Až do minulé sezóny si mohly týmy F1 se svými financemi nakládat dle libosti. Především díky tomu se mezi účastníky tvořily propastné výkonnostní rozdíly, které zabíjely atraktivitu série. Od nové sezony ale do hry vstupuje pravidlo rozpočtového stropu. Stejné pravidlo, jaké například v NHL funguje už řadu let. Mimo jiné to znamená, že se stávající týmy budou muset naučit se svými finančními prostředky lépe hospodařit.
BREAKING: McLaren Racing secures option to join ABB FIA Formula E World Championship grid for Gen3 era ⚡️
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 11, 2021
This agreement provides McLaren the option to enter the Championship as one of a maximum 12 entries for the 2022/23 season 🏁
Find out more here 👉 https://t.co/40SHo0nhVE pic.twitter.com/qG3KBw8jY1
Drobnou konkurenční výhodu v tomto ohledu bude mít stáj Mercedesu. Německá automobilka zůstala účastníkem i ve formuli E, kde se podařilo rozpočtový strop prosadit hned v začátcích šampionátu a další škrty na týmy čekají i letos. Dá se tedy předpokládat, že jistá řešení, jak fungovat s omezeným rozpočtem, má. Navíc to podle nejnovějších informací vypadá, že i další týmy z F1 poputují do formule E. Důvod jejich rozhodnutí je zřejmý – za málo peněz totiž mohou dostat hodně muziky.
Rozdíly mezi výdaji týmů v obou sériích jsou markantní. Za desetinovou cenu účastník formule E dostane hotovou studnici informací, které následně může využít v dalších odvětvích. Nejen v F1. A zdá se, že právě na to spousta týmů především z F1 začíná slyšet. Nedávno k rozhodnutí dospěl McLaren, který s šampionátem formule E uzavřel smlouvu o účasti od roku 2022. Dle Autosportu ale není jediným. Podobně se vyslovil tým Alpine (do minulé sezóny Renault), který bychom mohli na startovním roštu vidět v kolaboraci s Lotusem.
„Jednalo by se o spolupráci v rámci celého motorsportu. Společně se díváme na potenciální možnosti v rámci tohoto odvětví. Lotus se pyšní bohatou historií a Renault s Alpine jsou odborníky na formuli E, F1, WEC a spoustu dalších soutěží. Mohlo by to přispět k rozvinutí zajímavé spolupráce,“ říká mluvčí Lotusu s dodatkem, že ještě nebylo učiněno konečné rozhodnutí.
The newly-announced partnership between Alpine and Lotus could extend to WEC and Formula E entrieshttps://t.co/I9uFOqKUTK
— Luke Smith (@LukeSmithF1) January 14, 2021
Jméno Renault není ve formuli E neznámé. Ze startovní listiny vypadlo až v roce 2018. Tovární tým tehdy převzal Nissan, nicméně vazby na francouzskou automobilku přetrvaly. Nyní to vypadá, že by se skrze alianci vícero značek mohl do startovního pole znovu vrátit. I v to doufá Jamie Reigle, současný šéf formule E.
„O náhradu za Audi se neobáváme, protože o to se zajímá spousta lidí. Pak tu ale máme velkou poptávku od nových konstruktérů, kteří by se rádi zúčastnili. Těm se ještě v roce 2018 zdála formule E příliš drahá, ale s příchodem vozu Gen3, kde jsme se zaměřili na udržení nízkých nákladů, se najednou opět začínají ozývat,“ dodává Reigle.