Redaktoři greencarreports.com zpovídali šéfkonstruktéra Lexusu Takašiho Watanabeho a dozvěděli se od něj řadu zajímavostí o budoucnosti této prémiové značky. Ta se, i přes několikeré kontroverzní výroky šéfa celého koncernu Akia Toyody, plně ponořila do vývoje elektrického pohonu, ačkoliv si zjevně zachovala střízlivý odstup od aktuálních tendencí k nekritické adoraci této cesty. Podle Watanabeho je totiž elektromobil sice správnou cestou k dosažení uhlíkové neutrality, avšak sám o sobě nemá smysl bez komplexního přístupu na všech stranách. Zejména na straně výroby a dodávek elektrické energie.
Na dotaz, zda už je hotov vývoj 800V architektury, Watanabe přitakal, avšak dodal, že s ní nepočítá pro všechny budoucí elektromobily své značky. Rozhodující prý má být kapacita baterie a bod zlomu se má pohybovat někde kolem 100 kWh. Důvodem jsou prý značné náklady na vysoké nabíjecí rychlosti, a to jak na straně výrobců, tak poskytovatelů veřejného vysokorychlostního nabíjení. Pro modely s menšími kapacitami tak zůstane standardem 400V nabíjení kolem 150 kW a cesty vyššímu uživatelskému komfortu plus delším dojezdům se budou hledat na straně efektivity. Watanabe to komentoval slovy, že výrobci hledají, s jakými co nejmenšími bateriemi si mohou vystačit. Ostatně Lexus RZ 450e si také musí vystačit se 400 volty.
Jenže v této otázce se Lexus rozchází s Toyotou. Zatímco masová Toyota již deklarovala, že v hodnotovém žebříčku bude upřednostňovat dostupnost elektromobilů před dojezdem, Lexus se touto cestou zřejmě nevydá. Ani nemůže, protože prémiová konkurence, hlavně mimo Evropu, už nastavila v otázce akčního rádia vysoké standardy, které budou muset Japonci přinejmenším dohnat. Anebo nabídnout jinou, velmi výraznou konkurenční výhodu, která se dlouhému dojezdu přinejmenším vyrovná.
Šéfkonstruktér dále nepřímo uznal rozhraní CCS za nabíjecí standard, ačkoliv značka sama aktuálně na evropském trhu nabízí Lexus UX 300e vybavený konektorem CHAdeMO. Novější RZ 450e však již k CCS přešel. Nutno dodat, že rozhovor byl poskytnut americkému médiu, otázkou tedy zůstává, jak moc globálním standardem se má podle Lexusu CCS stát. V Japonsku se totiž používá prakticky výhradně CHAdeMO a aby to nebylo moc jednoduché, vlastní standard GB/T si zavedla také Čína s Indií a aktuálně zavádí další, opět hardwarově zcela odlišný New GB/T pro vyšší příkony. Zdá se tedy, že sny o globálním jednotném konektoru jsou zatím stále vzdálené, i když se k CCS místy začíná přiklánět i Tesla, která používá další proprietární řešení.