Lexus v Tokiu zatroubil k elektrickému útoku. Slibuje špičkové dojezdy i technologie

Tokijský autosalon 2023
1
Lexus v Tokiu zatroubil k elektrickému útoku. Slibuje špičkové dojezdy i technologie
Fotografie: Lexus
  • První elektromobil Lexus z nové modulární řady se představí v roce 2026
  • Nabídne rekordní aerodynamiku a řadu revolučních technologií

Lexus se na Tokijském autosalonu blýskl hned dvěma pozoruhodnými plně elektrickými koncepty. Ty předznamenávají řadu nových elektromobilů značky, které by měly nastavit nový etalon nejen v luxusu, technologiích a využití vnitřního prostoru, ale také v efektivitě. První ze dvou konceptů, sedan LF-ZC, totiž chce nabídnout součinitel čelního odporu vzduchu menší než Cx 0,2, což je hodnota například Mercedesu EQS. Díky tomu má přinést dvojnásobný dojezd proti současným standardům. Ty oficiálně definovány nebyly, avšak dobře informované zdroje prý prozrazují, že se počítá s cílovým dojezdem až 1 000 km. Sedan střední třídy se rozměrově podobá Tesle Model 3 a co nejefektivněji prořezávat vzduch chce díky kapkovitému tvaru ve stylu nejnovější generace Toyoty Prius. Přispět k tomu má také relativně malá celková výška 1 390 mm.

Sedan střední třídy LF-ZC je předobrazem sériového elektromobilu, plánovaného na rok 2026

Druhý koncept s libozvučným názvem LF-ZL představuje obří přepravník dávající cestování nový rozměr a přizpůsobující se individuálním potřebám každého pasažéra, i když tisková zpráva úplně přesně nepopsala, co je tím konkrétně myšleno. Každopádně při rozměrech 5,3 × 2,2 × 1,7 m a rozvoru 3,3 m bude jistě prostoru pro uspokojování dostatek, zejména při použití řízení po drátě bez mechanické vazby mezi volantem a koly u obou zmíněných konceptů. Jejich schválně extrémní podoby úmyslně zdůrazňují možnosti nové modulární architektury, která využije výrobní technologii obřích jednodílných odlitků, kterou používá Tesla. Zároveň používá stavebnicový systém, kdy je šasi rozděleno na přední, střední a zadní část, přičemž baterie je umístěna ve středním dílu, což dává konstruktérům volné ruce v modifikaci těch krajních.

Z technologií bude k dispozici plně digitální kokpit s umělou inteligencí AI Butler vycházející vstříc řidičovým potřebám a přáním mnohem intenzivněji, než byl dosud zvyklý. Vše poběží na vlastním operačním systému Arene, což vyloučí bezpečnostní i funkční rizika externích systémů. Ten bude umět kromě jiného i imitovat podle přání řidiče nejrůznější jízdní charakteristiky, včetně typických zvuků, ruchů a vibrací různých typů vozidel.

Ultrapohodlný přepravník Lexus LF-ZL demonstruje, jak velké a technologiemi prošpikované auto lze postavit na nové modulární platformě