchu přináší i další vylepšení. Nový systém „After-Blow“ (dofukování) soustavy klimatizace zamezuje hromadění kondenzátu na výparníku, čímž potlačuje množení bakterií a tvorbu zápachu. Rozpoznává, zda se klimatizace během jízdy používala delší dobu, a pokud ano, pomocí ventilátoru vysušuje vodu, která se mohla v soustavě klimatizace nahromadit. Systém dofukování se spouští pouze nad určitou teplotou, což znamená, že v zimě nedochází ke zbytečnému vybíjení baterie.