Volkswagen ID.5 Pro pohledem výherce zápůjčky z ankety Elektromobil Roku 2022

18
Volkswagen ID.5 Pro pohledem výherce zápůjčky z ankety Elektromobil Roku 2022
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • V rámci ankety Elektromobil Roku 2022 powered by PRE byla soutěž o zápůjčky elektromobilů
  • Týdenní zápůjčku Volkswagenu ID.5 vyhrál Jakub Červinka
  • Sepsal zajímavé hodnocení pohledem člověka, který běžně elektromobilem nejezdí

Když v redakci testujeme elektromobily, jde o pohled zkušených uživatelů elektromobilů, kteří v nich najezdili desítky tisíc kilometrů a zvykli si na určité odlišnosti. Jak ale přesednutí do elektromobilu vnímá uživatel běžného auta, který s elektromobilem nemá mnoho zkušeností? To nám přiblížil Jakub Červinka, který vyhrál týdenní zápůjčku Volkswagenu ID.5 v naší anketě Elektromobil Roku 2022. Ten ukazuje, že pro plynulý přechod na elektromobilitu ve větším rozsahu bude přece jen potřeba zapracovat například na infrastruktuře.

Technické parametry Volkswagen ID.5 Pro

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 599 × 1 852 × 1 613 mm, 2 242 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon128 kW, 174 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 520 km
Cena od1 432 000 Kč

Zkušenosti s Volkswagenem ID.5 během týdenní zápůjčky, Jakub Červinka:

Před přibližně dvěma lety jsem měl možnost jezdit s Renaultem ZOE, proto jsem byl docela zvědavý, jak se za tu dobu elektromobily vyvinuly. Přímé srovnání by pro Renault nebylo zcela fér, ale Volkswagen ID.5 je opravdu někde jinde. ID.5 je opravdu komfortní auto a jízda je velice příjemná. Na režim Eco bylo i příjemné dávkování výkonu a nestalo se mi, že by mě „překvapilo“ zrychlení vozu. Na druhou stranu bych u vozu této velikosti a hlavně hmotnosti ocenil účinnější brzdy. Přeci jenom je občas potřeba zabrzdit prudčeji a bohužel brzdy ve mě moc důvěry nevzbudily.

S vozem jsem jezdil nejvíce času po městě a na krátké vzdálenosti. A to je podle mě i nejsilnější stránka elektromobilu. Není třeba řešit zahřátí motoru a můžete hned jet. A i jízda samotná po městě je velice pohodlná a pro elektromobil jak dělaná. Nicméně jsem i vyrazil na dvě delší cesty, jedna měla cca 200 km, druhá cca 300 km a větší část z toho po dálnici. A upřímně, tam to bylo veliké zklamání. Na obou cestách jsem musel řešit po cestě zpět nabíjení, abych měl jistotu, že nejen dojedu domů, ale ráno i dojedu do práce nebo k nabíječce. A i když jsem na první cestu vyrážel s cca 65 % baterie, tak jsem doufal, že 200 km by nemuselo být problém, ale bohužel bylo. A tím se dostávám k největšímu zklamání z auta – dojezdu. S tím, jaký je dojezd, by mi auto v podstatě vyhovovalo jen na dojíždění do práce, ale na volný čas již ne. Jsem zvyklý poměrně dost cestovat a většinou jezdím po dálnici a reálný dojezd cca 250 km na jedno nabití je opravdu velice málo. Zvlášť, když je pak třeba nutné dobíjet třeba 45 minut. A argument, že s elektromobilem se nesmí jezdit víc jak 100 km/h a nesmí se moc topit, je podle mě výmluva. Dokud se to nezmění, tak si nemyslím, že elektromobil je vhodná alternativa. Takto bych potřeboval mít dvě auta. Elektromobil na dojíždění do práce a klasický automobil na volný čas.

Další věc je nabíjení. Počet dobíjecích bodů se razantně zvýšil za dva roky. Ale stále to není zcela ideální a bohužel se mi i stalo, že jsem měl celkem dost problémy najít funkční a neobsazenou nabíječku, abych si auto nabil. A i pak místo deklarovaných 50 kW nabíjela jen asi poloviční rychlostí a musel bych nabíjet cca 2 hodiny. To se u běžné čerpání stanice prostě stát nemůže. Stejně tak nabíjení z běžné zásuvky je naprosto k ničemu. Po připojení do zásuvky mi auto ukázalo, že se bude do 80 % procent nabíjet 14 hodin, a to baterie měla cca 50 %.

I z toho důvodu je třeba plánovat cestu s ohledem na to, zda v cíli nebo po cestě je možnost auto dobít a k tomu doufat, že u nabíječky bude volno. Na druhou stranu je super, že navigace s tím umí pracovat a do cesty naplánuje dostupné nabíječky. Ale musím se přiznat, že to pro mě je celkem omezující a úplně mě to nebavilo. A moje žena prohlásila, že by takovým autem jezdit nemohla vůbec, protože by byla při každé jízdě ve stresu zda dojede, nebo jestli bude možnost auto dobít.

Otestovali jsme Volkswagen ID.5 GTX

Co se týká konkrétně ID.5, tak musím říct, že jsem byl celkem spokojený. Musím ocenit vzhled, kdy zvenku auto vypadá „normálně“, ne jako futuristická kreace. A vnitřní prostor je více než velkorysý, takže si dovedu představit mít takové auto i jako rodinné. Ke kvalitě materiálů a designu interiéru bych řekl, že to je klasický Volkswagen, což je vlastně i dobře. Trošku úsměvné je u auta s takovou cenou lehké prokřupávání prosklené střechy na nerovnostech. Co bych ale vytkl, tak to byl dotykový displej. Tak pomalé reakce na příkazy jsem hodně dlouho nezažil. A považuji to za hodně nebezpečné. Měnit jakékoli nastavení za jízdy je celkem dlouhý úkon a myslím si, že by to mohlo jít udělat lépe. Příjemné bylo propojení s aplikací We Connect, kde si člověk může nastavit časy odjezdů a teplotu v interiéru. Na druhou stranu třeba se mi nijak nepovedlo do navigace auta dostat nabíječku, kterou jsem v té aplikaci vyhledal a chtěl jsem k ní jet. Stejně tak si myslím, že by aplikace mohl umět zobrazit více informací. Například spotřebu na dané trase, za určité období nebo třeba i nějaké grafy s trendy.

Abych to nějak shrnul. Týden s Volkswagenem ID.5 byla příjemná zkušenost a jsem velice rád, že jsem tu možnost měl. Ale bohužel pro mě stále není vhodná alternativa. Alespoň ne na 100 %. A při současných cenách elektromobilů si spíš myslím, že podobně bude smýšlet velká část lidí. Elektromobil má své výhody, to nechci nijak zpochybňovat, ale konkrétně za cenu ID.5 bych dokázal na trhu nalézt mnoho nesrovnatelně lepších aut. A navíc bych měl i určité pochybnosti o tom, zda je opravdu levnější provozovat elektromobil než klasický automobil.

Každopádně jsem si ten týden užil a děkuji za tu možnost.

PRE - generální partner ankety Elektromobil Roku 2022

Anketa Elektromobil Roku 2022 Powered by PRE proběhla ve spolupráci s generálním partnerem PRE, partnerem Allianz a s podporou Asociace pro elektromobilitu České republiky.

Allianz - partner ankety Elektromobil Roku 2022
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Naposledy upraveno: 30. 3. 2023 15:00
Zdá se mi to docela rozumně zhodnoceno. Je jasný, že když jezdíte tak, aby baterka něco vydržela (80-10) je +-280km mimo léto fakt málo. Nebylo by to málo na jednu naplánovanou cestu, ale jak i píše pán...já přijedu z práce(30km), naberu rodinu, dojedeme do 130km vzdálené metropole do divadla, večer se chceme dostat rozumně zpátky domů a já ráno pokračuju do práce. Pro toho, kdo má doma nabíječku je to jenom nepohodolný, protože musí před odjezdem z práce myslet na nabíjení a musí tam mít možnost nabíjet a i tak ta baterka může vyjít ale nemusí, stačí aby se otočil vítr nebo bylo o 4°míň a nedojede. Kdo nemá nabíječku doma, je to vlastně passe. Mezi odjezdem z práce a příjezdem do práce musí někde vydržet 20-30min nabíjet...a jestli nemá nabíječku ani v práci...tak to už je opravdu nogo.

Elektromobil je perfektní na autistický životní styl :-)
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Pan Červinka zde popsal chování řidiče, který má spalovací auto a od elektromobilu očekává ty samé vlastnosti + vlastnosti elektromobilu. Nepopsal zde žádné pozitivní rozdíly kromě toho, že do auta sedne a může mu dát hned "kouř". Jediné v čem mohu souhlasit je nedokonalý software VW. To je ale věc tohoto výrobce. Ostatní je problém jeho způsobu myšlení a chování se k autu. Vyjíždět na "výlet" s nenabitým autem je jeho problém. Nemám baterii 77 kWh a po neznámých dálničních trasách, když je třeba, ujedu i 1000 km za den. 400 km s jednou přestávkou na svačinku a kávu naprosto v pohodě. Provoz a údržba elektromobilu je jednoznačné levnější než jakéhokoliv spalovacího auta. Stačí se podívat na to, co vyžaduje spalovací motor a z čeho se skládá a porovnat to s elektromotorem. 8 let jezdím na technické prohlídky s malým městským elektromobilem na kterém nebylo za 100 000 km nic vyměněno. Stále bez problémů přímo z ulice bez přípravy.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze