Tesla vydala novou betaverzi FSD. Plná autonomie to zatím není

1
Tesla vydala novou betaverzi FSD. Plná autonomie to zatím není
Fotografie: Tesla
  • Tesla začala vybraným zákazníkům distribuovat FSD Beta 10.5
  • Přidala některé funkce, většinou však jde o ladění stávajících

Fanoušci Tesly hlásí, že úzké skupině testovacích zákazníků začala přicházet aktualizace softwaru betaverze autonomního řízení FSD. Raná verze softwaru už zvládá dojet samostatně do cíle, avšak řidič musí sedět na svém místě a být neustále připravený převzít kontrolu. Odpovědnost leží totiž stále na něm, nikoliv na automobilu. Jedná se tedy, navzdory názvu, stále o asistenci 2. úrovně, která za autonomní řízení považována není. Sama Tesla k tomu podle electrek.co přispívá aktualizační politikou „dva kroky vpřed, jeden vzad“, kdy v některých aktualizacích došlo k omezení funkcionality systému FSD.

Automobilka, v jiných ohledech spíše nekomunikativní, vydává v poslední době k aktualizacím systému FSD velmi přesná čísla, vyjadřující míru změny jednotlivých parametrů (pokud je měřitelná, samozřejmě). Nejinak je tomu v případě Beta 10.5. Tesla k ní vydala následující poznámky:

  • Snížení chybovosti detekce rychlosti zranitelných účastníků silničního provozu (VRU), tedy chodců, cyklistů a motocyklistů, křižujících jízdní dráhu Tesly, o 20 %
  • Zlepšení predikce statického světa (vodorovné dopravní značení, hrany a jízdní pruhy) až o 13 %, s použitím nového automatického značkovače statického světa a přidáním 165 000 označkovaných referenčních videí
  • Zpřesnění detekce kuželů a dopravních značek doplněním 15 000 dalších referenčních videoklipů do obecné sítě statických objektů a úpravou algoritmů o 4,5 % v přesnosti a o 10,4 % v úspěšnosti
  • Zlepšení detekce náhlého vjetí vozidla do mezery před vámi (v češtině pro to neexistuje spisovný termín, v motoristickém žargonu se říká myškovat, angličtina má pro to termín cut-in) kvůli redukci zbytečných zpomalení
  • Aktivováno nouzové vyhýbání kolizi, zatím pouze ve virtuálním režimu „shadow“
  • Povolena změna jízdního pruhu i po ukončení připojovacího pruhu, je-li to bezpečné
  • Vylepšená úspěšnost detekce objektů v místě spojování jízdních pruhů s pomocí multimodální predikce
  • Jemnější připojování do průběžného pruhu díky plynulejšímu přizpůsobení rychlosti jedoucí koloně a předpokladu kolizního objektu mimo viditelnost senzoriky
  • Bezpečnější změna jízdního pruhu díky umožnění prudší decelerace v situacích, vyžadujících rychlou reakce
  • Upravené řízení směru při creepingu (plazivé jízdě bez sešlápnutého plynu) kvůli lepší viditelnosti
  • Zdokonalené modelování okrajů vozovky na zatáčkovitých silnicích pro jemnější manévry
  • Vylepšená logika volby trasy k eliminaci zbytečných zajížděk

Tesla využívá služeb tisíců pomocníků, kteří prohlížejí jízdní videa a značkují jednotlivé objekty, čímž tvoří data pro strojové učení. Tesla však zároveň vyvíjí technologii automatického značkování, která zřejmě už byla použita při vývoji verze Beta FSD 10.5. Zmíněný virtuální režim při nouzovém vyhýbání znamená, že vůz ve skutečnosti manévr neprovádí, ale vypočítává možnosti jeho provedení, které pak odesílá do ústředí.

Zavádění funkčního FSD do vozového parku jde pomaleji, než Elon Musk původně slíbil. Navíc by měl mít na paměti, že řada konkurentů má v úmyslu uvést v dohledné době skutečně autonomní řízení a mohlo by se stát, že v tomto důležitém případě Tesle unikne obvyklá nálepka technologického průkopníka.

Související články