Elon Musk v roce 2006, tedy ještě předtím, než Tesla prodala první elektromobil, zveřejnil tzv. Master Plan, tehdy ještě zveřejňovaný jako údajná konspirace (jmenoval se Tajný plán Tesla Motors, jen mezi námi). Ten obsahoval celkem čtyři jednoduché body: Vyrobit sportovní vůz, Vydělat tím na výrobu dostupného auta, Vydělat tím na výrobu ještě dostupnějšího auta, Nabídnout možnost bezemisní výroby elektřiny široké veřejnosti. Protože podle Muska už byly všechny body splněny, došlo v roce 2016 na druhou část, nazvanou Master Plan, Part Deux. Ta byla mnohem ambcióznější, obsahovala totiž záměr stavět solární střechy, spojené s úložišti, vyvinout autonomní řízení, 10× bezpečnější proti lidskému řidiči, rozšířit modelovou řadu Tesel tak, aby pokrývala všechny tržní segmenty a umožnit majitelům Tesel, aby jejich vůz vydělával jako autonomní kurýr či taxi, když jej nepoužívají. Automobilka také měla začít brzy vyrábět autonomní taxíky.
Ačkoliv Elon Musk považuje druhou fázi za dokončenou, její záměry očividně nebyly splněny téměř v žádném bodu (a ta nedávno spolu s původním Master Planem tiše zmizela z webu Tesly). V roce 2023 následoval Master Plan 3, který místo krátkých hesel dostal podobu Bílé knihy o 40 stranách, podrobně popisující a vypočítávající (byť místy poněkud nadreálným způsobem), jak udělat svět udržitelným, bez závislosti na fosilních palivech. Jakoby mimochodem v této krásné utopii figurovala Tesla jako největší automobilka světa s výrobní kapacitou 20 milionů aut ročně, zastřešená do jednoho konglomerátu s firmami SpaceX, Neuraling a Boring Company, a svět dohledné budoucnosti ovládala umělá inteligence.
Plnění třetí části tedy podle Muska probíhá, přesto už vloni v červnu dal světu najevo, že pracuje na Master Planu 4. Jen tentokrát veřejně neoznámil, co obsahuje, a tak jsme se až nyní částečně dozvěděli poněkud bizarním způsobem během pravidelného přenosu s diskuze se zaměstnancei Tesla All-Hands. Musk v něm odpovídá na dotaz jednoho ze zaměstnanců a naznačuje, co Master Plan 4 vlastně je.
Šéf Tesly nejdříve připouští, že je uprostřed plnění třetí části a bude to ještě na dlouho, přesto obecně naznačuje, kam míří čtvrtá část. De facto by mělo jít o pokračování a rozšíření Master Planu 3 a mělo by obsahovat autonomní auta, samočinné humanoidní roboty a kompletně udržitelnou energetiku s fotovoltaickými elektrárnami a bateriovými úložišti. Má to být neuvěřitelné a přinést „hojnost pro všechny“, aspoň tedy podle Muskových slov.
Komentář autora
I přes bizarní podobu samotného happeningu Tesla All-Hands (těžko věřit, že stejný člověk, který bez skrupulí veřejně vulgárně uráží a napadá kohokoliv včetně polského ministra zahraničí či nejbohatšího mexického podnikatele, se umí neformálně bavit jako rovný s rovným s pouhým zaměstnancem) jsme se dozvěděli zajímavé věci. Bohužel asi ne ty, na které jsme čekali. Tedy žádné patlání v detailech typu co dělat s prudce padajícími prodeji Tesly, jak co nejdříve obnovit a rozšířit její výrobní program a jak zamezit dalším škodám vlastního, čím dál toxičtějšího působní na pověst automobilky. U člověka, který se v poslední době příliš netají se svými ultrapravicovými postoji, by také možná stálo za hlubší rozbor, co vlastně myslel tou hojností pro všechny. Pokud se ovšem potvrdí náznaky rostoucí nespokojenosti akcionářů Tesly s Muskovým působením ve firmě, je možné, že Master Plan 5 už nám bude vykládat někdo úplně jiný.
Moc to Tesle preju. Treba by se jim jeste mohlo podarit napravit alespon nektere skody, ktere Musk napachal.
Kazdopadne ja se s Teslou letos rozloucim. Uz zacinam domlouvat testovaci jizdy.