Výrobce elektromobilů čeká velká změna. Většina z nich bude měnit napětí

14
Výrobce elektromobilů čeká velká změna. Většina z nich bude měnit napětí
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Naprostá většina elektromobilů dnes pracuje s napětím 400 V nebo méně
  • To se však bude velice rychle měnit

Zatímco téměř všechny automobilky se přizpůsobily běžně používanému třífázovému napětí 400 V, které stačí usměrnit, budoucnost leží výše. Konkrétně v architekturách pracujících s 800 V a víc. Takové se totiž spokojí s nižšími proudy a dokáží se mj. rychleji nabíjet při stejném proudovém zatížení. Rychlé a ultrarychlé nabíjecí stanice jsou na to připraveny a ty, které pracují s dynamicky řízeným napětím až 1 000 V, rovněž rychle rostou. Zároveň ale bývají omezené proudem 500 A, což znamená při napětí 400 V omezení na 200 kW. Kdo chce víc, musí napětí zvýšit.

Touto cestou se zatím vydalo překvapivě málo automobilek; z těch, které působí na evropském trhu, je to de facto zatím jen Audi, Porsche, Kia a Hyundai. S napětím 730 V pracuje pro úplnost i supersport Rimac Nevera, avšak ten lze mezi běžně dostupné modely počítat jen těžko. Rovněž Lucid Air používá vlastní systém, který dokonce dosáhl na 900 V, avšak ten se v Evropě zatím neprodává (což se letos změní). Se 400 V se zatím musí spokojit třeba BMW i Mercedes, i když přinejmenším druhý jmenovaný už se vyšší napětí chystá v nejbližší době uvést, ostatně nedávno uvedený rekordní prototyp EQXX už pracuje rovnou s 900 V. Masový přechod na 800 V chystá rovněž Čína, například BYD.

Důsledkem tohoto stavu je, že nabíjení významně přes 200 kW v současné době nabízejí (kromě Tesel s proprietární technologií) de facto jen vozy výše jmenovaných značek, a to ještě ne zdaleka všechny. To se ale podle europe.autonews.com brzy změní. Výrobci se totiž pořád usilovněji snaží potlačit hlavní nevýhodu elektromobilů, kterou je zdlouhavé nabíjení. A právě 800V architektura je poměrně schůdnou cestou, jak tento problém aspoň potlačit, když už ne vyřešit. Proto velcí subdodavatelé elektrických pohonů, například GKN Automotive, Vitesco či BorgWarner, intenzivně vyvíjejí nové generace součástí na vyšší napětí a od roku 2025 budou připraveni je automobilkám masově dodávat. Od té doby prý budou 800V systémy drtivě převažovat a zřejmě brzy zcela ovládnou trh. Uvidíme, co na to Tesla, která rovněž pracuje se 400 V.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
U nabíjení se mluví o nabíjecím výkonu v násobcích kapacity. Z toho vyplývá že u malých baterek do 100kWh bude stačit 400V anebo přechod na 800V nepřinese zásadní rozdíl. U baterek nad 150kWh to může už omezení být, protože nabíjet 3C baterku 150kWh by znamenalo tok přes 1000A. Ale tady do toho vstupuje marketing hned 2x. Poprvé 800V je víc, jak 400V a podruhé, že max nabíjecí výkon 300 je víc, jak 200. Co na tom, že ho auto dasahuje pouze v rozmezi SoC 2%-3% a nad 5% nabíjí už jen 200 a nad 10% už jen 180kw atd...
Ing.Václav Hellebrand
Ing.Václav Hellebrand
Problém bude v těch drátech, kterými bude nutné elektřinu k nabíječkám přivést.
Jiří Zýka
Jiří Zýka
Co na to Tesla? Odpověď je známá, kdyby jste se o to zajímali. Musk na earnings callu řekl, že benefity 800V architektury u malých EV jako je 3/Y nejsou tak velké, aby kvůli tomu předělávali auta. Navíc se 400V architekturou ušetří na každém autě cirka 100USD (krát 1,5M aut ročně …). Nicméně zvažují použití 800V architektury u Cybertrucku a Semi.
David Seibert
David Seibert
Píšete, že většina automobilek bude měnit napětí, pak se ale člověk v článku dočte, že vlastně jen BMW a Mercedes.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze