Když v redakci testujeme elektromobily, jde o pohled zkušených uživatelů elektromobilů, kteří v nich najezdili desítky tisíc kilometrů a zvykli si na určité odlišnosti. Jak ale přesednutí do elektromobilu vnímá uživatel běžného auta, který s elektromobilem nemá mnoho zkušeností? To nám přiblížil Jakub Červinka, který vyhrál týdenní zápůjčku Volkswagenu ID.5 v naší anketě Elektromobil Roku 2022. Ten ukazuje, že pro plynulý přechod na elektromobilitu ve větším rozsahu bude přece jen potřeba zapracovat například na infrastruktuře.
Technické parametry Volkswagen ID.5 Pro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 599 × 1 852 × 1 613 mm, 2 242 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 128 kW, 174 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 520 km |
Cena od | 1 432 000 Kč |
Zkušenosti s Volkswagenem ID.5 během týdenní zápůjčky, Jakub Červinka:
Před přibližně dvěma lety jsem měl možnost jezdit s Renaultem ZOE, proto jsem byl docela zvědavý, jak se za tu dobu elektromobily vyvinuly. Přímé srovnání by pro Renault nebylo zcela fér, ale Volkswagen ID.5 je opravdu někde jinde. ID.5 je opravdu komfortní auto a jízda je velice příjemná. Na režim Eco bylo i příjemné dávkování výkonu a nestalo se mi, že by mě „překvapilo“ zrychlení vozu. Na druhou stranu bych u vozu této velikosti a hlavně hmotnosti ocenil účinnější brzdy. Přeci jenom je občas potřeba zabrzdit prudčeji a bohužel brzdy ve mě moc důvěry nevzbudily.
S vozem jsem jezdil nejvíce času po městě a na krátké vzdálenosti. A to je podle mě i nejsilnější stránka elektromobilu. Není třeba řešit zahřátí motoru a můžete hned jet. A i jízda samotná po městě je velice pohodlná a pro elektromobil jak dělaná. Nicméně jsem i vyrazil na dvě delší cesty, jedna měla cca 200 km, druhá cca 300 km a větší část z toho po dálnici. A upřímně, tam to bylo veliké zklamání. Na obou cestách jsem musel řešit po cestě zpět nabíjení, abych měl jistotu, že nejen dojedu domů, ale ráno i dojedu do práce nebo k nabíječce. A i když jsem na první cestu vyrážel s cca 65 % baterie, tak jsem doufal, že 200 km by nemuselo být problém, ale bohužel bylo. A tím se dostávám k největšímu zklamání z auta – dojezdu. S tím, jaký je dojezd, by mi auto v podstatě vyhovovalo jen na dojíždění do práce, ale na volný čas již ne. Jsem zvyklý poměrně dost cestovat a většinou jezdím po dálnici a reálný dojezd cca 250 km na jedno nabití je opravdu velice málo. Zvlášť, když je pak třeba nutné dobíjet třeba 45 minut. A argument, že s elektromobilem se nesmí jezdit víc jak 100 km/h a nesmí se moc topit, je podle mě výmluva. Dokud se to nezmění, tak si nemyslím, že elektromobil je vhodná alternativa. Takto bych potřeboval mít dvě auta. Elektromobil na dojíždění do práce a klasický automobil na volný čas.
Další věc je nabíjení. Počet dobíjecích bodů se razantně zvýšil za dva roky. Ale stále to není zcela ideální a bohužel se mi i stalo, že jsem měl celkem dost problémy najít funkční a neobsazenou nabíječku, abych si auto nabil. A i pak místo deklarovaných 50 kW nabíjela jen asi poloviční rychlostí a musel bych nabíjet cca 2 hodiny. To se u běžné čerpání stanice prostě stát nemůže. Stejně tak nabíjení z běžné zásuvky je naprosto k ničemu. Po připojení do zásuvky mi auto ukázalo, že se bude do 80 % procent nabíjet 14 hodin, a to baterie měla cca 50 %.
I z toho důvodu je třeba plánovat cestu s ohledem na to, zda v cíli nebo po cestě je možnost auto dobít a k tomu doufat, že u nabíječky bude volno. Na druhou stranu je super, že navigace s tím umí pracovat a do cesty naplánuje dostupné nabíječky. Ale musím se přiznat, že to pro mě je celkem omezující a úplně mě to nebavilo. A moje žena prohlásila, že by takovým autem jezdit nemohla vůbec, protože by byla při každé jízdě ve stresu zda dojede, nebo jestli bude možnost auto dobít.
Otestovali jsme Volkswagen ID.5 GTX
Co se týká konkrétně ID.5, tak musím říct, že jsem byl celkem spokojený. Musím ocenit vzhled, kdy zvenku auto vypadá „normálně“, ne jako futuristická kreace. A vnitřní prostor je více než velkorysý, takže si dovedu představit mít takové auto i jako rodinné. Ke kvalitě materiálů a designu interiéru bych řekl, že to je klasický Volkswagen, což je vlastně i dobře. Trošku úsměvné je u auta s takovou cenou lehké prokřupávání prosklené střechy na nerovnostech. Co bych ale vytkl, tak to byl dotykový displej. Tak pomalé reakce na příkazy jsem hodně dlouho nezažil. A považuji to za hodně nebezpečné. Měnit jakékoli nastavení za jízdy je celkem dlouhý úkon a myslím si, že by to mohlo jít udělat lépe. Příjemné bylo propojení s aplikací We Connect, kde si člověk může nastavit časy odjezdů a teplotu v interiéru. Na druhou stranu třeba se mi nijak nepovedlo do navigace auta dostat nabíječku, kterou jsem v té aplikaci vyhledal a chtěl jsem k ní jet. Stejně tak si myslím, že by aplikace mohl umět zobrazit více informací. Například spotřebu na dané trase, za určité období nebo třeba i nějaké grafy s trendy.
Abych to nějak shrnul. Týden s Volkswagenem ID.5 byla příjemná zkušenost a jsem velice rád, že jsem tu možnost měl. Ale bohužel pro mě stále není vhodná alternativa. Alespoň ne na 100 %. A při současných cenách elektromobilů si spíš myslím, že podobně bude smýšlet velká část lidí. Elektromobil má své výhody, to nechci nijak zpochybňovat, ale konkrétně za cenu ID.5 bych dokázal na trhu nalézt mnoho nesrovnatelně lepších aut. A navíc bych měl i určité pochybnosti o tom, zda je opravdu levnější provozovat elektromobil než klasický automobil.
Každopádně jsem si ten týden užil a děkuji za tu možnost.
Anketa Elektromobil Roku 2022 Powered by PRE proběhla ve spolupráci s generálním partnerem PRE, partnerem Allianz a s podporou Asociace pro elektromobilitu České republiky.
Elektromobil je perfektní na autistický životní styl :-)